https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Proponują referendum w sprawie Strefy Czystego Transportu w Krakowie

Piotr Tymczak
Strefa czystego transportu ma ograniczyć ruch samochodów emitujących nadmiar spalin.
Strefa czystego transportu ma ograniczyć ruch samochodów emitujących nadmiar spalin. ANDRZEJ BANAŚ
Radni z Dzielnicy I Stare Miasto przygotowali projekt uchwały w sprawie przeprowadzenia miejskiego referendum dotyczącego wprowadzenia w stolicy Małopolski strefy czystego transportu, ograniczającej ruch samochodów emitujących nadmiar spalin.

"Wnosi się do Rady Miasta o podjęcie uchwały o przeprowadzeniu referendum, w sprawie obszaru, na którym wprowadzona ma być Strefa Czystego Transportu" - napisali radni z Dzielnicy I w swoim projekcie uchwały.

Tym drukiem zajmą się podczas sesji Dzielnicy I, zaplanowanej na wtorek 21 stycznia. Jeśli zostanie przyjęty, do Rady Miasta Krakowa zostanie skierowana uchwała kierunkowa.

- Zgodnie z prawem strefa jest obowiązkowa. Ale ustawodawca nie przesądził, jaki obszar ma mieć SCT. Jest różnica jeżeli strefa miałaby być tylko w obrębie Plant, a jeżeli ma być w całym mieście. Obszar na jakim ma być wprowadzona może być więc przedmiotem referendum - mówi Jan Hoffman, przewodniczący Rady Dzielnicy I Stare Miasto.

Przypomnijmy, że projekt urzędu przewiduje wprowadzenie od 1 lipca 2025 roku SCT w całym Krakowie.

"Jest oczywistym, iż zupełnie innym rozwiązaniem będzie SCT wprowadzona na niewielkim obszarze Krakowa, a zupełnie innym taka, która obejmować będzie całe miasto" - podkreślili w uzasadnieniu radni z "jedynki".

Propozycja miasta dotycząca SCT w Krakowie

Przypomnijmy, że propozycja miasta, jaka była konsultowana, jest taka, by od 1 lipca 2025 r. pojazd mógł jeździć po SCT jeżeli spełni następujące wymagania (nie dotyczy mieszkańców Krakowa): w przypadku diesli auto musi być wyprodukowane przynajmniej w 2014 r. albo spełniać wymagania normy emisji Euro 6: w przypadku pojazdów z zapłonem iskrowym (pojazdy benzynowe, także te z instalacją LPG) auto musi być wyprodukowane przynajmniej w 2005 r. albo spełniać wymagania normy emisji Euro 4.

Urzędowy projekt zakłada również, że od 1 lipca 2030 r. aby móc jeździć po SCT, samochód będzie musiał wypełniać następujące wymogi: w przypadku diesli - rok produkcji przynajmniej w 2018 r. lub norma Euro 6dT; w przypadku aut benzynowych i LPG - minimum rok produkcji 2005 lub minimum norma emisji Euro 4. Mieszkańcy Krakowa mają być objęci wymogami SCT dopiero od 1 lipca 2030 r. Dla pojazdów spoza Krakowa, które nie będą spełniać wymogów, wprowadzony będzie okres przejściowy: do 30 czerwca 2028 r. Do tego czasu wjazd takich aut będzie możliwy po dokonaniu opłaty emisyjnej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska