Na jednej plansz wystawy przedstawiono też fakty i mity dotyczące metra. Do mitów zaliczono określenie, że "budowa metra w Krakowie jest niemożliwa ze względu na zabytki".
Obok umieszczono "Fakt": "Chociaż przy budowie metra w mieście o tak bogatej historii potrzeba nadzwyczajnej staranności, nie jest ona niemożliwa. Przykłady Rzymu, Paryża czy Pragi pokazują, że można z sukcesem integrować metro z historycznym krajobrazem miasta. Wymaga to jednak zaawansowanych technologii, precyzyjnego planowania i odpowiednich nakładów finansowych".
Księga rekordów, czyli metra różne i podłużne
Jest też plansza "Księga rekordów, czyli metra różne i podłużne". Wymieniono w niej m.in. miasta:
Londyn - tam otwarto pierwszą podziemną kolej w 1863 roku
Pekin - tam jest metro o rekordowej długości, ma 690,5 km, jego linia 10 ciągnie się przez ponad 57 km
Serfaus - w tym austriackim mieście jest najkrótsze metro na świecie, składa się z jednej linii, która liczy 1260 metrów (służy głównie narciarzom, którzy przyjeżdżają tam na wypoczynek)
Oslo - ma 101 stacji metra, a tylko 17 znajduje się pod ziemią
Kijów - jedna ze stacji "Arsenalna" jest najgłębiej położoną stacją na świecie - 105 metrów poniżej poziomu gruntu.
Na planszy z literą "O" znalazło się hasło: "Obywatelu! Nie bój się tunelu!" i rozwinięcie, że część tunelowa będzie wykonywana za pomocą tarcz zmechanizowanych typu zamkniętego TBM (Tunnel Boring Machine). "Metoda tarczowa zapewnia skuteczne drążenie tuneli w praktycznie każdych warunkach gruntowo-wodnych, wysoki poziom bezpieczeństwa, ochronę środowiska i istniejącej zabudowy" - zaznaczono na planszy.
Podziemna komunikacja była już w planach w latach 60.
Na wystawie można się też dowiedzieć o historii planowania podziemnej komunikacji w Krakowie. Już w planie ogólnym zagospodarowania przestrzennego Krakowa z 1967 roku przewidziano realizację tunelu premetra na odcinku rondo Mogilskie - Dworzec Główny - ul. Karmelicka, by odciążyć linie tramwajowe na osi Wschód-Zachód w okresie budowy wielkich osiedli mieszkaniowych na ówczesnych peryferiach.
W 1974 roku rozpoczęto budowę 190-metrowego odcinka tunelu premetra pod Dworcem Głównym, którym początkowo miał kursować szybki tramwaj. W planie zagospodarowania dla trasy tunelowej dodano odcinek szybkiego tramwaju łączącego ul. Karmelicką z ul. Dietla.
Plan ogólny z 1982 roku wyróżnił metro jako najważniejszy element systemu transportu. W 1990 roku po wydrążeniu tunelu pod Dworcem Głównym, wstrzymano dalszą budowę i finansowanie dalszych prac z powodu burzliwego okresu transformacji.
W 1995 roku wznowiono prace nad ukończeniem tunelu pod Dworcem Głównym. Do 1999 roku zrealizowano 605-metrowy odcinek pod ul. Lubomirskiego, jednak bez wylotu tunelu, który miał powstać przy okazji przebudowy ronda Mogilskiego, co nastąpiło dopiero w 2008 roku.
Przygotowują linię metra z tunelem pod centrum Krakowa
Przypomnijmy, że Kraków przygotowuje się do budowy pierwszej linii metra. Jej pierwszy podziemny odcinek zaplanowano od ronda Młyńskiego przez centrum do stacji przy Akademii Górniczo-Hutniczej. Wszystko wskazuje na to, że koleiny odcinek powstanie na terenie Nowej Huty. Przez lata planowano, by metro dojeżdżało też do Bronowic, ale obecnie rozważane są inne opcje, m.in. osiedle Kliny i tereny, na których mogłoby powstać Nowe Miasto w Płaszowie i na Rybitwach.
- Zespół do spraw wytyczenia linii metra w Krakowie działa od około miesiąca. Pierwsza wersja opracowania ma być znana w okolicach kwietnia. Zamysł jest taki, by wyniki prac zespołu przedstawić do publicznej debaty w połowie roku - mówi wiceprezydent Krakowa Stanisław Mazur, przewodniczący zespołu ds. wytyczenia linii metra.
Zespół liczy około 20 osób, są w nim przedstawiciele urzędu i eksperci ds. transportu z krakowskich uczelni wyższych. Zespół nie tylko zajmuje się wyznaczeniem linii metra, ale też powiązaniem ich z transportem kolejowym i liniami tramwajowymi.
