Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Radni odrzucili podwyżkę biletu miesięcznego na tramwaje i autobusy w Krakowie. Będzie droższy bilet metropolitalny

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Nowy bilet ma zapewnić podróże tramwajami, autobusami i pociągami.
Nowy bilet ma zapewnić podróże tramwajami, autobusami i pociągami.
Burzliwa dyskusja towarzyszyła obradom Rady Miasta Krakowa (w środę, 5 kwietnia) w kwestii dotyczącej podwyżki ceny biletu miesięcznego, który ma upoważniać do podróży w aglomeracji nie tylko tramwajami i autobusami, ale też pociągami. Ostatecznie radni przegłosowali uchwałę o wprowadzeniu biletów metropolitalnych. Od 1 sierpnia na jednym bilecie będzie można podróżować pociągiem, autobusem i tramwajem w Krakowie, oraz autobusami w gminach, które podpisały porozumienie i do których te autobusy dojeżdżają.

Serial dotyczący zmiany taryfy biletowej rozpoczął się już w połowie listopada 2022 roku. Początkowo propozycja prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego była taka, żeby za bilet miesięczny (obecnie 80 zł) płacić 119 zł. Nowy bilet miał obejmować koszty związane z inflacją, a także pełnić rolę metropolitalnego, a więc nie tylko na przejazdy w Krakowie tramwajami, autobusami, ale także pociągami i na podobnej zasadzie funkcjonować w innych gminach aglomeracji. Urzędnicy przekonywali, że taki bilet nie może być tańszy od najtańszego biletu kolejowego. Na takie podwyżki nie godzili się miejscy radni.

Kolejna propozycja prezydenta to bilet za 109 zł. Na to też nie przystali radni. Ostatecznie na stole pozostały dwie propozycje prezydenta Krakowa. Jedna zakładająca wprowadzenie biletu miesięcznego za 109 zł na przejazdy w Krakowie tramwajami, autobusami i pociągami. Druga to nowy pomysł, dotyczący podwyżki ceny biletu miesięcznego z 80 do 90 zł, obowiązującego na przejazdy w Krakowie tramwajami i autobusami. W przypadku tego projektu uwzględniono też bilet na przejazdy komunikacją miejską i pociągami, ale za 159 zł.

Podwyżki biletów jak gotowanie żaby i krojenie salami

W środę (5 kwietnia) radni kolejny raz obradowali na temat proponowanych zmian cen biletu miesięcznego.

- Od samego początku nie zgadzamy się na podwyżki cen dla mieszkańców. Mamy trudny czas. Początkowo bilet miesięczny miał kosztować o 40 zł więcej, później mówiono o podwyżce w kwocie 30 zł. Teraz kolejna propozycja to bilet za 90 zł. To nie jest duża podwyżka. Wielu rozumie, że koszty rosną. Boję się jednak jednej rzeczy, że to będzie zabawa przypominająca tzw. gotowanie żaby. Najpierw mamy 80 zł, później cenę jak temperaturę podkręca się na 90 zł, za pół roku to 100 zł, a później znów podwyżka o 10 zł. Można też to porównać do krojenia salami, plasterek po plasterku. Nie ma na to zgody - mówił Michał Drewnicki (PiS), wiceprzewodniczący Rady Miasta Krakowa.

Radny Łukasz Gibała, przewodniczący klubu "Kraków dla Mieszkańców", skomentował: - Jesteśmy zdecydowanie przeciw podwyżkom. Stąd nasza poprawka, aby cena biletów niezintegrowanych z koleją pozostała na obecnym poziomie. Jeżeli komunikacja ma być atrakcyjna dla mieszkańców, to nie można podnosić cen biletów. Podwyżka o 10 zł ma przynieść 10 mln zł dodatkowego wpływu do budżetu, a na komunikację miejską brakuję 400 mln zł. Ta podwyżka to tylko połowa kwoty, jaką w zeszłym roku wydano na funkcjonowanie drugiej miejskiej telewizji.

Prezydent negatywnie zaopiniował poprawkę radnych z klubu "Kraków dla Mieszkańców", dotyczącą pozostawienia biletu miesięcznego w kwocie 80 zł na tramwaje i autobusy i wprowadzenie osobnego, droższego biletu na przejazdy obejmujące także kursy pociągami. Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego, przekonywał: - Byłoby to niezgodne z porozumieniem z innymi gminami wchodzącymi w skład aglomeracji. Nie może być tak, by w Krakowie były inne zasady, a w pozostałych gminach inne. Uzgodniono, aby w całej metropolii koszt biletu integracyjnego był w jednej cenie.

Szybka kolej ma dać nowe możliwości

W imieniu innych gmin z aglomeracji wystąpił burmistrz Skawiny Norbert Rzepisko, który apelował: - Ponad dwa lata temu rozpoczęliśmy pracę nad biletem metropolitalnym, który obejmowałby także komunikację w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Prosimy aby bilet metropolitalny obejmujący również kolej, mógłby być wprowadzony w metropolii.

Paweł Obrzut, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury Drogowej i Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, podkreślił: - Sprawny, zintegrowany system transportu stanowi o sile miasta i regionu. PKP kończy projekty, które diametralnie zmienią system transportowy. Teraz konieczna jest współpraca poszczególnych organizatorów.

Przypomnijmy, że od czerwca tego roku ma zostać oddana do użytku dodatkowa para torów dla kolei aglomeracyjnej przechodząca przez centrum Krakowa. W tym celu wybudowano m.in. nowe estakady, trzy mosty na Wiśle i przystanek Kraków Grzegórzki.

Daniel Wrzoszczyk ze Stowarzyszenia Metropolia Krakowska, przekonywał: - Dzięki porozumieniu wypracowanym w szerokim gronie, bilet metropolitalny w zaproponowanej formule jest atrakcyjni i prosty w obsłudze. Pozwala na wykonanie wielu podróży i jest atrakcyjny cenowo. Dziś trzeba zapłacić 250-300 zł miesięcznie, by jeździć w zintegrowany sposób i to odcinkowo.

Radny Jacek Bednarz, szef prezydenckiego klubu "Przyjazny Kraków", skomentował: - Czy podejmiemy tę decyzję dziś czy nie, to komunikacja drożeje, będzie drożeć i będziemy musieli za to zapłacić.

Inne zdanie przedstawił radny Dominik Jaśkowiec (PO): - Bilety kolejowe w ostatnich trzech latach średnio zdrożały o 62 procent. Czy chcemy się wpisywać w to myślenie rozbójnicze, oddawać marszałkowi część wpływów. Należałoby też sprawdzić, na ile nowy bilet będzie atrakcyjny, ilu z mieszkańców skorzysta z nowego rozwiązania. Można powołać związek metropolitalny i na jego bazie organizować transport w aglomeracji, bez konieczności sięgania do sakiewki krakowian.

Ostatecznie w głosowaniu większość radnych przyjęła poprawkę klubu Platforma - Koalicja Obywatelska, a następnie przegłosowała uchwałę, która zakłada, że cena biletu miesięcznego dla mieszkańców Krakowa pozostanie na dotychczasowym poziomie – 80 zł. Uprawniać będzie do podróży tylko tramwajami i autobusami.

Jednocześnie radni przegłosowali utworzenie biletu metropolitalnego. Będzie można go kupić za 159 zł (na przejazdy w strefie I), 169 zł ma kosztować bilet na strefy I i II lub II i III, a 199 zł na strefy od I do III.

Memy o MPK

Ten tramwaj ma naprawdę pod Górkę (Narodową). Oto najlepsze ...

Ceny samochodów elektrycznych zaczynają spadać

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska