https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Ranking miast przyjaznych kierowcom - gdzie znalazł się Kraków?

Piotr Rąpalski
Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
Opublikowano Ranking Miast Przyjaznych Kierowcom 2023, który jak co roku przygotowany został przez Oponeo.pl we współpracy z Yanosikiem. To już siódma edycja raportu, ukazującego jak z roku na rok zmieniają się największe polskie miasta. Można znaleźć w nim dane dotyczące między innymi: średnich prędkości w centrach miast i na obrzeżach, liczby kolizji, warunków w strefach płatnego parkowania, średnich cen paliw.

Od dłuższego czasu, można zauważyć w wielu miastach trend rozwijania zrównoważonego, zielonego transportu, dlatego dodatkowo w zestawieniu zawarte zostały również dane dotyczące: infrastruktury Park and Go, ilości dostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, ilości aut w systemach carsharing.

Ranking miast przyjaznych kierowcom - gdzie znalazł się Kraków?

Które miasta są najbardziej przyjazne kierowcom? Ranking 2023

Siódma edycja Rankingu miast przyjaznych kierowcom, opracowanego przez Oponeo i aplikację Yanosik, przyniosła wiele zmian. Chociaż Gdańsk utrzymał pozycję lidera wśród miast powyżej 300 tys. mieszkańców, to na pozostałych miejscach widoczne są wyraźne roszady. Podobne przetasowania znajdziemy w zestawieniu miejscowości poniżej 300 tys., gdzie na pierwszym miejscu znalazł się Sosnowiec.

Ranking miast przyjaznych kierowcom - gdzie znalazł się Kraków?

Miasto przyjazne kierowcom, czyli jakie?

Zasada „fair play” jest główną ideą przyświecającą Rankingowi. Bazuje on na systemie punktowym, który w sposób możliwie najbardziej rzetelny odzwierciedla rzeczywistość. Tym samym pozwala ocenić sytuację w każdym analizowanym mieście z osobna, ale również zestawiać wyniki. Miejscowości podzielono na dwie kategorie: do i powyżej 300 tys. mieszkańców.

Zakres cech, które powinno mieć miasto przyjazne kierowcom, jest szeroki. Obejmuje takie zagadnienia, jak szybkość poruszania się zmotoryzowanych, liczbę zgłoszonych kolizji czy parkowanie (w tym rozwój sieci Park & Go). Uwzględnia także koszty ponoszone przez kierowców – taryfikatory stref parkowania, wydatki na ubezpieczenia, wymianę opon czy średnie ceny paliw. Zwracana jest również uwaga na rozwiązania mające na celu promowanie ekojazdy. Stąd dodatkowe punkty mogło otrzymać miasto z rozwiniętym systemem carsharingowym czy dużą dostępnością stacji ładowania samochodów elektrycznych.

Ranking miast przyjaznych kierowcom - gdzie znalazł się Kraków?

Mocny lider i duże zmiany w miastach od 300 tys. mieszkańców

Wśród największych polskich miejscowości zdecydowanym liderem w ogólnej klasyfikacji jest Gdańsk, który kolejny rok z rzędu konkurencję pozostawił daleko w tyle. To miasto, które wyróżnia zwłaszcza szeroka sieć stacji do ładowania samochodów elektrycznych. Tuż za nim uplasował się Kraków (skok z 5. miejsca), gdzie ceny za ubezpieczenie auta są najbardziej przystępne. Podium zamykają ex aequo Szczecin (awans z 4. pozycji) i Bydgoszcz (zmiana z 5. lokaty) Największym zaskoczeniem tej edycji Rankingu jest mocny spadek Łodzi. Jeszcze w 2022 roku znajdowała się na drugim stopniu podium, dzisiaj zajmuje dopiero 5. miejsce.

Ranking miast przyjaznych kierowcom - gdzie znalazł się Kraków?

W śląskich miastach do 300 tys. mieszkańców jeździ się najlepiej

Województwo śląskie jest regionem o najwyższym stopniu urbanizacji, a po miastach na jego obszarze jeździ się naprawdę dobrze. Potwierdzają to wyniki tegorocznego Raportu. Pierwsze miejsce należy do Sosnowca, gdzie można bezpłatnie parkować, a naładowanie elektrycznego samochodu nie stanowi problemu. Na drugim znalazła się Częstochowa, czyli miasto, w którym ubezpieczenia OC są tanie. Podium zamykają Gliwice ze stosunkowo niskimi cenami paliw i płynnym ruchem. Miastem coraz bardziej przyjaznym kierowcom staje się Toruń – awansujący z ósmego miejsca na czwarte. Największe rozczarowanie mogą przeżywać Rzeszowianie. W 2022 r. ich miejscowość zajmowała trzecie miejsce, a w 2023 r. spada na szóste.

Ranking miast przyjaznych kierowcom - gdzie znalazł się Kraków?

PEŁEN RANKING

Nowe punkty wejść na teren Tatrzańskiego Parku Narodowego

od 16 lat
Wideo

Komentarze 6

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

A
Antyrusek
2 sierpnia, 9:37, Zbigniew Rusek:

Do czego doszło?! Katowice mają poniżej 300 tys. mieskzańców (mocno się wyludniły) a Kraków - niestety - ponad 800 tys. Granda!!! Kraków powinien zacząć się wytludniają, a niech się zaludnią Katowice i Łódź. Kraków nie ma przemysłu, więc jest miastem - pasożytem (biura nie tylko nie wytwarzają dochodu narodowego, ale go zjadają). W stosunko do czasów mojej podstawówki, Katowice wyludniły się o 100 tys. mieszkańców.

Więc czas abyś wrócił do Krosna, to będzie jedna osoba mniej w Krakowie :)

A
Anka Krakowianka
Pozycja Krakowa wcale nie dziwi. Trzeba trochę pojeździć po Polsce i świecie by mieć rozeznanie w temacie. Dane z baz aplikacji Yanosik są najbardziej miarodajne i pozbawione ściemniania jak przypadku pytań/odpowiedzi f2f. Ciekawe, czy Google upubliczni kiedyś podobne dane z Maps. Przy okazji właśnie runął mit Krakowa jako najbardziej zakorkowanego i nie nadającego się do transportu samochodowego miasta w Polsce.
j
jak_zwykle_bez_hejtu
Ciekawe kogo pytali ? - chyba tych co jezdza na elektrycznych hulajnogach. Albo kolejne "konsulacje spoleczne" takie same w jak w przypadku strefy czystego transportu.
:/
Takie brednie to można wmawiać wyłącznie ludziom, którzy nie mieszkają w Krakowie.
W
Wernyhora
Jeżeli ktokolwiek uważa Kraków za miasto przyjazne dla kierowców samochodów jest po prostu szaleńcem. Co wy ludzie nie byliście na północy miasta rano albo po południu? Nie wiecie co się dzieje od lat?
Z
Zbigniew Rusek
Do czego doszło?! Katowice mają poniżej 300 tys. mieskzańców (mocno się wyludniły) a Kraków - niestety - ponad 800 tys. Granda!!! Kraków powinien zacząć się wytludniają, a niech się zaludnią Katowice i Łódź. Kraków nie ma przemysłu, więc jest miastem - pasożytem (biura nie tylko nie wytwarzają dochodu narodowego, ale go zjadają). W stosunko do czasów mojej podstawówki, Katowice wyludniły się o 100 tys. mieszkańców.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska