https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Przywrócenie połączeń kolejowych z Oświęcimia do Tychów znacznie się oddaliło. Na razie powstanie tylko projekt

Bogusław Kwiecień
PKP Polskie Linie Kolejowe odsunęły na dalszy plan reaktywację połączeń pasażerskich z Oświęcimia do Tychów. Jeszcze cztery lata temu padały obietnice o przywróceniu ich do 2020 roku. Tymczasem obecnie trwa dopiero postępowanie przetargowe na wykonanie prac projektowych.

O odbudowie połączeń między Oświęcimiem a Tychami mówi się co najmniej od 10 lat. Wielu mieszkańców Oświęcimia i okolic przyjęło ten pomysł z zadowoleniem.

Codziennie kilka tysięcy osób z Oświęcimia dojeżdża do Bierunia i Tychów do pracy czy do szkoły. Część korzysta z busów prywatnych z reguły przepełnionych lub autobusów nr 686 tyskiej komunikacji, które jednak kursują zbyt rzadko. Dlatego większość wybiera własne samochody, chociaż z kolei przychodzi im wystawać w korkach.

- W godzinach szczytu, nawet wcześnie rano tworzą się korki przy dojeździe do świateł w Nowym Bieruniu. Potem jest jeszcze kilka takich newralgicznych miejsc, gdzie ruch mocno spowalnia. W efekcie pokonanie 22-kilometrowej trasy do Tychów zajmuje nawet do 50 minut – mówi Bartosz Ledwoń, mieszkaniec Oświęcimia, pracujący w jednej z tyskich firm.

Niestety na tej trasie jest też wiele wypadków a wtedy trzeba szukać innej trasy.

Przywrócenie linii kolejowej na tej trasie byłoby dla wielu innych oświęcimian idealnym rozwiązaniem. Zwłaszcza, że w Oświęcimiu przy dworcu niebawem zostanie ukończony duży parking. Można by tu zostawiać samochody.

- Padały obietnice, że będzie to możliwe pod koniec 2020 roku. I zdaje się, że nic z tego

– nie kryje rozczarowania Bartosz Ledwoń.

W 2016 roku władze samorządowe Oświęcimia oraz śląskich gmin: Bieruń, Tychy, Orzesze, Łazisk Górnych i Wyr podpisały porozumienie z PKP PLK o finansowym wsparciu przygotowania dokumentacji łączną kwotą 250 tys. zł. Wydawało się, że sprawa idzie w dobrym kierunku. Przedsięwzięcie miało być realizowane w latach 2018-2020. Dzięki remontowi infrastruktury na liczącą ok. 48 km trasę łączącą Orzesze z Oświęcimiem przez Tychy miały wrócić pociągi pasażerskie i jeździć po niej z prędkością 80-120 km/godz. Pokonanie odcinka między Oświęcimiem a Tychami miało zająć góra pół godziny.

Z czasem okazało się jednak, że inwestycja ta przestała mieć dla PKP PLK priorytetowe znaczenie. Na początku ub. roku spółka wystąpiła do samorządu województwa śląskiego, aby projekt ten - szacowany cztery lata temu na przeszło 171 mln zł w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego – znacznie ograniczyć, bo do 20 mln zł. Jednocześnie postanowiono przeznaczyć więcej pieniędzy na modernizacje dwóch innych linii do Cieszyna i Wisły.

Zapytaliśmy w PKP PLK, co w takim dzieje się w związku z tą inwestycją.

- Rewitalizacja połączenia: Orzesze Jaśkowice - Tychy - Baraniec - KWK Piast - Nowy Bieruń – Oświęcim jest na etapie postępowania przetargowego na wykonanie prac projektowych

– wyjaśnia Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Prace te będą współfinansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego i mają potrwać do końca 2021 roku. - Realizacja inwestycji będzie uwarunkowana m.in. dostępnością środków finansowych – dodaje przedstawicielka PKP PLK, gdzie znów liczą na zdobycie dotacji unijnej tym razem w latach 2021 – 2027.

Z kolei władze samorządowe województwa śląskiego zapewniają, że połączenie pomiędzy Orzeszem Jaśkowicami, Tychami i Oświęcimiem jest bardzo wysoko na liście priorytetów i doczeka się realizacji.

- Teraz trudno już uwierzyć w te wszystkie zapewnienia – dodaje Bartosz Ledwoń.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

T
Tc
2 marca, 17:43, Luna2013:

Bardzo ciekawe kiedy było połączenie kolejowe Tychy Oświęcim. Proszę aby autor podał daty.

A było że 30 lat temu, do Krakowa się jeździło

M
Michał

Nowy dworzec. Super projekt. Ekologiczny. A co z połączeniami? Do Katowic jedziemy od 50 min do godziny czasu, do Krakowa czasami nawet ponad 2 godziny. Zero połączeń do większych miast typu Wrocław czy Warszawa. Turyści spoza Polski z pewnością byli by zadowoleni gdyby mogli do Oświęcimia dotrzeć z takich miast jak Berlin, Praga czy Budapeszt. Obawiam się, że nawet do 2030 roku możemy nie doczekać się zmian.

A
Assl

Normalka. Urzędnicy zawsze mają czas. 2 lata będą projekt robić. Potem z 5 lat poleży w szafie. Następnie ktoś tam go znajdzie i wyrzuci do kosza bo przestarzały, bo nie wiadomo po co on właściwie.

Och, Bareja miałby sporo materiału.

L
Luna2013

Bardzo ciekawe kiedy było połączenie kolejowe Tychy Oświęcim. Proszę aby autor podał daty.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska