Nowe trasy rowerowe z przebudową kładki nad Sołą w Oświęcimiu
Wyniki konsultacji posłużą do opracowania „Analizy zapotrzebowania dotyczącej rozbudowy tras rowerowych po Aglomeracji Oświęcimskiej”. Ma także być argumentem dla samorządów w staraniach o dofinansowanie przedsięwzięcia ze środków zewnętrznych.
Planowane działania obejmują budowę i oznakowanie tras rowerowych na terenie gmin: Oświęcim i Chełmek oraz przebudowę kładki przez rzekę Sołę w samym Oświęcimiu, co pozwoli na przywrócenie jej funkcji ciągu pieszo-rowerowego stanowiącego element sieci tras rowerowych o lokalnym i ponadlokalnym charakterze - podkreśla Urząd Miasta w Oświęcimiu.
I zachęca do wypełnienia anonimowej ankiety, której celem jest uzyskanie opinii mieszkańców, a także osób przyjezdnych na temat zapotrzebowania na rozbudowę tras.
Ankieta będzie dostępna na stronie internetowej oświęcimskiego magistratu do 22 grudnia 2024 roku.
Trasy rowerowe w strategii Aglomeracji Oświęcimskiej
Rozbudowa szlaków rowerowych jest jednym z celów przewidzianych w strategii dla Aglomeracji Oświęcimskiej. Ma to być odpowiedź na rosnącą popularność turystyki rowerowej.
Na terenie powiatu oświęcimskiego, w tym trzech gmin należących do aglomeracji, jest już sporo szlaków rowerowych, ale potrzeby i możliwości wydają się większe niż to jest w tej chwili.
Propozycja Towarzystwa na rzecz Ziemi
Kacper Adamczyk, zapalony miłośnik wycieczek rowerowych z Oświęcimia przypomina pomysł ekologów z Towarzystwa na rzecz Ziemi.
Jeśli dobrze pamiętam, chodziło o trasę w standardzie Wiślanej Trasy Rowerowej - mówi oświęcimianin.
We wspomnianym projekcie TnZ proponuje trasę biegnącą prawym wałem Wisły i Drogi Wodnej Górnej Wisły, łączącej miasto i gminę wiejską Oświęcim z Przeciszowem i Zatorem, w tym z Energylandią.
Umożliwiałaby przejazd przez najbardziej atrakcyjne tereny ziemi oświęcimskiej - argumentuje TnZ.
Jest to m.in. rejon dwóch rezerwatów – „Żaki” i „Przeciszów”, stawów rybnych – Stawy Monowskie i Przeręb, a także obszaru Natura 2000 Dolina Dolnej Skawy.
Jak dodaje efektem powstania takiej trasy byłoby powstanie pętli umożliwiającej odbycie atrakcyjnej jedno- lub dwudniowej wycieczki rowerowej Oświęcim – Zator po dwóch stronach Wisły od Oświęcimia przez Bobrek, Gromiec, Mętków, Jankowice, Zator, Przeciszów do Oświęcimia lub w przeciwnym kierunku.
Co ważne w pełni bezpieczny sposób, bez ryzyka kolizji z samochodami, byłaby dostępna dla rodzin z dziećmi - podkreśla TnZ.
Wspomniany oświęcimski rowerzysta podkreśla, że taki pomysł podoba się wielu osobom. Według niego, to mógłby być hit jeśli chodzi o szlaki rowerowe, porównywalny do innych znanych już w Małopolsce.
Czytaj także
