Remont Arsenału rozpoczął się 24 kwietnia wprowadzeniem wykonawcy na plac budowy. Najważniejszym zadaniem jest demontaż obecnego i odtworzenie historycznego dachu, ze względu na wadliwą konstrukcję (dach płaski) i fatalny stan. Komisja konserwatorska, która zebrała się w marcu 2016 roku, zarekomendowała przywrócenie dachu czterospadowego, w nawiązaniu do pierwotnej koncepcji architekta Maurycego Ouradou. Dzięki uzyskanej w ten sposób przestrzeni na strychu, powierzchnia użytkowa Arsenału zwiększy się
o 30 procent. Kolejnym etapem będzie remont generalny wnętrz Arsenału i baszt, a także wymiana instalacji, w tym grzewczej, elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej i innych. Koniec prac budowlanych i wykończeniowych planowany jest na grudzień 2019 roku. Następnie, w 2020 roku, po przygotowaniu aranżacji i nowej ekspozycji zabytki sztuki starożytnej z kolekcji Książąt Czartoryskich będą mogły wrócić na ekspozycję w Arsenale.
Na jeszcze większą skalę zakrojony jest remont Pałacu Książąt Czartoryskich. W sierpniu 2017 roku w wyniku rozstrzygnięcia dwuetapowego konkursu architektonicznego na opracowanie projektu nowej ekspozycji i aranżacji wnętrz w Pałacu został wybrany projektant – firma Art FM z Krakowa. Projekt realizacyjny jest już gotowy i czekamy na rozstrzygnięcie przetargu na generalnego wykonawcę prac wykończeniowych i nowoczesnej ekspozycji dostosowanej do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Według planów w grudniu 2019 roku – w 500. rocznicę śmierci Leonarda da Vinci – zostanie otwarte odnowione Muzeum Książąt Czartoryskich.
– To będzie prezent na gwiazdkę dla wszystkich, którzy są spragnieni kontaktu ze wspaniałą sztuką – mówi dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie dr hab. Andrzej Betlej – W Muzeum Książąt Czartoryskich pokażemy nie tylko perły ich kolekcji: „Damę z gronostajem” Leonarda da Vinci i „Krajobraz z miłosiernym Samarytaninem” Rembrandta, ale także portrety Jagiellonów Cranacha, wspaniałe zabytki starożytnego Egiptu, Grecji i Rzymu czy polskie pamiątki narodowe, m.in. buławy hetmańskie, trofea wiedeńskie, przedmioty należące do Tadeusza Kościuszki, maskę pośmiertną Fryderyka Chopina. Zaprezentujemy także dzieła dotąd niepokazywane: mało kto zdaje sobie sprawę, jak bogaty jest gabinet rycin Książąt Czartoryskich z grafikami i rysunkami najwybitniejszych artystów Europy.
Projekt „Przeszłość przyszłości” to nie tylko prace remontowo-wykończeniowe i aranżacyjne. Przed wielką wystawą konserwatorzy muszą zbadać i zabezpieczyć blisko 800 zabytków – obrazów, grafik, tkanin, przedmiotów rzemiosła artystycznego, militariów itp. Trwa także fotografowanie obiektów poddanych konserwacji – dotychczas zdigitalizowano blisko 200 zabytków.
Obrazami i rzeźbami zajmują się cztery specjalistki z Pracowni Konserwacji Malarstwa Muzeum Książąt Czartoryskich, jednej z kilkunastu pracowni konserwatorskich Muzeum Narodowego w Krakowie.
Jednocześnie opiekunowie zbiorów przygotowują opisy dzieł sztuki z kolekcji Książąt Czartoryskich. Posłużą one do przygotowania katalogu zbiorów on-line, ale również katalogów i przewodników w formie druków i e-booków, mających informować o najważniejszych obiektach, a także do ścieżek edukacyjnych, według których będzie można zwiedzać nowe muzeum.