Wszystko wygląda pięknie, ale eksperci wprost mówią - to utopia. A mieszkańcy od lat są mamieni wizją inwestycji, których budowa ani drgnie.
W grudniu 2009 roku otwarto w Krakowie pierwszy podziemny parking przy placu Na Groblach, a zarazem pierwszą w Polsce inwestycję wykonaną trybem PPP.
Urzędnicy zapewniali wtedy, że takie inwestycje ruszą z kopyta. Nic z tego. Od tego czasu toczą się jałowe negocjacje z firmami w sprawie budowy 5 kolejnych parkingów. Inwestycji, które miasto pragnie zrealizować w PPP, jest jednak o wiele więcej. To mieszkania komunalne, obiekty sportowe (dla Wisły i Cracovii) i rekreacyjne.
Urzędnicy czekają na chętnych do wyłożenia na te cele setek milionów. Eksperci twierdzą, że mogą czekać w nieskończoność, a z nimi krakowianie. - PPP generuje dla inwestorów zbyt duże ryzyko finansowe. Nie da się zarobić na budynkach, które mają być dostępne dla ogółu mieszkańców - twierdzi Ireneusz Jabłoński, ekspert z Centrum Adama Smitha. - Lepszy mechanizm to budowanie obiektów publicznych przez miasto i oddawanie w zarząd firmom komercyjnym. Wtedy nie płaci się za utrzymanie budynków, ale pieniądze na początku trzeba wyłożyć - dodaje.
- To piękna teoria, ale inwestorzy nie mają zaufania do urzędów. Boją się kontroli, formalności. Wolą pracować za swoje na swoim i być sami za to odpowiedzialni - mówi Andrzej Barański, prezes firmy budowlanej Herbewo.
Radni ciągle jednak wierzą, że inwestycje ruszą. - Kraków jest w tak trudnej sytuacji, że warto o to zabiegać. Budowanie parkingów wielopoziomowych przez samą gminę to też utopia - mówi Grzegorz Stawowy, przewodniczący klubu PO w radzie miasta. Aby ratować sytuację Zarząd Infrastruktury Sportowej uruchomił nawet specjalny program PPP. Wymienia doświadczenia z gminami i firmami z innych krajów i promuje inwestowanie w Krakowie. Ale nie wiadomo, czy to kogokolwiek przekona?
Wielkie wizje
Według urzędników, w ramach PPP w mieście mogłyby powstać m. in. zespół budynków komunalnych przy ulicach Łazy, Zalesie i Jana Kantego Przyzby z 394 mieszkaniami za 92 mln zł Hala Wisły Kraków na 4,4 tys. widzów za 55 mln zł hala 100-lecia Cracovii przy al. Focha za 45 mln zł rozbudowa ośrodka sportu przy Kolnej o halę tenisową za 36 mln zł basen przy ul. Eisenberga za 45 mln zł centrum obsługi inwestora za 227 mln zł przystań jachtowa w Płaszowie za 24,5 mln zł.
Tak dawniej wyglądała droga Kraków - Tarnów [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
