Spis treści
Mariana Półtorak wygrała konkurs w Starym Sączu
– Nie mogę uwierzyć, że to się dzieje. Dla mnie to ogromne wyróżnienie. Przez długi czas pracowałam i teraz ta nagroda jest potwierdzeniem, że moja droga jest dobra, że idę w dobrą stronę” – mówiła MariannaPoltorak, która już od 9 lat przebywa w Polsce, a pracuje w tej chwili nad doktoratem na temat pieśni solowych kompozytorów lwowskich XX wieku.
– „Najtrudniejszy był dla mnie II etap, gdy Jury wybierało z sześciu utworów te, które musieliśmy zaśpiewać. Też trochę obawiałam się Wagnera w finale, bo nie byłam pewna, czy uda mi się przebić głosem przez orkiestrę. Ale zdecydowałam się na ten ryzykowny krok, bo chciałam pokazać mój głos z rożnych stron” – dodała.
Mariana Poltorak trzy razy aplikowała do Konkursu im. Ady Sari i dopiero w tym roku, za trzecim razem, udało jej się dojechać do Nowego Sącza i przystąpić do Konkursu. Jest uczestniczką Programu Kształcenia Młodych Talentów „Akademia Operowa” przy Teatrze Wielkim - Opera Narodowa w Warszawie, gdzie kształci się pod kierunkiem Olgi Pasiecznik, Izabeli Kłosińskiej, Michała Biela i Sophii Muñoz.
Dwa drugie miejsca
II nagrodą, ex aequo, po 13 tys. zł zostały uhonorowane dwie sopranistki: Jessica Seo Jin LEE z Korei Południowej oraz Etīna Emīlija SAULĪTE z Łotwy. III nagrodę i 9 tys. zł zdobył ArturGARBAS, polski baryton.
– „To jest dla mnie bardzo ważna nagroda. Dawniej byłem bas-barytonem, teraz zmieniłem głos na baryton, podwyższyłem, opracowałem nowy repertuar i ta nagroda pokazuje, że dobrze zrobiłem, że czas mojej pracy nie został zmarnowany. To jest docenienie mojej pracy. Jestem bardzo za to wdzięczny” – mówił ArturGarbas. Jaki jest według niego sposób na sukces? – „Trzeba się przygotować, zawierzyć sobie, wyjść na scenę i zaśpiewać jak najlepiej można” – dodawał z uśmiechem zwracając uwagę, że przyszły sezon będzie dla niego bardzo pracowity, bo szykuje mu się wiele trudnego śpiewania w Deutsche Oper w Berlinie, gdzie od roku jest członkiem tego zespołu.
Ponadto Jury przyznało dwa wyróżnienia, po 3 tys. zł. Otrzymały je dwie sopranistki: MariyaMEDETOVA z Kazachstanu i ViktoriiaSHAMANSKA z Ukrainy. Nagroda w wysokości 2 tys. zł za najlepsze wykonanie utworu współczesnego przypadła DariiKOROLOVEJ z Ukrainy za wykonanie arii Walerii „I never thought a boy who would love me” z opery „Mayo” Toma Cipullo. Ta sama artystka otrzymała Nagrodę im. Ady Sari w wysokości 3 tys. zł dla najbardziej obiecującego sopranu, której fundatorem jest Jacek Lelek, Burmistrz Miasta Starego Sącza.
Nagroda im. Heleny Łazarskiej
Natomiast Nagrodą im. Heleny Łazarskiej w wysokości 5 tys. zł za najlepsze wykonanie utworu Wolfganga Amadeusza Mozarta została uhonorowana Jessica Seo Jin LEE za „Temerari / Come scoglio”, recytatywu i arii Fiordiligi z I aktu opery „Così fan tutte” W.A. Mozarta. Fundatorem Nagrody jest Antoni Malczak, Inicjator i Dyrektor Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w latach 1985-2019.
– „Chciałabym podziękować wszystkim uczestnikom naszego Konkursu i podkreślić, że dla mnie wszyscy jesteście zwycięzcami” – mówiła MałgorzataWalewska, przewodnicząca Jury, Dyrektor Artystyczna XXI Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari. – „Na podziękowania wszystkim osobom, instytucjom, partnerom i sponsorom zaangażowanym w nasz Konkurs będzie czas jutro, podczas Koncertu Laureatów” – podkreśliła.
Przesłuchania finałowe odbyły się z udziałem publiczności, która oklaskiwała artystów. Koncertowi towarzyszyły wielkie emocje, bo poziom Konkursu był wysoki. Była to – jak mówiła dziennikarzom Małgorzata Walewska – wojna nerwów. Na widowni aż czuło się wielkie napięcie, może właśnie dlatego publiczność dopingowała bardzo hojnie młodych artystów.
Przypomnijmy, że wystąpiło ośmioro finalistów: Artur GARBAS, Daria KOROLOVA, Jessica Seo Jin LEE, Mariya MEDETOVA, Mariana POLTORAK, Szymon RACZKOWSKI, Etīna Emīlija SAULĪTE, Viktoriia SHAMANSKA. Śpiewacy wykonywali po dwie arie, wybrane przez siebie z obowiązkowej listy utworów. Artystom towarzyszyła Orkiestra Opery Krakowskiej pod batutą MartyKluczyńskiej.
Finał, jak i ogłoszenie wyników, był transmitowany zarówno na stronie adasari.pl jak i po raz pierwszy na międzynarodowej platformie operavision.eu, oferującej darmowe transmisje i retransmisje najsłynniejszych oper. Transmisję obejrzało ponad dwa tysiące osób z całego świata.
Międzynarodowe jury
Artystów oceniało międzynarodowe Jury, w którym poza Małgorzatą Walewską przewodniczącą, mezzosopranistką, pedagogiem śpiewu, zasiadali: Michael Barobeck – muzykolog, dramaturg, dyrektor ds. castingu Opery w Grazu; VivianaBarrios – kierownik ds. castingu i relacji z młodymi artystami Deutsche Oper w Berlinie; AndrzejDobber – śpiewak (baryton), pedagog śpiewu, Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Konkursu Wokalistyki Operowej im. Adama Didura; MarcinHabela – śpiewak (baryton), profesor śpiewu na Genewskim Uniwersytecie Muzycznym oraz Uniwersytecie w Lugano, doradca artystyczny Akademii Muzycznej im. Tibora Vargi w Sion w Szwajcarii i Akademii Muzycznej szkoły Anargyriosa i Korgialeniosa na Spetses w Grecji; Eeva-Maria Kopp – producent na Festiwalu w Bregencji, śpiewaczka (sopran), pedagog śpiewu; Sebastian Ukena – reżyser operowy, dyrektor studia operowego Komische Oper w Berlinie; Claudia Visca – profesor na Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Scenicznych w Wiedniu, śpiewaczka (sopran) oraz Paweł Żółciński – sekretarz Jury.
Finaliści zostali obdarowani ogromną ilością nagród nie tylko regulaminowych, ale także nagród specjalnych. Szczegóły w protokole Jury.
