- By odległość nie stanowiła problemu – takie jest główne założenie Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, ustanowionego przez rząd Premiera Mateusza Morawieckiego w 2019 r. Dzięki Funduszowi powstają nowe linie komunikacyjne, a mieszkańcy przede wszystkim mniejszych miejscowości mają możliwość dotarcia środkami transportu publicznego do pracy, szkół, placówek zdrowia i instytucji kultury. Nabór na rok 2023 cieszył się w Małopolsce rekordowym zainteresowaniem – mówi wojewoda małopolski Łukasz Kmita.
Wyniki naboru wojewoda przedstawił na środowym (23 listopada) briefingu prasowym. Dokładna kwota, która trafi do województwa małopolskiego w ramach tegorocznego naboru do rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych to 41 379 656,08 zł.
Nowe linie autobusowe
- Na liście beneficjentów jest 69 jednostek samorządu terytorialnego, w tym 60 gmin, 8 powiatów i województwo małopolskie. Z danych zawartych w złożonych wnioskach wynika, że uruchomione lub reaktywowane mogą zostać nawet 253 linie autobusowe – wylicza wojewoda małopolski Łukasz Kmita.
W ramach wniosków złożonych w tegorocznej edycji Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych stworzonych lub utrzymanych zostanie 195 linii autobusowych gminnych, 43 powiatowe i 15 wojewódzkich.
Najwyższe dofinansowania
Samorząd województwa otrzyma najwyższe dofinansowanie na poziomie blisko 6,7 mln zł. Do tych samorządów, które otrzymają najwyższe dofinansowanie należą również powiat wadowicki, do którego trafi blisko 2,7 mln zł, oraz gmina Wieliczka, która otrzyma ponad 2,5 mln zł.
Sąsiedzka współpraca
Gmina Michałowice w ramach przewozów gminnych w porozumieniu z gminą Zielonki stworzyła linię zapewniającą dostępność do przystanku Dziekanowice SKA (poza terenem organizatora). Na tym przystanku krzyżuje się komunikacja autobusowa, kolejowa i tramwajowa. Linia Wola Więcławska - Michałowice – Dziekanowice ma długość 18,68 km.
Najdłuższą linię spośród planowanych do zorganizowania stworzy powiat nowotarski. Według planów będzie miała ona długość 139,30 km. Trasa linii przebiega przez 5 gmin: Szczawnicę, Krościenko nad Dunajcem, Ochotnicę Dolną, Nowy Targ i miasto Nowy Targ.
- Liczba złożonych w tym roku wniosków jest rekordowa. W ramach pierwszego naboru na 2019 rok powstało lub zostało utrzymanych 40 linii autobusowych. Rok później było to 105 linii, a w 2021 roku – 167 linii. W roku ubiegłym w ramach dwóch naborów udało się uruchomić lub reaktywować 245 linii, a łącznie przekazaliśmy kwotę ponad 37,4 mln zł. Biorąc zatem pod uwagę liczbę linii objętych Funduszem, można powiedzieć, że zainteresowanie od pierwszego roku funkcjonowania Funduszu Autobusowego wzrosło ponad sześciokrotnie – wylicza wojewoda Kmita.
W 2021 roku dofinansowanie otrzymało 47 organizatorów transportu publicznego, natomiast w 2023 liczba ta wyniesie blisko 70.
- Tak oszukują nas sklepy spożywcze. TOP 10 nieczystych zagrań!
- Te krakowskie licea uczą najefektywniej. Oto ranking szkół sukcesu
- Horoskop miesięczny na listopad 2022 dla wszystkich znaków zodiaku
- Dantejskie sceny pod nowym sklepem w Krakowie. Okolica Bonarki sparaliżowana
- Wielka awantura o nowe stoiska dla kwiaciarek na Rynku Głównym. Oceńcie je sami
- Historyczna chwila. Tunel na zakopiance wreszcie otwarty dla kierowców!
Czy opłaca się jeździć elektrykiem?
