https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Przelot nad największą inwestycją w Krakowie. Budowa linii tramwaju do Mistrzejowic przeorała miasto

Piotr Rąpalski
Wideo
od 7 lat
Północna Obwodnica Krakowa otwarta, trasa S7 z Krakowa na północ również (choć mamy problem z dokończeniem węzła w Mistrzejowicach). Przebudowa Kościuszki i Zwierzynieckiej? Prawie zakończona. Budowa kładki Kazmierz-Ludwinów dopiero się rozkręca. Co nam zostało z dużych budów w Krakowie? Linia tramwajowa do Mistrzejowic, która przeorała miasto z południa na północ. Przelecieliśmy nad nią dronem.

Co nowego na budowie linii tramwajowej w Krakowie?

Od poniedziałku, 20stycznia, zostanie zamknięty chodnik na ul. Meissnera. Dodatkowo zamknięte zostaną dwa przejścia dla pieszych.

Przewidywany czas zamknięcia to około 3 tygodnie, jednak termin ten może ulec zmianie w zależności od warunków pogodowych.

ZDMK/Google maps

Linia łącząca skrzyżowanie ulic Meissnera i Lema z pętlą w Mistrzejowicach powstanie w ramach IV etapu rozbudowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Dzięki temu ok. 4 5-kilometrowemu połączeniu czas dojazdu do centrum miasta skróci się o ok. 12 minut. Tramwaje na tej trasie będą mogły kursować już w 2025 roku, z częstotliwością nawet 90 sekund. Jednakże inwestycja ma zakończyć się w pierwszym kwartale 2026 roku.

Torowisko ma przebiegać od skrzyżowania al. Jana Pawła II z Lema i Meissnera, następnie w ciągu Meissnera, Młyńskiej, Lublańskiej, Dobrego Pasterza, Krzesławickiej, Bohomolca, ks. Kazimierza Jancarza aż do istniejącej pętli Mistrzejowice. Na trasie przewidziano m.in. tunel wraz z wielopoziomowym węzłem przesiadkowym w okolicy ronda Polsadu. W ramach inwestycji powstaną elementy infrastruktury umożliwiające w przyszłości budowę linii tramwajowej wzdłuż ul. Lema. Wartość projektu to 1,92 mld zł (w tym ok. 616 mln zł netto stanowią nakłady inwestycyjne).

Budowa tramwaju do Mistrzejowic to pierwszy tego typu projekt transportowy w Polsce realizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Umowa zawarta z partnerem prywatnym na okres 24 lat zakłada, że będzie on odpowiedzialny nie tylko za projekt i realizację inwestycji, ale także jej późniejsze utrzymanie.

Zgodę na współfinansowanie inwestycji wyrazili: Europejski Bank Inwestycyjny, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, Bank Pekao SA i Polski Funduszu Rozwoju.

Terminy związane z inwestycją

  • wykonanie płyty dennej (poziom –2) stacji „Rondo Polsadu” – II kwartał 2025 r.

  • zakończenie prac przy konstrukcji tunelu – III kwartał 2025 r.

  • wyposażanie tunelu – IV kwartał 2025 r.

  • budowa torowiska tramwajowego – IV kwartał 2025 r.

  • prace wykończeniowe (mała architektura i nasadzenia) – I kwartał 2026 r.

POLECANE

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska