https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Powstaje nowe studium rozwoju Krakowa. Bez rozmachu

Piotr Rąpalski
Powstaje wstępna wizja Krakowa do roku 2050, czyli tzw. studium rozwoju miasta. Na razie nie powala rozmachem. Jego autorzy wspólnie zakładają, że centrum ma rozszerzyć się w kierunku Kazimierza, Podgórza i Zabłocia.

Czytaj także: W Krakowie w centrum urosło wysypisko śmieci

W Balicach zostaną zlokalizowane budynki dla targów i wystaw, a w Nowej Hucie park nowoczesnych technologii. Problem w tym, że powoli dzieje się to już dziś, a przed nami aż 38 lat!

Nie będzie również rewolucji w transporcie miejskim. Mamy zbudować planowane linie tramwajowe, obwodnice i kolej aglomeracyjną. Torowiska z czasem powinny schować się do podziemnych tuneli jako metro. To jednak plany jeszcze z lat 80!

Część autorów koncepcji proponowała śmielsze rozwiązania, m.in. trzy linie metra, kolejkę napowietrzną, wyspę na Wiśle, Central Park rodem z Nowego Jorku, a nawet V obwodnicę! Postanowiono jednak potraktować te pomysły jako ciekawostki i ostateczna koncepcja może być dość zachowawcza. Urzędnicy chcą jak najszybciej uchwalić studium, nad którym prace trwają już od czterech lat. Pochłonęły 2 mln złotych.

Urzędnicy nie chcą też powtórki fali protestów mieszkańców, kiedy prof. Jan Chmielewski, warszawiak, pracując wcześniej nad studium, wywracał Kraków do góry nogami, np. przesuwał istniejące już odcinki obwodnic i prowadził tzw. trasę Bagrową przez park Jerzmanowskich. Teraz dokument opracowuje specjalny zespół pod przewodnictwem zastępcy prezydenta Elżbiety Koterby i głównego architekta miasta profesora Andrzeja Wyżykowskiego. W jego skład weszli też architekci Stanisław Deńko, prof. Zbigniew Zuziak, Romuald Loegler, Borysław Czarakcziew oraz specjaliści od komunikacji i transportu Stanisław Albricht i prof. Krzysztof Bieda.

- Myślałem, że dostanie mi się za moją wizję "Ogrodów Krakusa", czyli przedłużenia Parku Bednarskiego do kopca Krakusa i okolic fortu św. Benedykta - śmieje się prof. Zbigniew Zuziak, architekt. - Moglibyśmy wtedy zyskać efekt Central Parku w Nowym Jorku - kwituje. Zuziak stworzył też koncepcję V obwodnicy, choć III i IV są ciągle niedomknięte. - Trzeba już patrzeć w dalszą przyszłość, jeśli taka inwestycje ma zostać zrealizowana - uważa profesor.

- Ostateczna koncepcja ma być gotowa w lutym. Później skonsultujemy ją z ekspertami z Lizbony, Edynburga, Wiednia, Berlina i Stuttgartu - mówi Elżbieta Koterba, zastępca prezydenta miasta. Specjalnie wybrano naukowców z miast, które są podobne do Krakowa. - Niektóre pomysły są bardzo śmiałe, co nie znaczy, że znajdą się w ostatecznej koncepcji. Wybierzemy najlepsze - kwituje.
W studium Kraków prawdopodobnie pogodzi się z tym, że metro nie będzie budowane jak w Warszawie, przez kopanie długiej nitki, ale odcinkami, jeśli uda się torowiska tramwajów chować pod ziemię kawałek po kawałku. Opracowanie z 2009 roku dla krakowskiego metra wyznacza linię południe-północ od Kalwaryjskiej, przez Dworzec Główny i dalej w Prądnicką. Linia wschód-zachód biegłaby z Nowej Huty przez centrum aż do Bronowic.

- Trzecia nitka mogłaby powstać tak, jak biegnie tramwaj na Ruczaj - dodaje Albricht. Wraca też do budowy trasy Bagrowej, która zaokrągliłaby III obwodnicę w Prokocimu. - Ale mogłaby tylko biec tunelem pod parkiem - zastrzega.

Przed wakacjami ma rozpocząć się konsultowanie koncepcji z mieszkańcami w radach dzielnic.
Autorzy dokumentu mają wziąć pod uwagę zgłaszane sugestie krakowian.
Prezydent Koterba liczy, że radni uchwalą nowe studium jeszcze w tym roku. Obecne, z roku 2003, jest mało aktualne.

Najbardziej śmiałe pomysły twórców studium

Borysław Czarakcziew, architekt, przewodniczacy Rady Małopolskiej Okręgowej Izby Architektów
» Korekta koryta Wisły między Łęgiem, a portem rzecznym, aby powstała wyspa pod budowę wieżowców.
» Zabudowa mieszkaniowa i biurowa przy bulwarach Wisły od mostu kolejowego do Łęgu
» Budowa metra o dwóch liniach wschód-zachód i północ-południe.
» Rozwój dwóch linii kolei aglomeracyjnej łączącej Balice z Wieliczką i Nową Hutę ze Skawiną.

Stanisław Deńko, architekt
» stworzenie sześciu centrów w mieście otoczonych zabudową mieszkaniową - Stare Miasto, Nowa Huta, Sanktuarium w Łagiewnikach i Centrum Jana Pawła II, okolice Rodna Ofiar Katynia, okolice ronda Polsadu, tereny Bonarki.
» Budowa dwóch lini napowietrznej kolejki jednoszynowej oplatających miasto (Monorail - szyna na estakadach, którą ogumione koła wagonów obejmują z dwóch stron).
» Kolejka gondolowa wzdłuż bulwarów Wisły od Tyńca po Przylasek Rusiecki w Nowej Hucie.

Prof. Zbigniew Zuziak, architekt

» Wielki park jak Central Park w Nowym Jorku. Powstałby z połączenia terenów zielonych Parku Bednarskiego, Krzemionek, okolic Kopca Krakusa. Reprezentacyjne wejście do niego miałoby się przy KS Korona.
» Obwodnica metropolitalna, V obwodnica Krakowa łącząca Balice, Modlniczkę, autostradę, Owczary, Łuczyce, Kocmyrzów-Luborzyce-Kościelniki-Pobiednik, Biskupice, Trąbki, Świątniki, Gaj, Korabniki, Sidzinę, Skotniki i znów autostradę.

Kraków w 2050 bez fajerwerków


Wspólne pomysły autorów studium i wstępne propozycje kierunków rozwoju Krakowa:

rozbudowa szybkiej kolei aglomeracyjnej i linii tramwajowych, które mają z czasem zamienić się w metro,

rozwinięcie centrum miasta w kierunku południowo-wschodnim (Kazimierz, Podgórze, Zabłocie),

połączenie Nowej Huty z centrum miasta przez usługowe arterie z biurowcami (ulica Mogilska, al. Jana Pawła II, al. Pokoju),

Nowa Huta terenem dla firm z branży wysokich technologii i nowoczesnych usług,

Balice terenem zlokalizowania budynków pod biznes, biur, obiektów służących organizacji międzynarodowych targów i wystaw,

Wisła w części obudowana, a w części potraktowana jak chroniony park.

Śmiałe pomysły, które nie znajdują aprobaty zespołu powołanego do projektowania studium:

korekta koryta Wisły między Łęgiem a portem rzecznym, aby powstała wyspa pod budowę wieżowców,

budowa dwóch linii napowietrznej kolejki jednoszynowej Monorail (szyna na estakadach, którą z obu stron obejmują koła wagonów),

kolejka gondolowa wzdłuż bulwarów Wisły od Tyńca pod Przylasek Rusiecki,

wielki park z parku Bednarskiego, Krzemionek, okolic kopca Krakusa z reprezentacyjnym wejściem od strony KS Korona,

obwodnica metropolitalna, V obwodnica Krakowa. Połączyłaby m.in. Balice, autostradę A4, Kocmyrzów-Luborzycę, Kościelniki, Pobiednik, Biskupice, Gaj, Korabniki, Sidzinę i znów autostradę A4.

Wybieramy najlepszego piłkarza i trenera Małopolski! Weź udział w plebiscycie!

Która stacja narciarska w Małopolsce jest najlepsza? Zdecyduj i oddaj głos!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

T
TM
Ja bym im to przepisał za 1 milion - nie ma problemu :) zaoszczędzili by drugi.
e
eeeee
tyle kasy na studium, tyle lat juz je przygotowuja a samo stiudium nie wnosi nic nowego; jest opisaniem inwestycji planowanych jeszcze za PZPR; kazdy potrafi takie studium stworzyc - wystarczy przepisac te studia ktora zostaly sporzadzone 30-40 lat wczesniej; czy chociaz jedna koncepcja we nowym studium jest nowatorska i nie byla wczesniej proponowana?
p
pit
i nic z nim nie robia
v
vvvv
o ładnym parku :-)
x
x
Tyle razy ogłaszano już, że jest inwestor i budynek wreszcie przestanie straszyć i ciągle to samo... Ostatni inwestor przedstawiał wizualizacje w stylu Rockefeller Center w NY i mimo, że o tej prezentacji minęło już sporo czasu budynek dalej robi za największy billboard w mieście.
G
Gość
i trzecie metro - na Ruczaj, po kiego grzyba było budować tram do campusu i wycinać autobusy?
ł
łęg
Sprowadzanie Królewskiego Miasta Krakowa do roli zaścianka ciąg dalszy!!
A
Antypro
A szkieletor jak stał,tak będzie stał...
H
Henio
Ale Nowy Jork ma metro a w Krakowie komunikacja miejska w dalszym ciągu nie jest wiele szybsza od galopującej bryczki. Jak byś dojechał do takiego parku?

Dopóki coś się nie zacznie dziać z w kierunku przyśpieszenia komunikacji miejskiej (metro, pre-metro, kolej aglomeracyjna, tramwaje w tunelach - nieważne jak to nazwiemy), to parki powinny być w odległości spacerowej od osiedli... Już teraz ludzie jeżdżą autami z Ruczaju na Błonia, żeby pojeździć na rolkach. Czy takiego miasta chcemy?
v
vvvv
Wielki park jak Central Park w Nowym Jorku. Powstałby z połączenia terenów zielonych Parku Bednarskiego, Krzemionek, okolic Kopca Krakusa. Reprezentacyjne wejście do niego miałoby się przy KS Korona.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska