https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Przełom ws. metra w Krakowie? Ważna decyzja rządu

Piotr Ogórek
Czy w Krakowie powstanie metro? Odpowiedź ma dać studium wykonalności
Czy w Krakowie powstanie metro? Odpowiedź ma dać studium wykonalności Bartlomiej Miedzybrodzki / Polskapresse
Ministerstwo Rozwoju pozytywnie zaopiniowało wniosek władz Krakowa o dofinansowanie dla studium wykonalności dla kolei podziemnej w mieście. Chodzi o 5 mln zł. Byłby to ostateczny dokument, na bazie którego ruszy budowa metra.

>> Czytaj więcej o metrze w Krakowie

- Nasz wniosek o dofinansowanie został pozytywnie zaopiniowany przez Ministerstwo Rozwoju. Wniosek został przesłany do Komisji Europejskiej, bo Kraków ubiega się o grant bezpośrednio właśnie z Komisji – powiedział „Gazecie Krakowskiej” Tadeusz Trzmiel, wiceprezydent Krakowa ds. inwestycji.

Na odpowiedź trzeba poczekać ok. 2-3 miesiące. Po pozytywnej decyzji władze miasta rozpiszą przetarg na studium wykonalności dla podziemnej komunikacji w Krakowie. Całość ma kosztować 10 mln zł, a dofinansowanie wyniesie 5 mln zł.

- Plan jest taki, aby postępowanie przetargowe ogłosić we wrześniu, a wykonawcę dokumentu wybrać do końca roku. W przyszłym roku uzyskalibyśmy pierwszy efekt, czyli szczegółową koncepcję techniczną z lokalizacją przystanków, z wstępnymi analizami geologicznymi - mówi Łukasz Szewczyk, wicedyrektor wydziału gospodarki komunalnej urzędu miasta.

Nowe studium może wytyczyć trochę inny przebieg metra niż wcześniejsze koncepcje. Nie chodzi jednak o radykalną zmianę. Metro miałoby nadal przebiegać na osi wschód-zachód. Wiele zależy od warunków geologicznych i hydrogeologicznych.

Cały dokument maiłby być gotowy w 2019 roku z pełną dokumentacją, która będzie podstawą do rozpisania przetargu zaprojektuj i zbuduj. Przygotowane studium wykonalności ostatecznie rozstrzygnie czy metro będzie częściowo naziemne, czy tylko podziemne.

Budowy metra domagali się mieszkańcy Krakowa w referendum z 2014 roku.

>> Czytaj więcej o metrze w Krakowie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

j
jasio
super znowu bedzie walek na 10 baniek z czego 5 z dofinansowania. Ile jeszcze tych studiow ma powstac zeby sie punkanc mocno w glowe mlotkime i powiedizec sobie, ze bez zastrzyku kilku mld z budzetu centralnego to w krakowie co najwyzej moga piernac a nie metro budowac. Miasto nie moze sie ogarnac dalej niz planty a metro za kilka mld chca.
m
metromancer
Wiślicka to jest zadupie. Z metrem czy bez...
B
Burmistrz Nowej Huty
Inaczej jego budowa na zadupiu nie ma sensu
-
Monorail to karuzela do wesołych miasteczek i miast które to chcą udawać metropolie, wysadzając komunikacje miejską z ludźmi w powietrze, w myśl zasady - byleby nie zabierać miejsca i nie przeszkadzać samochodom.
N
Nie doczekamy
Metro to przeżytek, droga i wlokąca się budowa powodująca - w warunkach Krakowa - dodatkowo oczywiste, nieplanowane wydatki. Tylko jednoszynowa kolej. Szybka, tania w budowie i łatwa do wkomponowania w istniejące ciągi komunikacyjne. Nie cofajmy komunikacji do przeszłości.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska