Przyprawy w kuchni. Dlaczego warto używać naturalnych przypraw i ziół [PORADNIK]

mad
Na jakość, aromat i smak przygotowywanych dań wpływa nie tylko świeżość poszczególnych składników, ale sposób w jaki przyrządzamy i czym przyprawiamy posiłki.
Na jakość, aromat i smak przygotowywanych dań wpływa nie tylko świeżość poszczególnych składników, ale sposób w jaki przyrządzamy i czym przyprawiamy posiłki. pixabay.com
Jak podkreślić bogactwo smaków i aromatów przygotowywanych potraw? W jaki sposób wydobyć z głównych komponentów dań to co najlepsze? Dlaczego warto używać naturalnych ziół oraz przypraw i jak je łączyć?

Na jakość, aromat i smak przygotowywanych dań wpływa nie tylko świeżość poszczególnych składników, ale sposób w jaki przyrządzamy i czym przyprawiamy posiłki. To właśnie naturalne przyprawy nadają potrawom charakteru poprawiając i wyostrzając ich smak oraz zapach. Co więcej, organizm łatwiej trawi doprawione dania. Dlatego jeśli w naszych kuchniach króluje sól, oraz gotowe mieszanki przypraw, które zawierają spore ilości konserwantów, czas to zmienić. I choć umiejętność dodawania odpowiednich ziół do właściwych produktów może wydawać się sztuką nie do opanowania, nie należy się zniechęcać.

Dary natury

Świeże zioła, obok smakowych i zapachowych walorów, mają dobroczynny wpływ na ludzki organizm. Bazylia, oregano, rozmaryn, majeranek, tymianek czy chili doskonale komponują się z ciężkostrawnymi mięsnymi potrawami i korzystnie wpływają na pracę żołądka. Każde z nich ma inne właściwości.

Bazylia przyspiesza trawienie, ale i przeciwdziała wzdęciom. Oprócz mięs, jest doskonałym dodatkiem do zup, sałatek i warzyw.
Podobnie oregano, które ma także antyseptyczne i przeciwzapalne właściwości.
Rozmaryn warto dodawać do mięs, pasztetów, farszów ponieważ ułatwia trawienie tłuszczów.
Majeranek natomiast zawiera duże ilości wapnia i świetnie pasuje do pieczeni i dań z roślin strączkowych, np. zupy grochowej czy fasolowej.
Tymianek ma właściwości bakteriobójcze i tak samo jak oregano, powinien być dodawany pod koniec gotowania szczególnie ostrych sosów, ciężkich zup, pasztetów, ale także serów, sałat i warzyw.
I chili, które nie tylko przyspiesza proces przemiany materii, ale także przyczynia się do szybszego spalania kalorii.
Godną alternatywą dla tej przyprawy jest sos Tabasco, którego głównym składnikiem jest bogata
w kapsaicynę dojrzała czerwona papryka tabasco. Warto podkreślić, że nie zawiera on kalorii, tłuszczów, ani węglowodanów.
Chili świetnie sprawdzi się jako przyprawa do wszystkich rodzajów mięs, makaronów, sosów, sałatek, zup, owoców morza, a nawet deserów.

Zdrowy zamiennik soli

Wykorzystywanie dużej ilości ziół podczas przygotowania posiłków oraz bogactwo ich smaków przyczyni się do zmniejszonego zapotrzebowania na spożycie soli. I choć jest to najpopularniejsza przyprawa na świecie, warto ograniczyć jej stosowanie do minimum.
Znakomitym zamiennikiem kuchennej soli jest naturalny sos sojowy, który mimo skojarzeń z kuchnią azjatycką, jest coraz częściej doceniany w europejskiej. Z powodzeniem można go stosować do zup, gulaszy, dressingów, surówek, warzyw z patelni i wszelkiego rodzaju mięs. Naturalny sos sojowy dostarcza pełnowartościowego białka oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych. Przyprawa jest także źródłem błonnika, witamin z grupy B i pierwiastków mineralnych.
Naturalny sos sojowy świetnie sprawdzi się również w diecie dzieci i osób starszych, którym zaleca się mniejsze ilości soli i właśnie im dedykowane są sosy o zredukowanej zawartości soli. Decydując się na zakup sosu sojowego, należy uważnie przyjrzeć się ilości składników z jakich został wyprodukowany. Im ich mniej, tym lepiej dla naszego zdrowia.

Zobacz też:
Czym zastąpić cukier? Ksylitol, stewia, erytrytol czy tagatoza?

Zobacz też:
Domowy zielnik. Sposób na świeże i aromatyczne przyprawy przez cały rok

Zobacz też:
Rokitnik. Poznaj jego właściwości, zastosowanie i pochodzenie

Zobacz też:
TOP 12 przepisów na naleśniki naszych Czytelników. Na słono i na słodko

Zobacz też:
Kultowe potrawy z barów mlecznych. Zobacz przepisy naszych Czytelników!

Zobacz też:
Małopolskie przysmaki. Pierogi łomnicańskie według szefa kuchni

Zobacz też:
TOP 10 pomysłów na obiad naszych Czytelników

Źródło: Agencja TVN

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3