Budowa węzła Mistrzejowice opóźniła się z powodu tego, że trzeba było poprawić projekt. Ten węzeł w całości ma być gotowy w połowie 2026 roku.
Do tego czasu nie ma docelowej przejezdności między północną obwodnicą a trasą S7, obie drogi łączy tymczasowy łącznik - po jednym pasie w każdym kierunku. To szczególnie w godzinach szczytu komunikacyjnego wąskie gardło, co powoduje utrudnienia w ruchu.
Trasa S7 Widoma - Kraków otwarta, ale roboty wciąż trwają
W przypadku trasy S7, na odcinku I Widoma – Kraków ruch odbywa się na podstawie tymczasowej organizacji ruchu z uwagi na trwające jeszcze roboty.
- Na węźle Raciborowice oraz węźle Łuczyce trwają prace wykończeniowe. Do wykonania pozostała konstrukcja nawierzchni jednej łącznicy oraz warstwa ścieralna na drugiej. Umacniamy skarpy wykopu. Trwają roboty wykończeniowe na drogach serwisowych i montaż ogrodzeń. Pełne otwarcie drogi przewidywane jest na 30 czerwca 2025 roku - informuje Magdalena Karolak z GDDKiA.
Na odcinku II od węzła Mistrzejowice do końca zakresu kontraktowego (węzeł Nowa Huta) trwają prace związane z budową łącznic i jezdni głównych np.: nasuwanie ok. 1000-metrowego odcinka estakady (ES201) stanowiącej jezdnię główną drogi ekspresowej S7 oraz budowa węzła Grębałów wraz z odcinkami drogi ekspresowej pomiędzy nimi.
- Budowa Odcinka II potrwa do końca 2026 roku. Odcinek od węzła Grębałów do węzła Nowa Huta planujemy oddać do ruchu do końca 2025 roku - informuje Magdalena Karolak.
Odcinek III obejmuje przebudowę ul. Kocmyrzowskiej i jest realizowany dla miasta Kraków. Trwa tam budowa pętli tramwajowej. Wykonane zostały przekładki infrastruktury podziemnej. Zakończenie robót planowane jest na koniec 2025 roku.
Kraków coraz bliżej zamknięcia ringu autostradowego
Północna obwodnica Krakowa (S52 POK) to część drogi ekspresowej biegnącej od Cieszyna do Krakowa. Łączy ona województwo śląskie przez Wadowice z Krakowem. W naszym województwie funkcjonował dotąd jeden odcinek tej trasy, 3,4 km między węzłami Balice I i Modlniczka. Przed końcem roku otwarto kolejne 12,3 km.
Oddanie północnej obwodnicy Krakowa powoduje, że stolica Małopolski jest coraz bliżej stania się drugim miastem w Polsce (po Łodzi) otoczonym pełnym ringiem dróg szybkiego ruchu. Jak dotąd liczył on 52,2 km, po otwarciu 12,3 km POK jest to już 64,5 km. Brakuje jeszcze 5 km trasy S7, wspomniany wcześniej odcinek między węzłem Mistrzejowice a węzłem Nowa Huta.
S52 to jedyna obwodnica w Polsce, na której są dwa tunele – w Zielonkach (653 m) i Dziekanowicach (496 m). Są to jedne z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie.
Na trasie obwodnicy powstała też prawie 570-metrowa estakada, biegnąca nad ul. Krakowską w Bosutowie i potokiem Sudół Dominikański. Jezdnia estakady biegnie w niektórych miejscach prawie 13 m nad poziomem terenu.
Obwodnica jest połączona z innymi drogami poprzez trzy nowe węzły: Zielonki (z Trasą Wolbromską), Węgrzce (z al. 29 Listopada – stara DK7) i Batowice (z os. Piastów i Batowicami). Wybudowano też 20 km nowych dróg dojazdowych, które mają pomóc w dogodnym dojeździe z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości.
Na trasie powstało 27 mostów, wiaduktów i estakad o łącznej długości prawie 1,9 km. Zbudowano mury oporowe o długości ponad 4,4 km. Wzdłuż trasy powstały 23 zbiorniki retencyjne o łącznej pojemności prawie 23 milionów litrów. Budowa była skomplikowanym przedsięwzięciem inżynieryjnym - prawie ¼ długości trasy biegnie w tunelach, po wiaduktach i estakadach.
Inwestycja otrzymała 789,6 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to ok. 1,4 mld zł. Odcinek wybudowało konsorcjum Gulermak (lider), Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź.
Kraków i Warszawa połączone drogą szybkiego ruchu
Wraz z S52 POK oddano 13,3 km trasy S7 od Krakowa do węzła Widoma, a w wakacje 2024 roku udostępniono kierowcom 5,3 km trasy na odcinku Miechów - Szczepanowice.
Krótszy odcinek połączył w całość funkcjonujące już części S7, północny od granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego (18,7 km, oddany we wrześniu 2023 r.) i południowy w kierunku węzła Widoma (13,1 km, październik 2021 r.).
Oddając do ruchu przedłużenie od Widomej do Mistrzejowic, połączono drogą szybkiego ruchu dwa największe miasta w Polsce – Warszawę i Kraków. Oba ośrodki przybliża 270 km nowoczesnej trasy S7. W województwie małopolskim droga biegnie zupełnie nowym śladem, odchodząc od wyznaczonego jeszcze na początku XIX wieku traktu krakowskiego.
Ze względu na to, że budowa S7 na Kraków - Widoma nie jest jeszcze w pełni skończona, wprowadzono ograniczenie prędkości do 80 km/h.
Droga ekspresowa S7 Widoma - Kraków otrzymała 534,8 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz 420,7 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Koszt prac to prawie 1,7 mld zł. Odcinek wybudowało konsorcjum Gulermak (lider), Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź.
Z kolei dla odcinka S7 Miechów - Szczepanowice całkowity koszt realizacji wyniósł ponad 284 mln zł, kwota wydatków kwalifikowalnych przekroczyła 139 mln zł, a dofinansowanie ze środków UE to 118,3 mln zł.
