Spis treści
- Zbiornik przy węźle Grębałów ma prawie 1,4 tysiące metrów sześciennych pojemności (dokładnie 1 357 000 litrów). Jest to jeden z ośmiu zbiorników budowanych wzdłuż miejskiego odcinka S7. Ich łączna pojemność to prawie 7 milionów litrów - mówi Kacper Michna, rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA.
Budowa S7 Widoma - Kraków
Węzeł Grębałów to element budowy 18,3 km trasy z Widomej do Nowej Huty. Dzieli się ona na dwa znacznie różniące się od siebie odcinki. Pierwszy, tzw. pozamiejski, ma 11,2 km i przebiega przede wszystkim przez tereny rolnicze. Jego budowa jest zaawansowana w 68 proc. Droga w tej części będzie miała dwa pasy ruchu w każdym kierunku, powstaną na niej dwa węzły, Łuczyce i Raciborowice.
- Drugi odcinek, miejski, ma 7,1 km i biegnie w większości przez teren Krakowa. Budowa w tym miejscu przecina wiele różnych urządzeń, linii i sieci, m.in. ciepłowniczych, energetycznych i gazowych. Trasa w tej części będzie miała trzy pasy ruchu w każdym kierunku i dwa węzły drogowe, Mistrzejowice i Grębałów - mówi Kacper Michna, rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA.
Inwestycja za miliardy
Wartość prac budowlanych to ponad 1,8 mld zł. Budowa tego odcinka otrzymała prawie 543 miliony zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i niemal 421 mln zł w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.
Rozbudowa ul. Kocmyrzowskiej
Razem z budową węzła trwa przebudowa pierwszego z trzech fragmentów ul. Kocmyrzowskiej. Mocno zaawansowane są roboty przy budowie i przebudowie sieci infrastruktury podziemnej. Zostały już wykonane nowe sieci ciepłownicze i wodociągowe, a przed wykonawcą ostatnie prace przy kanalizacji i sieci teletechnicznej.
Gotowe są już fragmenty chodnika wzdłuż ul. Kocmyrzowskiej (po stronie osiedli), sukcesywnie ustawiane są słupy pod ekrany akustyczne. Wykonawca rozpoczął już prace ziemne związane z budową nowej jezdni ul. Kocmyrzowskiej po stronie torowiska.
Wylotówka na Proszowice
Przypomnijmy, że rozbudowa ulicy Kocmyrzowskiej na odcinku węzeł Grębałów – Bukszpanowa wraz z modernizacją infrastruktury tramwajowej realizowana jest we współpracy Miasta Kraków i GDDKiA. Po zakończeniu w II połowie 2025 r., wylotówka na Proszowice będzie mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, zieleńce z drzewami i krzewami, chodniki i drogi rowerowe.
