Drogowe kłopoty to w powiecie wielickim codzienność. Mieszkańców przybywa tu lawinowo (jest ich już ponad 120 tys.). Rośnie tłok na drogach, a sytuację komplikuje dodatkowo wielka liczba tirów jadących do rozrastających się gminnych stref przemysłowych.
Najwięcej tego typu problemów mają gminy największe - Wieliczka i Niepołomice. Z informacji, które uzyskaliśmy w urzędach wynika, że projektów nowych inwestycji drogowych nie brakuje, jednak często jest kłopot ze znalezieniem pieniędzy na kosztowne przedsięwzięcia.
Obwodnica Podłęża: za chwilę przetarg. Pomoże Unia
Z zapowiadaną od lat inwestycją, finansowych problemów być nie powinno. Koszty budowy obwodnicy będą wielkie, wyliczenia to 75 mln zł, ale 85 proc. tej kwoty pokryje dotacja unijna.
Prace związane z budową drogi, która uwolni Podłęże i okoliczne miejscowości od ruchu tirów, kierujących się do Niepołomickiej Strefy Inwestycyjnej, miały ruszyć jeszcze w 2017 roku, ale przeciągnęły się procedury wydawania decyzji środowiskowej dla inwestycji. Te kłopoty Niepołomice mają już za sobą. - Przetarg („zaprojektuj i wybuduj” - red.) na wykonanie obwodnicy ogłosimy pod koniec lipca. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, wykonawca prac będzie znany we wrześniu - mówi burmistrz Niepołomic Roman Ptak.
Obwodnica (ok. 3,5 km) zostanie połączona z tzw. południowym obejściem NSI oraz wiaduktem, który powstanie na potrzeby tej inwestycji nad linią kolejową. Część drogi (ok. 2,2 km) będzie budowana od podstaw.
Plan zakłada, że roboty budowlane zakończą się w grudniu 2020 roku, a otwarcie obwodnicy nastąpi w pierwszym kwartale 2021 roku.
Wieliczka zaprojektuje estakadę oraz kolejne miejskie rondo
Mieszkańcy Wieliczki od lat apelują o budowę obwodnicy. - Tylko, że na taką drogę nie ma tu miejsca. Jedynym sposobem na poprawę sytuacji jest rozbudowa obecnych dróg. Na przykład trasy 94 o dodatkowy pas ruchu. Jest tam na to miejsce. Zaczynamy rozmowy o tym projekcie z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad - twierdzi burmistrz Wieliczki Artur Kozioł.
Kluczową sprawą dla usprawnienia przejazdu przez Wieliczkę jest budowa estakady na skrzyżowaniu DK 94 z ul. Krakowską (bo powstające tam rondo poprawi sytuację, ale problemów nie rozwiąże).
- By przyspieszyć tę sprawę sami wyłożymy pieniądze na projekt estakady (chodzi o co najmniej milion złotych - red.). W 2019 roku zaczniemy projektować także rondo na skrzyżowaniu wschodniej obwodnicy Wieliczki z drogą 94 i poszerzenie samej obwodnicy - zapowiada burmistrz Wieliczki.
Szybciej, być może już w przyszłym roku (tak deklarują władze regionu) można spodziewać się przebudowy skrzyżowania ul. Niepołomskiej z DK 94. Projekt dla tej inwestycji ma być gotowy w grudniu br.
Powiat rozmawia o drodze łączącej strefy przemysłowe
Chodzi o wykonanie ok. 400 m drogi łączącej NSI z Węgrzcami Wielkimi, gdzie powstanie kolejna cześć Wielickiej Strefy Aktywności Gospodarczej. By powstała trasa, dzięki której ciężkie samochody ominą Brzegi, Grabie, Podgrabie i Podłęże, trzeba przebić się pod węgrzcańskim wiaduktem kolejowym.
- Przygotowujemy teraz koncepcję tego przedsięwzięcia i rozmawiamy z PKP o włączeniu budowy tej drogi do trwającej obecnie w tym rejonie kolejowej inwestycji (przebudowa linii kolejowej E30 - red.) - mówi wielicki wicestarosta Łukasz Sadkiewicz.
Dzieje się na drogach. Prace warte w sumie 100 mln zł
Gmina Gdów
* Obwodnica Gdowa. - Prace zakończą się na przełomie lipca i sierpnia, a otwarcie obwodnicy nastapi we wrześniu - mówi wójt Zbigniew Wojas. Obwodnica (II etap) to 2,1 km jezdn i nowy most na Rabie. Inwestycja jest finansowana z dotacji unijnej (21,4 mln zł) oraz budżetów województwa (5,4 mln zł) i Gdowa (2 mln zł).
Gmina Wieliczka
* Przebudowa wjazdu do miasta. Budowa rond na skrzyżowaniach: drogi 94 z ul. Krakowską oraz ulic Krakowskiej i Dembowskiego pochłonie 6,5 mln zł. Połowę tej kwoty pokryje „schetynówka”. Rozpoczęte w czerwcu prace mają zakończyć się do 31 października br.
* Obwodnica Wielickiej Strefy Aktywności Gospodarczej. Koszt prac projektowych (przetarg w trybie zaprojektuj i wybuduj) oraz wykonanie ok. 1,5 km drogi łączącej Węgrzce Wielkie ze strefą to 9,6 mln zł. Zaplanowane na 17 miesięcy roboty budowlane ruszą w maju 2019 r. Inwestycja jest dotowana z UE.
Gmina Niepołomice
* Zjazd z autostrady w Podłężu. Budowa drogi (ok. 2,5 km) ruszy we wrześniu i potrwa rok. Inwestycja o wartości 48 mln zł będzie finansowana ze Skarbu Państwa (27,5 mln zł) oraz budżetów: Niepołomic (9,5 mln zł), Małopolski (7 mln zł), powiatu wielickiego (4 mln zł).
* Droga do stacji PKP w Podłężu. Trakt (400 m) prowadzący od ronda na trasie wojewódzkiej powstanie w 2019 roku. Inwestycja jest częścią już trwających robót komunikacyjnych wartych 26,5 mln zł (dotowanych z Unii).
ZOBACZ KONIECZNIE:
Polub nas na Facebooku i bądź zawsze na bieżąco!
FLESZ: Jak się zachować w czasie burzy?
Źródło: vivi24
