Nasza Loteria

Oświęcim. Nowy dworzec kolejowy dawno otwarty, a jedyny przebudowany peron… wciąż jest nieczynny

Jerzy Zaborski
Jerzy Zaborski
Nowoczesny peron doskonały dla ludzi z ograniczoną niepełnosprawnością, jest nieczynny. Pasażerowie muszą korzystać ze starych peronów.
Nowoczesny peron doskonały dla ludzi z ograniczoną niepełnosprawnością, jest nieczynny. Pasażerowie muszą korzystać ze starych peronów. Fot. Jerzy Zaborski
Nowy dworzec kolejowy w Oświęcimiu został uroczyście otworzony 10 czerwca 2020. Minął ponad miesiąc od tamtego wydarzenia, ale pociągi wciąż nie odjeżdżają z jedynego przebudowanego peronu.

FLESZ - Kryzys w branży taxi. Nawet 80% mniej kursów

od 16 lat

Peron pierwszy, tuż przy nowym budynku dworca kolejowego, został podniesiony do poziomu wejścia do pociągu, a więc jest dostosowany dla niepełnosprawnych ruchowo i osób starszych. Tymczasem zardzewiałe tory przy peronie pierwszym porastają trawą, a podróżni wciąż są skazani do korzystania z pozostałych, starych peronów.

Skargi pasażerów

- Mam problemy zdrowotne z biodrami. Bardzo trudno jest mi samej wejść do wagonu z tego niskiego peronu. Zawsze proszę kogoś o pomoc. Podobnie jest przy wysiadaniu. Ucieszyłam się, gdy zobaczyłam ten nowy, ale widzę, że przedwcześnie - skarży się Janina Kowalczyk, mieszkanka Oświęcimia.

Także wielu innych pasażerów zwraca uwagę, że od otwarcia nowego budynku dworcowego minął ponad miesiąc i pytają, kiedy będzie można korzystać także ze wspomnianego pierwszego peronu.

- Miał zostać uruchomiony dla ruchu pociągów 10 lipca – przyznaje Dorota Szalacha, z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Wcześniej musiał przejść odbiory eksploatacyjne i okazało się, że konieczne jest jeszcze wykonanie pewnych prac, jak choćby wymiana części podkładów - dodaje.

Jak zapewnia, podróżni powinni móc już korzystać z tej nowej platformy peronowej na zakończenie pierwszego miesiąca wakacji.

Przebudowa stacji

Mieszkańcy Oświęcimia zastanawiają się również, dlaczego tylko pierwszy peron doczekał się przebudowy i przystosowania dla osób z niepełnosprawnością ruchową.

- W przyszłym, 2021 roku, ma być realizowana przebudowa stacji Oświęcim, w tym torów i pozostałych peronów - tłumaczy Dorota Szalacha. - Stacja będzie dostosowana do lepszej i bezpieczniejszej obsługi podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się - zaznacza.

Podobnie jak na innych modernizowanych stacjach i przystankach, pasażerowie zyskają tutaj nowe, wyższe perony, ułatwiające wsiadanie do pociągów. Komfort podróżnym na stacji zapewnią m.in. nowe wiaty, ławki, oznakowanie i tablice informacyjne. Dodatkowym udogodnieniem będzie także przejście podziemne, które zastąpi istniejącą kładkę.

Ponadto osobom niewidomym i niedowidzącym poruszanie się na stacji ułatwi także system oznaczeń  i ścieżek naprowadzających, a dostępność do peronów zwiększy budowa pięciu wind z przejścia podziemnego. W przyszłym roku gruntowany remont przejdzie także tor przy peronie pierwszym.

Kasy zamknięte

Na nowym, ładnym dworcu uwagę zwracają także nieczynne kasy. Bilety można nabyć w automacie w poczekalni lub u konduktora już w pociągu. Zdaniem wielu pasażerów to nie załatwia sprawy.

- Przecież dworce to zawsze były obiekty, w których podstawową rzeczą obok poczekalni były kasy. Nie pierwszy raz nie rozumiem postępowania PKP - mówi Krzysztof Zając, wskazując na zasłonięte okna kasowe.
Przekonuje, że w automatach można kupić bilety na krótkie trasy. Niedogodności pojawia się w sytuacji, gdy ktoś potrzebuje bilet z przesiadką. Problemy przy biletomatach mają także osoby starsze.

W PKP S.A. przekonują, że starają się nakłonić przedstawicieli poszczególnych przewoźników do uruchomienia kas, ale jak widać bezskutecznie. Ci z kolei twierdzą, że prowadzenie kas w Oświęcimiu jest dla nich nieopłacalne.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska