Podhale. Minister chce unieważnić pozwolenie na budowę mostu

Łukasz Bobek
Łukasz Bobek
Pojawiły się kłopoty przy budowie węzła tatrzańskiego na zakopiance w Poroninie. Roboty jeszcze nie ruszyły, a już Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa chce unieważnić pozwolenie na budowę nowego skrzyżowania... Czy planowana potężna inwestycja - szacowana na 47 mln zł - podzieli smutny los mostu na zakopiance w Białym Dunajcu?

Ministerstwo reaguje

Pismo o wszczęciu procedury unieważnienia pozwolenia na budowę - decyzji wojewody małopolskiego - minister podpisał 5 września.

Z pisma wynika, że procedura została wszczęta w związku z odwołaniem napisanym przez jedną z mieszkanek miejscowości Suche. Kobieta od samego początku alarmowała, że nie podoba jej się projektowany most z zakopianki w stronę Suchego, a poza tym część jednej z podpór wchodzi na jej teren.

Jak czytamy w informacji ministerstwa, procedura unieważnienia została wszczęta właśnie dla spornych działek, na których ma powstać nowy most w stronę Zębu. Problem w tym, że inwestor - Zarząd Dróg Wojewódzkich - zgodę na budowę całego węzła dostał jednym pozwoleniem na budowę. To w sumie budowa dwóch mostów, ronda, tunelu pod zakopianką i szynami kolejowymi, a także nowa droga od nowego ronda do tunelu.

Budujemy, ale...

- Postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji zostało wszczęte na wniosek właściciela jednej z działek objętych inwestycją. Obecnie postępowanie jest w toku - lakonicznie poinformowało nas biuro prasowe Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.

Urzędnicy resortu dodali, że dopiero po zakończeniu postępowania będą w stanie powiedzieć, jakie przyniesie to konsekwencje dla całej inwestycji.

Inwestycję projektuje i chce wykonać Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie (finansuje je Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad). Roman Leśniak, rzecznik prasowy ZDW, zapewnia jednak, że prace ruszą w październiku. - Zakończyliśmy już przetarg na wykonawcę prac. Pod koniec września podpiszemy z nim umowę. Myślę, że prace rozpoczną się w październiku - przewiduje. Dodaje też, że wykonawca będzie musiał zacząć prace od tunelu, ronda, nowej drogi lub remontu drugiego mostu.

Bo na most w stronę Suchego i Zębu najprawdopodobniej trzeba będzie wydać nowe pozwolenie na budowę.

- Mam nadzieję, że wszystko się mimo wszystko uda wybudować. To dla naszej gminy, ale i dla całego powiatu tatrzańskiego ważna inwestycja. Pomoże zlikwidować korki zarówno na drodze krajowej, którędy jadą auta do Zakopanego, ale także na naszych drogach powiatowych i gminnych, gdzie odbywa się głównie ruch lokalny - mówi Bronisław Stoch, wójt gminy Poronin.

Mieszkanka protestuje

Ministerstwo chce unieważnić pozwolenie na budowę mostu w stronę Suchego, bo przeciwko planom zaprotestowała jedna z mieszkanek Suchego - której pensjonat graniczny bezpośrednio z planowaną inwestycją. Kobieta nie chce rozmawiać z mediami. Jednak podnosi, że nowa inwestycja spowoduje, że będzie miała niekorzystne warunki do prowadzenia biznesu.

Uważa, że zaprojektowany nowy most jest za wysoki, co spowoduje, że przysłoni widok na Giewont z okien jej pensjonatu. Ponadto kobiecie nie podoba się fakt, że jedna z podpór nowego mostu ma wchodzić na jej teren - ogródek i parking. Góralka zaczęła protestować, gdy zobaczyła projekt techniczny nowego mostu. Uważa, że została wprowadzona w błąd, bo wcześniejsze wizualizacje - pokazane przez projektanta - zakładały, że most nie wejdzie na jej teren.

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

j
jacekq1

kabaret jedna baba przecież nie ma nic do gadania. wykup pod drogi i po temacie

K
Krakus z Krakowa

Budowa nowej drogi tylko pogorszy sytuację i ściągnie więcej tzw. stonki turystycznej spoza regionu małopolskiego. Lepiej by było postawić na kolej, ale to jest na razie raczej science fiction.

o
obserwator
Wiecie Państwo co jest najśmieszniejsze w tym całym blokowaniu przebudowy zakopianki na odcinku Zakopane - Nowy Targ, mianowicie to że wszystkie te spaliny z samochodów stojących w tych gigantycznych korkach na tej trasie wdychają właśnie ci którzy tak zaciekle protestują przeciwko jakimkolwiek inwestycjom na tej drodze. Upór bierze wyższość na rozumem ........ :(
y
yale

Wydaje mi sie, że ta konstrukcja zajmuje zbyt dużo cennego miejsca. Już niedługo w tym miejscu będzie permanentny korek więc w zupełności wystarczy wprowadzenie przepisu o obowiązkowej jeździe na zamek/suwak.

s
szlaban

Podobno zawsze rację ma naród. Kto to jest w tym przypadku: jedna góralka czy tłumy obcych warszawiaków w drodze do Zakopanego?

Dodaj ogłoszenie