https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Postępy prac przy budowie linii kolejowej Chabówka-Nowy Sącz coraz bardziej widoczne. Na szybką kolej do Krakowa ludzie czekają od lat

Joanna Mrozek
Wideo
od 16 lat
Zapowiadana i oczekiwana przez mieszkańców modernizacja linii Chabówka – Nowy Sącz idzie zgodnie z planem. PKP Polskie Linie Kolejowe SA prowadzą prace na kilku odcinkach w tym w Nowym Sączu, Limanowej czy Rabce Zdrój. Realizację inwestycji, która przyczyni się do rozwoju kolei w regionie nie zwalnia. Największy postęp jest na odcinku Chabówka - Rabka-Zdrój w kierunku Zarytego.

- Na odcinku Chabówka- Rabka i Rabka Zaryte jesteśmy na etapie prac przy obiektach inżynieryjnych, czyli przygotowaniu wszystkich wiaduktów, mostów, przepustów kolejowych, tych konstrukcji, podpór przęseł po to, żeby później można było pracować już przy tej właściwej infrastrukturze kolejowej - mówi "Gazecie Krakowskiej" Piotr Hamarnik z PKP Polskie Linie Kolejowe. odpowiedzialny za kontakt z mediami.

Na odcinku Rabka Zdrój - Chabówka powstaje przejście podziemnego w rejonie ulicy Zakopiańskiej. Konstrukcja jest już praktycznie gotowa. Dużo dzieje się także przy tzw. bajpasie w rejonie ulicy Podhalańskiej. Tam powstaje nowy układ komunikacyjny, gdzie linia kolejowa zostanie poprowadzona górą, a pod spodem zbudują bezkolizyjny przejazd.

Wykonawca działa też w rejonie mostu kolejowego nad Rabą, z daleka widać już nowe przęsło. Prace prowadzone są w trudnym, górskim terenie, dlatego m.in. w okolicy ulic Kasprowicza i Tetmajera powstają ściany oporowe zabezpieczające nową linię kolejową przed zboczem.

- Idąc już w kierunku Zarytego, tam powstaje wiadukt drogowy łączący drogę krajową i przechodzący nad linią kolejową oraz Rabą. Z kolei przy stacji Rabka-Zaryte budujemy też szereg obiektów inżynieryjnych, mostów kolejowych i drogowych. Sama stacja będzie ważnym punktem, bo tam będą mogły mijać się pociągi jadących w przeciwnych kierunkach. Będzie też dużo większa niż przystanek Rabka Zdrój - wyjaśnia rzecznik.

Prace na tym odcinku zakończą się w 2025 roku.

Co powstanie w ramach modernizacji linii Chabówka-Nowy Sącz?

Modernizacja trasy nr 104 Chabówka - Nowy Sącz to część większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej. Przygotowywane jest połączenie kolejowe Podłęże - Piekiełko, które oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka - Nowy Sącz, obejmuje budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.

Oprócz torów, obiektów inżynieryjnych i urządzeń sterowania ruchem kolejowym, przebudowane będą stacje i przystanki.

Na odcinku między bocznicą w Klęczanach a Nowym Sączem przebudowana zostanie stacja Marcinkowice oraz przystanki Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto. Wyższe perony oraz nowe przejścia podziemne, winda i dojścia ułatwią dostęp do kolei wszystkim podróżnym. Zwiększy się komfort i bezpieczeństwo w połączeniach regionalnych, a także dalekobieżnych.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska