W grudniu minie rok od podpisania umowy między Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad z konsorcjum firm Swietelsky Rail Polska i Swietelsky AG Austria na budowę obwodnicy Chełmca. Do końca lipca 2023 roku powstanie nieco ponad 1,4-kilometrowy odcinek drogi krajowej nr 28, który połączy dwie obwodnice Nowego Sącza: północną i zachodnią. Inwestycja warta jest prawie 50 mln zł.
- Nowa droga nie tylko poprawi warunki komunikacyjne na terenie gminy Chełmiec i miasta Nowy Sącz, ale wpłynie na bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu – zaznacza Jerzy Bajer, inżynier kontraktu z firmy Arcus. - Prace są zaawansowane. Mieszkający w pobliżu budowanej drogi mogą już przyglądać się budowanym trzem wiaduktom oraz mostowi na rzecze Biczyczanka
Prace, mimo że podpisana umowa z GDDKiA przewiduje przerwę od grudnia do końca marca, trwają. Wykonawca wykorzystuje każdy dzień bez dużego mrozu, żeby zdążyć wykonać jak najwięcej. Ogólne zaawansowanie robót drogowych wynosi około 30 proc.
- Mamy niewielkie opóźnienia, około tygodnia-dwóch ale zdążymy na czas. Wszystkie problemy, na jakie napotykamy podczas robót na bieżąco wyjaśniamy z nadzorem i współpraca układa się nam bardzo dobrze - mówi Michał Szcześniak, przedstawiciel konsorcjum firm Swietelsky. - Wynikają one z problemów z pogodą lub z dostępnością materiałów, których czasami brakuje ze względu na wojnę w Ukrainie.
Budowany brakujący fragment drogi między rondem w Biczycach Dolnych w ciągu obwodnicy zachodniej Nowego Sącza oraz rondem w Chełmcu w ciągu obwodnicy północnej miasta będzie miał siedem metrów szerokości oraz dwie jezdnie. Co istotne na całej trasie nie zaplanowano żadnego skrzyżowania. Ekrany akustyczne pojawią się w miejscach, gdzie jest zabudowa mieszkaniowa oraz na obiektach inżynierskich, czyli wiaduktach i moście. Projektant uwzględnił je wszędzie tam, gdzie wnioskowali o to mieszkańcy.
Na obwodnicę Chełmca łączącą DK 28 z Dk 75 mieszkańcy gminy Chełmiec czekają siedem lat. Początkowo GDDKiA ogłosiła przetargi w formuje zaprojektuj i wybuduj, jednak nie udało się znaleźć wykonawcy, który zmieściłby się w planowanym budżecie. Był to okres gwałtownego wzrostu cen materiałów budowlanych, a przede wszystkim stali. Problemy z realizacją planowanych inwestycji miało wówczas wiele samorządów. Ostatecznie zdecydowano się podzielić inwestycję na dwa etapy. Najpierw wybrano firmę, która przygotowała projekt. Promost Consulting z Rzeszowa wykonał dokumentację za 1,882 mln zł. Następnie wyłoniony został wykonawca robót.
- Tak wygląda nowy grobowiec rodziny Koral - twórców „lodowego imperium”
- Przyłapani w czasie przerwy. Nie wiedzieli, że robią im zdjęcia do Google Street View
- Z Krakowa do Nowego Sącza w godzinę już za pięć lat?
- Żegiestów jak malowany. Wymarła miejscowość na zdjęciach z drona
- Niewiarygodne! Część nowego stadionu Sandecji jest wyburzana
Sytuacja na rynku pracy w 2023 roku
