https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Powiat wielicki. Zmiany w rozkładzie jazdy pociągów. Nie widać końca gehenny pasażerów

Jolanta Białek
SKA traci pasażerów. W porównaniu do lata ub. roku, ubyło ich aż 34 proc. (w pociągach relacji Wieliczka - Kraków)
SKA traci pasażerów. W porównaniu do lata ub. roku, ubyło ich aż 34 proc. (w pociągach relacji Wieliczka - Kraków) Anna Kaczmarz
Od 2 września będą kolejne cięcia w kursach pociągów Wieliczka - Kraków. Utrudnienia czekają też pasażerów z gmin Niepołomice i Kłaj. Kłopoty potrwają do 20 października br. Potem będą zmiany, ale niekoniecznie na lepsze

Pociągi relacji Tarnów - Kraków dojadą tylko do Podłęża, a kursy składów Wieliczka - Kraków zostaną zupełnie zawieszone. Tak będzie w godz. 9.30-14.30 od poniedziałku do piątku, już od 2 września. Powodem gigantycznych utrudnień dla pasażerów jest tradycyjnie przebudowa linii kolejowej pomiędzy Krakowem Głównym, a Bieżanowem.

Spowodowane tym przedsięwzięciem cięcia w kursach pociągów Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej są utrapieniem (z różnym natężeniem) dla podróżnych od września ubiegłego roku. Teraz sytuacja komunikacyjna wieliczan zapowiada się jednak jeszcze trudniej, z powodu budowy rond na wjeździe do miasta (na zbiegu drogi krajowej 94 i ul. Krakowskiej oraz skrzyżowaniu ulic Krakowskiej, Dembowskiego i Narutowicza), co łączy się z dodatkowymi wielkimi perypetiami w ruchu, także dla pasażerów autobusów MPK.

Koleje Małopolskie: Wieliczka bez autobusów zastępczych

Latem 2017 roku, kiedy po raz pierwszy ograniczono ilość kursów „wielickich” pociągów, spółka Koleje Małopolskie uruchomiła autobusy zastępcze Wieliczka - Kraków. Mniej więcej pół roku później zlikwidowano jednak te połączenia, tłumacząc to zbyt małą liczbą ich pasażerów, w porównaniu do kosztów ponoszonych na ten transport przez kolejową spółkę.

Koleje Małopolskie nie wznowią tego projektu. - Ale w czasie trwania przerwy w ruchu pociągów pomiędzy Wieliczką a Krakowem obowiązuje honorowanie biletów miesięcznych na pociąg w pojazdach komunikacji miejskiej w Krakowie zarówno na liniach kursujących z Wieliczki do Krakowa, jak również tych, które pokrywają się z trasą pociągu na terenie Krakowa - poinformował Grzegorz Stawowy, prezes spółki Koleje Małopolskie.

Zaznaczył przy tym, że w godzinach, gdy wieliczanie będą pozbawieni pociągu Autobusowe Linie Dowozowe na stację PKP (autobusy nazwane kolejowymi lub gminnymi, linie: B1, R1, D1, G1, G2, S1) będą kursować normalnie. - Podróżni z biletami miesięcznymi łączonymi na autobus dowozowy i pociąg mogą w godzinach przerwy w ruchu korzystać z biletów kolejowych w pojazdach komunikacji miejskiej w Krakowie, w szczególności w linii 304 - podaje Grzegorz Stawowy.

Autobusy zastępcze będą kursować natomiast od 2 września na trasie Podłęże - Kraków. Wynika to z tego, że m.in. składy SKA relacji Kraków - Tarnów zabierające pasażerów m.in. ze stacji w Podłężu i Staniątkach w gminie Niepołomice, w Szarowie i Kłaju w gminie Kłaj oraz z Kokotowa i Węgrzc Wielkich w gminie Wieliczka, będą kończyć w godz. 9.30-14.30 kurs w Podłężu. W autobusach zastępczych będą respektowane bilety okresowe SKA.

- Nowe rozkłady jazdy są już dostępne w wyszukiwarkach rozkładu jazdy oraz na plakatach na stacjach kolejowych. Szczegółowe informacje o zmianach obowiązujących od 2 września zostaną opublikowane w ten weekend także na naszej stronie internetowej - informuje prezes KM.

Władze Wieliczki: trzeba dołożyć kursów MPK

- Jedyne co możemy zrobić w tej sytuacji, to poprosić krakowskie MPK oraz Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu o zwiększenie ilości kursów „naszych” autobusów aglomeracyjnych. Będziemy monitorować sprawę i jeśli okaże się to koniczne wystąpimy we wrześniu z taką prośbą do Krakowa - zapowiada burmistrz Wieliczki Artur Kozioł.

Dodaje, że będzie rozmawiał również z Kolejami Małopolskimi, by spółka uruchmiła jednak w godzinach bez pociągów - autobusową komunikację zastępczą. Bo przy obecnym przepełnieniu większości „wielickich” autobsów MPK, taka alternatywa jest dla pasażerów niezbędna. - Tym bardziej, że do czasu zakończenia przebudowy wjazdu do Wieliczki zawiesiliśmy rozmowy z ZIKiT-em dotyczące puszczenia na linię 304 autobusów przegubowych. Wynika to z tego, że na trasie zastępczej większe autobusy się nie zmieszczą - twierdzi burmistrz Wieliczki.

Dobrych dla kierowców i podróżnych informacji nie ma na razie także z placu budowy rond. Wstępnie zakładano, że od września uda się przywrócić tam ruch w obie strony (mówiono o „wahadle”), ale okazuje się, że pozostanie tam jeden kierunek ruchu - do centrum Wieliczki. Poprawi się natomiast nieco komfort przejazdu przez ten rejon, bo w najbliższym czasie jeden „pas” ul. Krakowskiej ma zostać pokryty pierwszą warstwą asfaltu.

- Najtrudniejsze prace, a więc przede wszystkim roboty związane z przebudową infrastruktury podziemnej, zostały tam już wykonane. Inwestycja idzie zgodnie z harmonogramem, ronda powinny być gotowe na koniec października - zapewnia Artur Kozioł.

Szybkie pociągi: drastyczny spadek liczby pasażerów

34 proc. - o tyle zmniejszyła się ilość osób podróżujących SKA na trasie Wieliczka - Kraków w stosunku do lata ubr. Dla porównania w czerwcu 2017 składy tej relacji przewiozły 302, 1 tys. pasażerów, podczas gdy w czerwcu 2018 jedynie - 193,5 tys.

Cięcia kursów SKA doskwierają wszystkim. - Prace modernizacyjne na terenie krakowskiego węzła kolejowego potrwają do końca 2020 roku. Kulminacja prac ma nastąpić na przełomie 2018 i 2019 roku. Zgodnie z posiadanymi przez nas informacjami od zarządcy infrastruktury, utrudnienia w postaci przerw w ruchu i ograniczeń w liczbie pociągów, mają być mniej odczuwalne od połowy 2019 roku - mówi Grzegorz Stawowy.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 13

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kraków Niepołomice
Proszę o pociąg Kraków-Niepołomice
M
MW
Wiejskie rejestracje, czyli np. WA, WE, WI, WX itp.?
e
ewa
wiadomo, że rejestracja samochodu nie przesądza o płaconych podatkach! najpierw skończ szkołę i naucz się przestrzegać prawa obowiązującego w tym kraju - chyba że jesteś z KOD-u i UBywateli, a potem pisz
K
Krkwlck
Jak się buduje po polsku od 7 do 15 strategiczne inwestycje w infrastrukturę to co się dziwić. Rozumiem na Blich kończyć prace koło 20. Już by jedna estakada stała jak by budowano jak na zachodzie.
D
D
Praca w Krakowie nie jest żadnym argumentem. Pracuje w Krakowie i poza.
92az
Umiejętności i praca.... Nie spotkałem jeszcze firmy z poza Krakowa aby pracownicy byli na ZUSie..... sami KRUSowcy a tym samym tworzą nieuczciwą konkurencję z firmami płacącymi podatki w Krakowie i odprowadzającymi nie małe składki do ZUSu.
Z
Zbyszek
No do w sumie bardzo dobra myśl .... cały sznur wiejskich rejestracji zostanie tam przekierowany i Kraków odpocznie od spalin z TDIków, które codziennie stadnie wjeżdżają do miasta z okolicznych wsi i miasteczek.
Jestem za tym aby zgłosić to w najbliższych wyborach samorządowych. Myślę, że mieszkańcy miasta będą głosować ZA!!
91az
Parkingi otoczyć drutem kolczastym, a kierowców skierować do baraków :-) Kraków otoczyć murem na 3 metry i odstrzeliwać nielegalnych imigrantów chcących pooddychać "bezcennym" królewskim powietrzem.
Kurczaczek, ołowica padła na mózg? Goście przywożą Wam swoją pracę,, umiejętności i kasę. zamiast dać im możliwość (stwarzając odpowiednie warunki, np budując metro, czy infrastrukturę nie blokującą ruchu samochodowego) to piętnujesz "rejestracyjnie" . Równie dobrze możesz dla wszystkich rejestracji KR wprowadzić na rogatkach pogłowne za przywilej wyjazdu z granic administracyjnych i smrodzenia poza granicami "miasta" (choć przychodzi mi do głowy kilka innych określeń granic admin. Krakowa). Podziękuj włodarzowi za ten ambaras.
91az
Wójta na burmistrza - dogada się z poprzednikiem :/
M
Marcin
Pewnie w Krakowie. To jak nic z tego nie masz?
D
D
A co jeśli z rejestracjami KWI, KOL itd. płacą podatki w Krakowie? Ja mam rejestracje KWI i od 30 lat płacę podatki w Krakowie i nic z tego nie mam.
M
Marcin
Duze ogromne parkingi na granicy miasta. Tam zostawiac auto, dalej MPK a nie korkowac miasto, co drugie auto rejstracja nie KR. Podatki placa nie w Krakowie. KWI, KMY, KBC, KRA, KBR, KOL czy doczekamy sie włodarza miasta, ktory zrobi z tym porzadek?
Z
Zbyszek
Jak widać zdecydowana większość mieszkańców Wieliczki uzależniona jest od Krakowa ... a może by warto było by wciągnąć Wieliczkę w ramy administracyjne Krakowa.... nie było by problemów z autobusami - były by miejskie a nie aglomeracyjne. Dodatkowa zaleta to podatki dla miasta z którego korzystają mieszkańcy nieformalnej dzielnicy Krakowa jaką jest Wieliczka...
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska