- Naszym celem jest spójna i nowoczesna sieć kolejowa: kolej bezpieczna, komfortowa i punktualna. Łączymy Polskę dzięki modernizacji istniejących i budowie nowych tras kolejowych i drogowych - powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk
W ramach inwestycji, PLK wybudują dodatkowy przystanek w Chabówce. Na 12 stacjach i przystankach przebudowa peronów zwiększy komfort podróżowania. Podróżni, zyskają lepsze warunki na stacjach: Raba Wyżna, Sieniawa, Lasek, Szaflary, Biały Dunajec, Nowy Targ, Poronin, Zakopane.
Z lepszych możliwości obsługi skorzystają także na przystankach: Chabówka, Rokiciny Podhalańskie, Pyzówka, Szaflary Wieś. Nowy przystanek i modernizowane obiekty będą lepiej oznakowane i dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Perony będą wyposażone w wiaty, ławki, oświetlenie, system informacji pasażerskiej. Podróżnym w Nowym Targu przebudowa kładki dla pieszych zapewni wygodniejsze i bezpieczniejsze dojście do pociągów.
Budowa zakopianki. Zima niestraszna budowlańcom [ZDJĘCIA]
Na linii Chabówka – Zakopane będzie wymiana 44 km torów, przebudowa ponad 100 obiektów, w tym 18 mostów i 5 wiaduktów (Chabówka, Klikuszowa, Bańska Niżna, Zakopane). Efektem będzie szybsza i bezpieczniejsza jazda pociągów oraz sprawniejsza komunikacja drogowa w obszarze wiaduktów.
Zwiększy się poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz samochodowego i pieszego dzięki pracom na przejazdach kolejowo-drogowych. Na 23 skrzyżowaniach drogi z torami zamontowane będą dodatkowe urządzenia zabezpieczające, m.in. w Chabówce, Rokicinach Podhalańskich, Rabie Wyżnej, Sieniawie, Lasku, Nowym Targu, Szaflarach, Zakopanem.
W ramach umowy zaplanowano także zaprojektowanie i wybudowanie łącznicy kolejowej w Chabówce (w ciągu linii kolejowych Sucha Beskidzka – Chabówka nr 98 i Chabówka – Zakopane nr 99). Umożliwi to bezpośrednią jazdę do Zakopanego, bez konieczności zmiany kierunku jazdy w Chabówce. Inwestycja pozwoli skrócić czas jazdy pociągów między Chabówką a Zakopanem o ok. 30 minut.
Kraków – Zakopane - projekt za 930 mln zł
Inwestycja na linii Chabówka - Zakopane jest częścią większego projektu za ponad 930 mln zł netto - „ Prace na liniach do Zakopanego nr 97, 98 ,99, na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane” finansowanego ze środków budżetowych. Mieści się w nim m.in. realizowana już umowa na linii Skawina – Sucha Beskidzka (nr 97) za ponad 192 mln zł netto.
Efektem inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego, realizowanych na zakopiańskiej trasie kolejowej, będzie nie tylko skrócenie czasów jazdy na poszczególnych odcinkach linii Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane, ale także sprawniejsze kursowanie pociągów, poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego i wzrost komfortu obsługi podróżnych na stacjach i przystankach. Zakończenie wszystkich prac na linii w 2023 r. skróci podróż z Krakowa do Zakopanego o blisko godzinę – z 3 godz. do nieco ponad 2 godz.
ZOBACZ KONIECZNIE:
WIDEO: Mówimy po krakosku, odc. 11
Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto
Polub nas na Facebooku i bądź zawsze na bieżąco!
Follow https://twitter.com/dziennipolski