Przywrócenie połączeń kolejowych z Oświęcimia do Tychów znacznie się oddaliło. Na razie powstanie tylko projekt

Bogusław Kwiecień
Bogusław Kwiecień
PKP Polskie Linie Kolejowe odsunęły na dalszy plan reaktywację połączeń pasażerskich z Oświęcimia do Tychów. Jeszcze cztery lata temu padały obietnice o przywróceniu ich do 2020 roku. Tymczasem obecnie trwa dopiero postępowanie przetargowe na wykonanie prac projektowych.

O odbudowie połączeń między Oświęcimiem a Tychami mówi się co najmniej od 10 lat. Wielu mieszkańców Oświęcimia i okolic przyjęło ten pomysł z zadowoleniem.

Codziennie kilka tysięcy osób z Oświęcimia dojeżdża do Bierunia i Tychów do pracy czy do szkoły. Część korzysta z busów prywatnych z reguły przepełnionych lub autobusów nr 686 tyskiej komunikacji, które jednak kursują zbyt rzadko. Dlatego większość wybiera własne samochody, chociaż z kolei przychodzi im wystawać w korkach.

- W godzinach szczytu, nawet wcześnie rano tworzą się korki przy dojeździe do świateł w Nowym Bieruniu. Potem jest jeszcze kilka takich newralgicznych miejsc, gdzie ruch mocno spowalnia. W efekcie pokonanie 22-kilometrowej trasy do Tychów zajmuje nawet do 50 minut – mówi Bartosz Ledwoń, mieszkaniec Oświęcimia, pracujący w jednej z tyskich firm.

Niestety na tej trasie jest też wiele wypadków a wtedy trzeba szukać innej trasy.

Przywrócenie linii kolejowej na tej trasie byłoby dla wielu innych oświęcimian idealnym rozwiązaniem. Zwłaszcza, że w Oświęcimiu przy dworcu niebawem zostanie ukończony duży parking. Można by tu zostawiać samochody.

- Padały obietnice, że będzie to możliwe pod koniec 2020 roku. I zdaje się, że nic z tego

– nie kryje rozczarowania Bartosz Ledwoń.

W 2016 roku władze samorządowe Oświęcimia oraz śląskich gmin: Bieruń, Tychy, Orzesze, Łazisk Górnych i Wyr podpisały porozumienie z PKP PLK o finansowym wsparciu przygotowania dokumentacji łączną kwotą 250 tys. zł. Wydawało się, że sprawa idzie w dobrym kierunku. Przedsięwzięcie miało być realizowane w latach 2018-2020. Dzięki remontowi infrastruktury na liczącą ok. 48 km trasę łączącą Orzesze z Oświęcimiem przez Tychy miały wrócić pociągi pasażerskie i jeździć po niej z prędkością 80-120 km/godz. Pokonanie odcinka między Oświęcimiem a Tychami miało zająć góra pół godziny.

Z czasem okazało się jednak, że inwestycja ta przestała mieć dla PKP PLK priorytetowe znaczenie. Na początku ub. roku spółka wystąpiła do samorządu województwa śląskiego, aby projekt ten - szacowany cztery lata temu na przeszło 171 mln zł w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego – znacznie ograniczyć, bo do 20 mln zł. Jednocześnie postanowiono przeznaczyć więcej pieniędzy na modernizacje dwóch innych linii do Cieszyna i Wisły.

Zapytaliśmy w PKP PLK, co w takim dzieje się w związku z tą inwestycją.

- Rewitalizacja połączenia: Orzesze Jaśkowice - Tychy - Baraniec - KWK Piast - Nowy Bieruń – Oświęcim jest na etapie postępowania przetargowego na wykonanie prac projektowych

– wyjaśnia Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Prace te będą współfinansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego i mają potrwać do końca 2021 roku. - Realizacja inwestycji będzie uwarunkowana m.in. dostępnością środków finansowych – dodaje przedstawicielka PKP PLK, gdzie znów liczą na zdobycie dotacji unijnej tym razem w latach 2021 – 2027.

Z kolei władze samorządowe województwa śląskiego zapewniają, że połączenie pomiędzy Orzeszem Jaśkowicami, Tychami i Oświęcimiem jest bardzo wysoko na liście priorytetów i doczeka się realizacji.

- Teraz trudno już uwierzyć w te wszystkie zapewnienia – dodaje Bartosz Ledwoń.

Czytaj także

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

T
Tc
2 marca, 17:43, Luna2013:

Bardzo ciekawe kiedy było połączenie kolejowe Tychy Oświęcim. Proszę aby autor podał daty.

A było że 30 lat temu, do Krakowa się jeździło

M
Michał

Nowy dworzec. Super projekt. Ekologiczny. A co z połączeniami? Do Katowic jedziemy od 50 min do godziny czasu, do Krakowa czasami nawet ponad 2 godziny. Zero połączeń do większych miast typu Wrocław czy Warszawa. Turyści spoza Polski z pewnością byli by zadowoleni gdyby mogli do Oświęcimia dotrzeć z takich miast jak Berlin, Praga czy Budapeszt. Obawiam się, że nawet do 2030 roku możemy nie doczekać się zmian.

A
Assl

Normalka. Urzędnicy zawsze mają czas. 2 lata będą projekt robić. Potem z 5 lat poleży w szafie. Następnie ktoś tam go znajdzie i wyrzuci do kosza bo przestarzały, bo nie wiadomo po co on właściwie.

Och, Bareja miałby sporo materiału.

L
Luna2013

Bardzo ciekawe kiedy było połączenie kolejowe Tychy Oświęcim. Proszę aby autor podał daty.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3