https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Przy nowej S7 w Krakowie budują zbiornik retencyjny. Obiekt na węźle Grębałów ma chronić tę ogromną inwestycję przed podtopieniami

Marcin Banasik
Zbiornik jest budowany przy nasypie trawajowym
Zbiornik jest budowany przy nasypie trawajowym Marcin Banasik
Budowa węzła Grębałów w ramach trasy S7 to nie tylko betonowe filary, drogi, wiadukty i nasypy tramwajowe. W ramach tej inwestycji powstaje również zbiornik retencyjny, który ma zbierać wodę z części ul. Kocmyrzowskiej, trasy S7 oraz obiektów węzła Grębałów, a także z prawie 340 m ulicy Łowińskiego i z nasypu tramwajowego.

Spis treści

- Zbiornik przy węźle Grębałów ma prawie 1,4 tysiące metrów sześciennych pojemności (dokładnie 1 357 000 litrów). Jest to jeden z ośmiu zbiorników budowanych wzdłuż miejskiego odcinka S7. Ich łączna pojemność to prawie 7 milionów litrów - mówi Kacper Michna, rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA.

Budowa S7 Widoma - Kraków 

Węzeł Grębałów to element budowy 18,3 km trasy z Widomej do Nowej Huty. Dzieli się ona na dwa znacznie różniące się od siebie odcinki. Pierwszy, tzw. pozamiejski, ma 11,2 km i przebiega przede wszystkim przez tereny rolnicze. Jego budowa jest zaawansowana w 68 proc. Droga w tej części będzie miała dwa pasy ruchu w każdym kierunku, powstaną na niej dwa węzły, Łuczyce i Raciborowice.

- Drugi odcinek, miejski, ma 7,1 km i biegnie w większości przez teren Krakowa. Budowa w tym miejscu przecina wiele różnych urządzeń, linii i sieci, m.in. ciepłowniczych, energetycznych i gazowych. Trasa w tej części będzie miała trzy pasy ruchu w każdym kierunku i dwa węzły drogowe, Mistrzejowice i Grębałów - mówi Kacper Michna, rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA.

Inwestycja za miliardy

Wartość prac budowlanych to ponad 1,8 mld zł. Budowa tego odcinka otrzymała prawie 543 miliony zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i niemal 421 mln zł w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. 

Rozbudowa ul. Kocmyrzowskiej

Razem z budową węzła trwa przebudowa pierwszego z trzech fragmentów ul. Kocmyrzowskiej. Mocno zaawansowane są roboty przy budowie i przebudowie sieci infrastruktury podziemnej. Zostały już wykonane nowe sieci ciepłownicze i wodociągowe, a przed wykonawcą ostatnie prace przy kanalizacji i sieci teletechnicznej.

Gotowe są już fragmenty chodnika wzdłuż ul. Kocmyrzowskiej (po stronie osiedli), sukcesywnie ustawiane są słupy pod ekrany akustyczne. Wykonawca rozpoczął już prace ziemne związane z budową nowej jezdni ul. Kocmyrzowskiej po stronie torowiska.

Wylotówka na Proszowice

Przypomnijmy, że rozbudowa ulicy Kocmyrzowskiej na odcinku węzeł Grębałów – Bukszpanowa wraz z modernizacją infrastruktury tramwajowej realizowana jest we współpracy Miasta Kraków i GDDKiA. Po zakończeniu w II połowie 2025 r., wylotówka na Proszowice będzie mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, zieleńce z drzewami i krzewami, chodniki i drogi rowerowe.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska