- Dzisiaj ogłaszamy przetarg na wybudowanie odcinka między Szczyrzycem, a Tymbarkiem. Jest to słynna linia Podłęże - Piekiełko, która skróci czas podróży z Krakowa do Zakopanego i z Krakowa do Nowego Sącza. Do Zakopanego po wykonaniu tej inwestycji będziemy podróżować w 90 min, a do Nowego Sącza w 60 min. Dzisiaj ogłaszamy przetarg na jeden z odcinków. Jeszcze w tym roku ogłosimy kolejne pomiędzy Gdowem, a Podłężem. Ta inwestycja jest jedną z najdroższych w naszym państwie. Całość będzie kosztowała 12 mld zł - mówił podczas spotkania na dworcu kolejowym w Zakopanem w środę 4 września minister Dariusz Klimczak. - Mamy na ta inwestycje zabezpieczone środki zarówno z KPO, jak i Krajowego Programu Kolejowego i przystępujemy do działań. Całą inwestycję zamierzamy sfinalizować do 2030 roku - zapewnia minister.
Pierwszy z kilkunastu przetargów jakie w niedługim czasie zostaną ogłoszone jest częścią wielkiej inwestycji. Mają powstać tunele, w tym najdłuższy tunel kolejowy w Polsce.
Najdłuższy tunel w Polsce
- Większość tras tego odcinka będzie poprowadzona tunelami. Będziemy mieć dwa tunele. Pierwszy o długości 3820 m i będzie to najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. Będzie najdłuższym tunelem komunikacyjnym w kraju. Drugi będzie miał długość 1100 m - informuje Piotr Wyborski, prezes PKP PLK. - Dzięki tej inwestycji pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z prędkościami do 160 km/h, a pociągi towarowe do 120 km/h - dodaje.
Kolej odciąży zakopiankę i samo Zakopane
Kolejowa zakopianka ma być alternatywą do jazdy własnym pojazdem do Zakopanego na wypoczynek. Dzięki temu zmniejsza się korki nie tylko na zakopiance, ale także w samym Zakopanem.
- Ten projekt jest dla nas niesłychanie ważny. Połączy on Zakopane z Krakowem w czasie 90 min, co jest kluczowym dla nas mieszkańców i turystów. Z tego będą mogli korzystać wszyscy zarówno turyści odkorkowując w ten sposób zakopiankę, jak i mieszkańcy, którzy jeżdżą do Krakowa w różnych sprawach. Im więcej pociągów i im szybciej podróż będzie przebiegała, tym więcej osób będzie z tej formy transportu korzystać. Odkorkujmy w ten sposób zakopiankę, ale też zmniejszymy ruch w samym Zakopanem - mówił Łukasz Filipowicz, burmistrz Zakopanego dziękując gościom za przybycie pod Tatry, ale także dziękując za inwestycję.
Dodatkowe połączenia Kraków - Zakopane od grudnia 2024 roku
Zanim uda się wybudować nowe połączenie kolejowe, które usprawni przejazd, na kolejowej zakopiance pojawia się dwa nowe składy. Mają to być pociągi pospieszne, dzięki którym turyści, ale także miejscowi szybciej dotrą ze stolicy Tatr, do stolicy małopolski.
- Dwie pary pociągów dziennie Kraków - Zakopane we współpracy z kolejami małopolskimi zamierzamy uruchomić od grudnia. Będzie to połączenie ekspresowe w 2 godz. tylko z przystankiem w Nowym Targu - zapowiada minister Dariusz Klimczak.
Mają zostać także utrzymane jesienią połączenia funkcjonujące do niedawna tylko w lecie. - Po zmienionym rozkładzie jazdy od września zostaje połączenie Zakopanego z Trójmiastem. Dotychczas pociągi kursowały Gdynia - Kraków tylko w wakacje. Zostawiamy na jesień “Lubomirskiego”. Dodatkowo ekspres intercity “Tatry” będzie kursował codziennie z Zakopanego przez Kraków do Warszawy Centralnej - mówi Minister Infrastruktury.
Strefa Biznesu: Polska istotnym graczem w sektorze offshore
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?