https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Parking park&ride powstanie na giełdzie kwiatowej przy Balickiej

Karolina Gawlik
Centra handlowe oferują miejsca na parkingi. W zamian mogą zyskać klientów
Centra handlowe oferują miejsca na parkingi. W zamian mogą zyskać klientów Andrzej Banaś
Kierowcy będą mogli bezpłatnie zostawiać samochody przy ul. Balickiej, a do centrum pojechać tramwajem z os. Widok. Parking w systemie park&ride ma zostać tam otwarty jeszcze w tym miesiącu. Będzie drugim w mieście po otwartym 10 miesięcy temu na Czerwonych Makach. A na tym plany urzędników miejskich się nie kończą. Jeszcze w tym roku park&ride zobaczymy przy zakopiance. To efekt pomysłu lokowania takich parkingów przy placach obok centrów handlowych.

Parking przy ul. Balickiej powstanie dzięki współpracy Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu z Centrum Giełdowo-Handlowym Balicka, prowadzącym tam m.in. giełdę kwiatową. Nie będzie więc budowany od podstaw, tak jak ten na Czerwonych Makach, dzięki czemu miasto może oszczędzić pieniądze.

- Musimy tylko ustawić znaki, namalować linie. Kosztowało to będzie kilkaset złotych - wylicza Michał Pyclik z ZIKiT-u.
Kierowcy będą mieli do dyspozycji około 50 bezpłatnych miejsc postojowych. Po zaparkowaniu samochodu mogą się przesiąść do komunikacji miejskiej. Funkcjonuje tam pętla tramwajowa i autobusowa "Bronowice Małe". Aplikacja "Jak dojadę", która służy jako nawigacja w komunikacji miejskiej, wylicza, że z Balickiej 56, gdzie powstanie park&ride, do tramwaju idzie się ok. 8 min (340 m w linii prostej), a do autobusu ok. 9 min (400 m w linii prostej).

- To inwestycja z myślą o mieszkańcach Zabierzowa i innych gmin po tamtej stronie Krakowa - wyjaśnia Pyclik. Przewodniczący dzielnicy Bronowice dodaje, że to także dobra informacja dla mieszkańców osiedla Widok, którzy jak dotąd musieli dzielić miejsca parkingowe z przyjezdnymi.

- Od poniedziałku do piątku nie ma tu gdzie stanąć i cierpią na tym mieszkańcy Widoku. Skarżą się nam, a my rozkładamy ręce. W piątek wieczorem, gdy kierowcy spod Krakowa już nie idą do pracy, parkingi pustoszeją - relacjonuje Bogdan Smok. - To bardzo ciekawy pomysł, tym bardziej że giełda ma na to teren - zachwala.

Urzędnicy są zadowoleni z funkcjonowania parkingu park&ride na Czerwonych Makach. Każdego dnia zapełnienie sięga tu od 50 do 70 proc. Z badań ZIKiT-u wynika, że zostawiają tu samochody głównie osoby przesiadające się później do komunikacji miejskiej, a nie ci, którym zabrakło miejsca pod blokiem. Dlatego miasto szuka kolejnych lokalizacji takich parkingów. Współpraca z centrami handlowymi jest nowością, która zapowiada się korzystnie dla wszystkich stron.

Dlatego jeszcze w tym roku park&ride powstanie także przy "Centrum Handlowym Zakopianka". ZIKiT prowadzi negocjacje z centralą Carrefour. Projekt jest już bliski sfinalizowania. - Myślimy, że oddanie tych dwóch pierwszych parkingów zrobionych wspólnie z centrami będzie przełomem - podkreśla Pyclik. - Centra oferują nam teren, a my potencjalnych klientów. Jesteśmy otwarci na rozmowy ze wszystkimi.

Pod koniec tego roku pojawią się jednak pierwsze opłaty. Na park&ride na Czerwonych Makach będą funkcjonowały bramki. Koszt wjazdu to 10 zł za dobę parkingową, a opłata uprawnia do bezpłatnego korzystania z komunikacji miejskiej. Posiadacze Krakowskiej Karty Miejskiej są zwolnieni z opłaty za parking.

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

p
pas
Super pomysł poza lokalizacją - prawie pół kilometra od pętli ABSURD !!!!
K
KKk
To było dwie dekady temu . Była to sieć w systemie P+R standardowa lecz blisko centrum gdyż utworzona została w oparciu o już istniejące parkingi naziemne .Pojazd pozostawiony był na parkingu strzeżonym a otrzymany bilet pozwalał na bezpłatne korzystanie z komunikacji publicznej .Urzędujące obecnie niedorajdy od komunikacji nawet nie wiedzą ,że kiedy chodzili do przedszkola to ktoś stworzył namiastkę systemu P+R i decyzje o inwestycjach podejmowano w takim zakresie aby realizować założenia zrównoważonego rozwoju urbanistycznego Krakowa. Po czym młodzi gniewni gdy dorośli i poszli do pracy wpierw zniszczyli dzieło poprzedników aby teraz na łapu capu nadgonić stracone 20 lat .Ale 20 lat nie da się nadrobić medialną propagandą i szarpaniem się zrywami od inwestycji do inwestycji . Wobec tego o zrównoważonym rozwoju Krakowa nie ma mowy co najwyżej o interesownym rozwoju Krakowa czyli rozwoju w zależności od tego kto ma jaki interes z władza do załatwienia .
A
Afordos
Słusznie przedmówca zauważył, kilka lat temu działała miejska sieć skoordynowanych ze sobą parkingów. Informowano kierowców za pomocą tablic, czy i gdzie parking jest Wolny/Zajęty. Jednak czy była to sieć P&J? Raczej wątpię, gdyż były to parkingi w centrum. Ideą Parkuj i Jedź, jest zostawienie samochodu na rogatkach. No, ale Ja młody jestem, nie o wszystkim muszę wiedzieć. Np parkingu w Bieżanowie nie pamiętam.
g
ggg
aaaaaa
K
KKk
Nie lubię jak ktoś sobie przypisuje pomysły. Dziennikarz jest w ogóle tematycznie nie przygotowany i słucha bejek niekompetentnych urzędników . Po pierwsze to pierwsze parkingi P+R powstały w Krakowie już w 1993r (m.in. Kapelanka ,29-go Listopada,Kałuży , Bieżanów ,Włóczków) czyli ponad 20 lat temu i to wraz z siecią tablic informujących o zajętości parkingów w centrum i kierujących na najbliższy wolny parking .Po tym system został zaniedbany m.in. przez obecnych urzędników ,którzy teraz robią od nowa to samo ogłaszają dokonania jako swoje sukcesy i dokonania . Po wtóre system P&R od dawna funkcjonuje we wszystkich krajach europejskich więc fanfary dla urzędników ,że czegoś nie spieprzyli tylko naśladują mądrzejszych od siebie są chyba nie na miejscu . * lub 9 minut pieszo do tramwaju to totalna porażka urzędników ,których niekompetencje widać właśnie po tym jak planują lokalizację . Powinni podciągnąć tramwaj pod sam parking bo to jest standard a nie gonić ludzi 10 minut na przystane. Porażka ,porażka ,niekompetencja ,nieporadność ,nieprzydatność to wszystko co można powiedzieć o obecnych urzędnikach z ZIKiT. Uważam ,że najlepiej ich nie cytować bo to przynajmniej nie obanża ich niekompetencji i bezradności.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska