FLESZ - Najdłuższy tunel w Polsce gotowy

Jest to o tyle istotna inwestycja, że przez Chyżne codziennie przejeżdża setki tirów z towarami.
- Droga ta jest wyjątkowo obciążona ruchem. Tiry lecą na Chyżne zarówno w ciągu dnia, jak i w nocy. Wymaga ona rozbudowy, bo przecież ruch też się zwiększa - ocenia Andrzej Klumek, kierowca z Nowego Targu.
- Budowa nowej drogi będzie, bo jest ona potrzebna. My chcemy ją rozbudować, ale i Słowacy po swojej stronie mają taki plan - mówi Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Zanim jednak rozpocznie się budowa, musimy wiedzieć, którędy ma pójść nowa droga.
Dlatego obecnie GDDKiA opracowuje tzw. studium korytarzowe dla nowej drogi. W ramach studium mają znaleźć się zaproponowane rozwiązania techniczne dla planowanej drogi, analiza i prognoza ruchu na trasie, ocena wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego, analiza wpływu nowej drogi na środowisko. A także - co zazwyczaj okazuje się najważniejsze - analiza kosztów nowej inwestycji.
- W ramach studium mają zostać przedstawione warianty wytyczenia nowej drogi - zaznacza Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału GDDKiA. Ma ono być gotowe pod koniec 2021 roku.
Na razie wiadomo tyle, że będzie to droga w zupełnie nowym śladzie. GDDKiA planuje, że będzie miała klasę drogi GP, czyli główna ruchu przyspieszonego. Będzie składała się z czterech pasów - po dwa pasy w każdym kierunku. Wiadomo, że zajmie dość sporo terenu. Każdy pas ma liczyć po 3,5 metra, do tego pas awaryjny (2,5 metra), a także pobocze (1,5 metra z każdej strony). Samochody mają się poruszać po niej z prędkością do 110 kilometrów na godzinę. Do wybudowania jest 35 kilometrów.
"Chyżnianka” to jedyna droga na Podhalu, która znalazła się w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. To jednak nie oznacza, że nic innego tutaj się nie dzieje, jeśli chodzi o inwestycje drogowe. Przede wszystkim rozbudowywana jest nowa zakopianka. Trwają intensywne prace przy budowie tunelu drogowego pod Luboniem Małym. Postęp prac przy budowie tunelu i dróg dojazdowych do niego - jak podaje GDDKiA - jest na poziomie 62,5 proc.
Zakopianka. Tunel pod Luboniem Małym - za kilka miesięcy kie...
- Prace jak na razie idą zgodnie z planem. Pierwszych kierowców wpuścimy tam, gdzie tunel zostanie odebrany, a także przeprowadzimy szkolenia służb ratunkowych. Wykonawca ma oddać do użytku tunel do końca lutego 2022 roku - mówi Iwona Mikrut.
Prace toczą się także na nowej zakopiance od Rdzawki do Nowego Targu. Za 880 mln zł powstanie tam 16-kilometrowy odcinek nowej drogi, cztery węzły drogowe, 27 mostów i wiaduktów. Ten odcinek zakopianki ma być gotowy w 2023 roku.
Z kolei do 2029 roku ma powstać południowa obwodnica Nowego Targu. Droga powstanie w ramach rządowego Programu Budowy 100 obwodnic.
- Podstawowym celem budowy obwodnicy Nowego Targu jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej numer 49 (w kierunku Białki Tatrzańskiej i dalej do Jurgowa - przyp. red.), po zjeździe z drogi krajowej nr 47 (tzw. zakopianki) na wschód. Inwestycja ta pozwoli na wyprowadzenie ruchu, często turystycznego na drogę krajową nr 49 w kierunku Białki Tatrzańskiej i granicy ze Słowacją, omijając miasto - mówi Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału GDDKiA.
Na razie GDDKiA analizuje trzy warianty przebiegu planowanej obwodnicy. Przeprowadzone zostały już konsultacje społeczne z mieszkańcami. Teraz projektanci analizują warianty i będą przygotowywać się do złożenia wniosku o decyzję środowiskową dla nowej inwestycji.
- Na dnie Jeziora Czorsztyńskiego leży zatopiona wieś. Tak kiedyś wyglądało to miejsce
- "Bangladesz" na Siwej Polanie. Buda za budą, pamiątki, kiełbaski i lane piwo
- To był kiedyś legendarny budynek na Krupówkach. Dziś w budynku hula wiatr
- Tatry. Legendarny Mnich - marzenie turystów i taterników [NIESAMOWITE ZDJĘCIA]
- Jak wyglądało Zakopane 30 lat temu i jak wygląda teraz? Miasto bardzo się zmieniło
- Tatry. Remonty szlaków idą pełną parą. To ciężka ręczna robota [ZDJĘCIA]