https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Przegląd filmów Krzysztofa Kieślowskiego od 6 do 15 maja w kinie Agrafka w Krakowie

Paweł Gzyl
"Trzy kolory: Czerwony"
"Trzy kolory: Czerwony" Materiały prasowe
Zapisał się w historii światowego kina takimi dziełami, jak "Podwójne życie Weroniki", "Krótki film o zabijaniu" czy "Przypadek". Znają je i podziwiają widzowie i krytycy nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. Od 6 do 15 maja w krakowskim kinie Agrafka można będzie obejrzeć najważniejsze filmy Krzysztofa Kieślowskiego. Bilety w cenach od 22 do 27 zł.

Krzysztof Kieślowski swym talentem na trwałe zapisał się w historii kinematografii. Zanim rozpoczął naukę na wydziale reżyserii w Łodzi, pracował jako garderobiany (m.in. Łomnickiego. Dziewońskiego, Bardiniego) w Teatrze Współczesnym w Warszawie. Karierę rozpoczął od krótkich filmów dokumentalnych. Z czasem jego nazwisko zaczęto kojarzyć z "kinem moralnego niepokoju" za sprawą takich filmów, jak "Amator" czy "Blizna".

Jego filmy z lat 80., takie jak "Przypadek" czy "Bez końca" miały w PRL-u problemy z cenzurą i trafiały na ekran po kilku latach karencji na "półkach" i w wąskim rozpowszechnianiu. Międzynarodową sławę przyniosły mu takie obrazy, jak "Krótki film o zabijaniu", "Podwójne życie Weroniki" oraz tryptyk "Trzy Kolory", za który otrzymał wiele prestiżowych nagród.

Oryginalne filmy Kieślowskiego pokazują specyficzne, destrukcyjne relacje międzyludzkie, cechuje je charakterystyczny, niepowtarzalny klimat, nastrojowość i artyzm. Jako wielki autorytet w dziedzinie filmu wykładał reżyserię i scenopisarstwo na uczelniach w Katowicach, Berlinie Zachodnim, Helsinkach, Łodzi. Za wybitny wkład do kultury ruchomego obrazu został w 1990 r. honorowym członkiem Brytyjskiego Instytutu Filmowego, a w 1995 r. członkiem Akademii Filmowej w USA.

W 1994 r. Krzysztof Kieślowski podjął decyzję o zakończeniu swojej kariery filmowej. Zmarł 13 marca 1996 r. Jest pochowany na Starych Powązkach w Warszawie. W 1998 r. w Alei Gwiazd w Łodzi odsłonięto jego gwiazdę.

W programie:

6 maja | wtorek | 19:00
BLIZNA | Blizna
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1976, 112’
DKF Rozpięci, pokaz z prelekcją i dyskusją prowadzoną przez filmoznawczynię Dianę Dąbrowską.

Niefortunne zlokalizowanie budowy kombinatu chemicznego stanowi pretekst do analizy problemów sprawowania władzy, ukazania mechanizmów osłabienia więzi między podejmującymi decyzje - a tymi, którzy je realizują oraz ponoszą ich konsekwencje.

Dyrektor Bednarz kieruje w latach sześćdziesiątych budową wielkiego kombinatu, który został zlokalizowany na terenie prastarej puszczy, choć niedaleko, ale w innym województwie, były do dyspozycji nieużytki. Skutki tej decyzji szybko okazują się fatalne, cofnąć jej jednak już nie można. Dochodzi do coraz częstszych i ostrzejszych konfliktów z mieszkańcami i robotnikami. W czasie dramatycznych wydarzeń 1970 roku Bednarz staje po stronie robotników, ale - zmęczony i rozgoryczony - odchodzi i wraca na Śląsk do żony i córki wychowującej samotnie swoje dziecko.

7 maja | środa | 18:30
AMATOR | Camera Buff
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1979, 110’
Film z angielskimi napisami | With English subtitles

Polska lat 70. Filip Mosz, zaopatrzeniowiec z małego miasteczka, zostaje filmowcem-amatorem. Kupił kamerę, by uwieczniać kolejne etapy życia nowo narodzonej córeczki, ale szybko wychodzi poza domowe sprawy. Realizując za namową szefa jubileuszowy film o swoim przedsiębiorstwie, potem kolejne, odkrywa społeczną funkcję kina. Rozwija swoją pasję - zakłada klub amatorski, jeździ na przeglądy, współpracuje z telewizją - ale wkrótce poznaje jej mroczną stronę: jego demaskatorskie materiały przynoszą więcej szkody niż pożytku.

Inspirowana osobistymi doświadczeniami (i dylematami) reżysera historia o wolności, jaką daje sztuka, ale przede wszystkim - odpowiedzialności twórcy za dzieło i jego bohaterów. Sztandarowe dzieło Kina Moralnego Niepokoju, z tytułową rolą napisaną specjalnie dla Jerzego Stuhra.

8 maja | czwartek | 18:30
PRZYPADEK | Blind Chance
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1981, 114’
Film z angielskimi napisami | With English subtitles

Witek Długosz (Bogusław Linda), student medycyny, zrządzeniem przypadku przeżywa trzy różne warianty swojego losu. Być może to nie przypadek, a spadek po zmarłym przy porodzie bracie bliźniaku albo symboliczna data i miejsce urodzin – 28 czerwca 1956 roku w Poznaniu – skazują go na silne oddziaływanie współczesnej historii. W zależności od tego, czy złapie uciekający pociąg na stacji Łódź Fabryczna, czy nie - los przekieruje go na inne tory: aktywności w partii lub działalności w opozycji.

W pociągu Witek poznaje starego komunistę (Tadeusz Łomnicki), który mimo doświadczeń stalinizmu namawia go do wstąpienia do PZPR, a kierownictwo partii dostrzega w nim potencjał młodego działacza. Nie złapawszy pociągu, Witek wpada w ręce sokisty i dostaje karę - pracę społeczną, przy której poznaje młodych opozycjonistów. Przyłącza się do grupy „Latającego Uniwersytetu”, drukuje podziemną prasę, wspiera robotników. Może też w ogóle odmówić udziału w biegu historii - jako zdolny młody lekarz cieszy się zaufaniem dziekana i ma możliwość podjęcia pracy naukowej.

Trzeci wariant – postawy neutralnej wobec biegu wydarzeń w Polsce u progu lat 80. okaże się niemożliwy do rozwinięcia.

9 maja | piątek | 18:30
BEZ KOŃCA | No End
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1984, 107’
Film z angielskimi napisami | With English subtitles

Poruszający dramat, który łączy w sobie elementy realizmu i metafizyki. Akcja filmu osadzona jest w Polsce lat 80., w czasie stanu wojennego. Główny bohater, zmarły adwokat, obserwuje z zaświatów życie swojej żony i sprawę, której nie zdążył zakończyć.

Film porusza tematy straty, żałoby i politycznego ucisku, a także stawia pytania o sens ludzkiego istnienia i moralne wybory. Jego subtelna, refleksyjna narracja, z charakterystycznym dla Kieślowskiego połączeniem intymności i uniwersalnych tematów, sprawia, że „Bez końca” to film pełen głębokich emocji i trudnych pytań, który długo zostaje w pamięci.

10 maja | sobota| 20:00
KRÓTKI FILM O ZABIJANIU | A Short Film About Killing
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1987, 86’
Film z angielskimi napisami | With English subtitles

Marzec 1987 r. Po warszawskim Starym Mieście spaceruje dwudziestoletni Jacek. W tym czasie Piotr zdaje końcowy egzamin i zostaje adwokatem. Ucieszony umawia się z dziewczyną w kawiarni. Jest tam również Jacek, obserwujący ulicę. Wreszcie wychodzi, wsiada do taksówki i każe się wieźć na daleki Mokotów. Na odludziu, wśród pól, morduje taksówkarza, pozostawia zmasakrowane ciało, wraca do miasta samochodem ofiary…

Sędzia ogłasza wyrok, funkcjonariusze wyprowadzają Jacka z sali. Piotra dręczą wątpliwości: nie wie, czy linia obrony, jaką przyjął była właściwa. Przegrał swoją pierwszą ważną sprawę. Próbuje jeszcze rozmawiać z Jackiem w celi, chcąc dowiedzieć się więcej o zamkniętym w sobie, nieufnym chłopcu. Słucha wspomnień o tragicznej śmierci 12-letniej siostry Jacka, która stała się powodem opuszczenia rodzinnej wsi i dalszych wydarzeń. Nadchodzi moment wykonania kary. Kat wiąże Jackowi na oczach czarną przepaskę. Piotr, wstrząśnięty tym co przeżył, wyjeżdża do lasu i płacze.

11 maja | niedziela | 18:00
KRÓTKI FILM O MIŁOŚCI | A Short Film About Love
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1988, 88’
Film z angielskimi napisami | With English subtitles

Warszawa, lata 80. XX wieku. Skromny i niepozorny pracownik poczty, 19-letni Tomek, mieszka w wynajętym mieszkaniu na typowym PRL-owskim osiedlu. Wieczorami chłopak podgląda przez lunetę mieszkającą naprzeciw atrakcyjną 30-latkę, Magdę. Usiłuje zbliżyć się do kobiety, wreszcie wyznaje jej miłość. Magda zaprasza go do siebie, ale tylko po to, by z pełnym cynizmem pokazać, że miłość nie istnieje – jest tylko seks.

Kinowa wersja "Dekalogu Sześć" to komentarz do przykazania „nie cudzołóż”. Cudzołóstwo nie jest tu jednak rozumiane tradycyjnie jako zdrada, ale jako odzieranie człowieka z intymności, należnej mu prywatności. Zarówno Tomek, jak i Magda popełniają ów grzech, ale wypływa on nie tyle ze złej woli, co z poczucia pustki i osamotnienia. I choć bohaterów to nie rozgrzesza, jednak daje nadzieję na ich duchową przemianę. Znakomite role Grażyny Szapołowskiej i Olafa Lubaszenki.

12 maja | poniedziałek | 19:00
PODWÓJNE ŻYCIE WERONIKI | La Double vie de Véronique
reż. Krzysztof Kieślowski, Francja/ Polska/ Norwegia 1991, 98'

Jedna z najbardziej tajemniczych opowieści w dorobku polskiego filmowca. Łączy rzeczywistość z fantazją, prozę życia z poezją, to, co zwyczajne, z tym, co niewytłumaczalne.

23 listopada 1966 roku przychodzą na świat dwie identyczne dziewczynki - jedna w Polsce, druga we Francji. Choć dzielą je tysiące kilometrów przez całe późniejsze życie czują ze sobą dziwną więź pomimo, że nigdy tak naprawdę się ze sobą nie spotkały. Są do siebie podobne jak dwie krople wody, obie mają problemy zdrowotne, obie kochają muzykę i obie mają takie same imię; Weronika i Veronique (w obydwu rolach – Irene Jacob).

W pewnym momencie swego życia Weronika decyduje poświęcić się pracy artystycznej, którą raptownie przerywa śmierć. Veronique podświadomie odczuwa stratę kogoś bardzo bliskiego… W niewytłumaczalny, mistyczny sposób wyciąga wnioski z wydarzeń, które miały miejsce w Polsce. Wybiera miłość zamiast pasji. To opowieść o życiu, które kończy się, aby znaleźć dalszy ciąg w innym ciele i duszy.

13 maja | wtorek | 19:00
TRZY KOLORY. NIEBIESKI | Trois couleurs. Bleu
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1993, 94’

Bohaterką Niebieskiego jest młoda kobieta, Julie de Courcy (Juliette Binoche), która traci w wypadku samochodowym swoją pięcioletnią córkę Annę oraz męża-kompozytora, Patrice’a de Courcy (Huques Quester). Po wypadku Julie stara się unikać wszelkich bodźców, które przypominają jej o tragedii. Jednakże gdy dowiaduje się o tym, że mąż zdradzał ją z kochanką spodziewającą się dziecka, decyduje się przejąć ponownie odpowiedzialność za swoje życie i dokończyć dzieło muzyczne Patrice’a.

14 maja | środa | 19:00
TRZY KOLORY. BIAŁY | Trois couleurs. Blanc
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1994, 91’

Karol, polski fryzjer ożeniony z francuską modelką, zostaje przez żonę zmuszony do rozwodu z powodu impotencji. W Paryżu traci pracę, mieszkanie i usiłuje zarobkować grą na grzebieniu na stacjach metra. W tej żałosnej roli zaczepia go Mikołaj -samotny, tajemniczy Polak- i przemyca pozbawionego paszportu rodaka do Polski.

Na ponownym spotkaniu Mikołaj prosi Karola o wyświadczenie przysługi za pieniądze: chce, by go zastrzelił, ale to zadanie przekracza możliwości fryzjera. Karol zamieszkuje u brata na peryferiach Warszawy. Podejmuje pracę ochroniarza właściciela kantoru.

Pewnego razu podsłuchuje rozmowę szefa o niezwykłej okazji kupna działki na prowincji, która leży pośrodku terenu planowanego pod budowę wielkiej hurtowni. Wykorzystuje okazję i uprzedza szefa, nabywając działkę za tysiąc dolarów. Zdobywa wraz z Mikołajem majątek i postanawia odegrać się na swej byłej żonie. Pozoruje własną śmierć i zwabia ją do Polski nadzieją na wysoki spadek, by postawić w sytuacji osoby pragnącej wyłudzić majątek.

15 maja | czwartek | 19:00
TRZY KOLORY. CZERWONY | Trois couleurs. Rouge
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1994, 99’

Młoda modelka Valentine to wrażliwa i ciepła dziewczyna. Gdy potrąca na ulicy psa – najpierw zawozi go do weterynarza, by potem spróbować oddać prawdziwemu właścicielowi. Jest nim emerytowany sędzia Joseph. To zmęczony, sfrustrowany człowiek, znajdujący przyjemność w podsłuchiwaniu sąsiadów i poznawaniu ich najskrytszych, często wstydliwych sekretów.

Valentine jest początkowo oburzona postępowaniem sędziego. Ale z czasem ten zgorzkniały i zamknięty w sobie mężczyzna zaczyna ją coraz bardziej intrygować. Przekona się też, że tajemnica sędziego nie będzie jedyną jego tajemnicą, którą pozna…

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kultura i rozrywka

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska