Czytaj także: W Krakowie w centrum urosło wysypisko śmieci
W Balicach zostaną zlokalizowane budynki dla targów i wystaw, a w Nowej Hucie park nowoczesnych technologii. Problem w tym, że powoli dzieje się to już dziś, a przed nami aż 38 lat!
Nie będzie również rewolucji w transporcie miejskim. Mamy zbudować planowane linie tramwajowe, obwodnice i kolej aglomeracyjną. Torowiska z czasem powinny schować się do podziemnych tuneli jako metro. To jednak plany jeszcze z lat 80!
Część autorów koncepcji proponowała śmielsze rozwiązania, m.in. trzy linie metra, kolejkę napowietrzną, wyspę na Wiśle, Central Park rodem z Nowego Jorku, a nawet V obwodnicę! Postanowiono jednak potraktować te pomysły jako ciekawostki i ostateczna koncepcja może być dość zachowawcza. Urzędnicy chcą jak najszybciej uchwalić studium, nad którym prace trwają już od czterech lat. Pochłonęły 2 mln złotych.
Urzędnicy nie chcą też powtórki fali protestów mieszkańców, kiedy prof. Jan Chmielewski, warszawiak, pracując wcześniej nad studium, wywracał Kraków do góry nogami, np. przesuwał istniejące już odcinki obwodnic i prowadził tzw. trasę Bagrową przez park Jerzmanowskich. Teraz dokument opracowuje specjalny zespół pod przewodnictwem zastępcy prezydenta Elżbiety Koterby i głównego architekta miasta profesora Andrzeja Wyżykowskiego. W jego skład weszli też architekci Stanisław Deńko, prof. Zbigniew Zuziak, Romuald Loegler, Borysław Czarakcziew oraz specjaliści od komunikacji i transportu Stanisław Albricht i prof. Krzysztof Bieda.
- Myślałem, że dostanie mi się za moją wizję "Ogrodów Krakusa", czyli przedłużenia Parku Bednarskiego do kopca Krakusa i okolic fortu św. Benedykta - śmieje się prof. Zbigniew Zuziak, architekt. - Moglibyśmy wtedy zyskać efekt Central Parku w Nowym Jorku - kwituje. Zuziak stworzył też koncepcję V obwodnicy, choć III i IV są ciągle niedomknięte. - Trzeba już patrzeć w dalszą przyszłość, jeśli taka inwestycje ma zostać zrealizowana - uważa profesor.
- Ostateczna koncepcja ma być gotowa w lutym. Później skonsultujemy ją z ekspertami z Lizbony, Edynburga, Wiednia, Berlina i Stuttgartu - mówi Elżbieta Koterba, zastępca prezydenta miasta. Specjalnie wybrano naukowców z miast, które są podobne do Krakowa. - Niektóre pomysły są bardzo śmiałe, co nie znaczy, że znajdą się w ostatecznej koncepcji. Wybierzemy najlepsze - kwituje.
W studium Kraków prawdopodobnie pogodzi się z tym, że metro nie będzie budowane jak w Warszawie, przez kopanie długiej nitki, ale odcinkami, jeśli uda się torowiska tramwajów chować pod ziemię kawałek po kawałku. Opracowanie z 2009 roku dla krakowskiego metra wyznacza linię południe-północ od Kalwaryjskiej, przez Dworzec Główny i dalej w Prądnicką. Linia wschód-zachód biegłaby z Nowej Huty przez centrum aż do Bronowic.
- Trzecia nitka mogłaby powstać tak, jak biegnie tramwaj na Ruczaj - dodaje Albricht. Wraca też do budowy trasy Bagrowej, która zaokrągliłaby III obwodnicę w Prokocimu. - Ale mogłaby tylko biec tunelem pod parkiem - zastrzega.
Przed wakacjami ma rozpocząć się konsultowanie koncepcji z mieszkańcami w radach dzielnic.
Autorzy dokumentu mają wziąć pod uwagę zgłaszane sugestie krakowian.
Prezydent Koterba liczy, że radni uchwalą nowe studium jeszcze w tym roku. Obecne, z roku 2003, jest mało aktualne.
Najbardziej śmiałe pomysły twórców studium
Borysław Czarakcziew, architekt, przewodniczacy Rady Małopolskiej Okręgowej Izby Architektów
» Korekta koryta Wisły między Łęgiem, a portem rzecznym, aby powstała wyspa pod budowę wieżowców.
» Zabudowa mieszkaniowa i biurowa przy bulwarach Wisły od mostu kolejowego do Łęgu
» Budowa metra o dwóch liniach wschód-zachód i północ-południe.
» Rozwój dwóch linii kolei aglomeracyjnej łączącej Balice z Wieliczką i Nową Hutę ze Skawiną.
Stanisław Deńko, architekt
» stworzenie sześciu centrów w mieście otoczonych zabudową mieszkaniową - Stare Miasto, Nowa Huta, Sanktuarium w Łagiewnikach i Centrum Jana Pawła II, okolice Rodna Ofiar Katynia, okolice ronda Polsadu, tereny Bonarki.
» Budowa dwóch lini napowietrznej kolejki jednoszynowej oplatających miasto (Monorail - szyna na estakadach, którą ogumione koła wagonów obejmują z dwóch stron).
» Kolejka gondolowa wzdłuż bulwarów Wisły od Tyńca po Przylasek Rusiecki w Nowej Hucie.
Prof. Zbigniew Zuziak, architekt
» Wielki park jak Central Park w Nowym Jorku. Powstałby z połączenia terenów zielonych Parku Bednarskiego, Krzemionek, okolic Kopca Krakusa. Reprezentacyjne wejście do niego miałoby się przy KS Korona.
» Obwodnica metropolitalna, V obwodnica Krakowa łącząca Balice, Modlniczkę, autostradę, Owczary, Łuczyce, Kocmyrzów-Luborzyce-Kościelniki-Pobiednik, Biskupice, Trąbki, Świątniki, Gaj, Korabniki, Sidzinę, Skotniki i znów autostradę.
Kraków w 2050 bez fajerwerków
Wspólne pomysły autorów studium i wstępne propozycje kierunków rozwoju Krakowa:
rozbudowa szybkiej kolei aglomeracyjnej i linii tramwajowych, które mają z czasem zamienić się w metro,
rozwinięcie centrum miasta w kierunku południowo-wschodnim (Kazimierz, Podgórze, Zabłocie),
połączenie Nowej Huty z centrum miasta przez usługowe arterie z biurowcami (ulica Mogilska, al. Jana Pawła II, al. Pokoju),
Nowa Huta terenem dla firm z branży wysokich technologii i nowoczesnych usług,
Balice terenem zlokalizowania budynków pod biznes, biur, obiektów służących organizacji międzynarodowych targów i wystaw,
Wisła w części obudowana, a w części potraktowana jak chroniony park.
Śmiałe pomysły, które nie znajdują aprobaty zespołu powołanego do projektowania studium:
korekta koryta Wisły między Łęgiem a portem rzecznym, aby powstała wyspa pod budowę wieżowców,
budowa dwóch linii napowietrznej kolejki jednoszynowej Monorail (szyna na estakadach, którą z obu stron obejmują koła wagonów),
kolejka gondolowa wzdłuż bulwarów Wisły od Tyńca pod Przylasek Rusiecki,
wielki park z parku Bednarskiego, Krzemionek, okolic kopca Krakusa z reprezentacyjnym wejściem od strony KS Korona,
obwodnica metropolitalna, V obwodnica Krakowa. Połączyłaby m.in. Balice, autostradę A4, Kocmyrzów-Luborzycę, Kościelniki, Pobiednik, Biskupice, Gaj, Korabniki, Sidzinę i znów autostradę A4.
Wybieramy najlepszego piłkarza i trenera Małopolski! Weź udział w plebiscycie!
Która stacja narciarska w Małopolsce jest najlepsza? Zdecyduj i oddaj głos!
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
