Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Referendum w Krakowie. Takie trasy rowerowe chce zbudować miasto

Marcin Karkosza
Marcin Karkosza
Ścieżka rowerowa na ul. Bora-Komorowskiego
Ścieżka rowerowa na ul. Bora-Komorowskiego Fot. Adam Wojnar
Za niespełna dwa tygodnie krakowianie mają podjąć decyzję, czy miasto powinno wydawać więcej na ścieżki rowerowe. Jeśli odpowiedzą się "za", w mieście w ciągu 5-10 lat zrealizowane ma zostać studium rowerowe. Obecnie zapisanych w nim do budowy jest 19 tras rowerowych o długości 223 km.

- Do tej pory urząd na ścieżki przeznaczał śmieszne sumy. W tym roku tylko dzięki naszej poprawce udało się zwiększyć tę kwotę do 4,75 mln zł i pozwolić na rozpoczęcie budowy trasy łączącej Nową Hutę ze Śródmieściem - mówi Grzegorz Stawowy, szef klubu PO w Radzie Miasta. Jego zdaniem rocznie z budżetu na ten cel można przeznaczyć 10 mln złotych. Dodatkowe pieniądze mają pochodzić ze środków unijnych. Już teraz wiadomo, że na rozbudowę ścieżek rowerowych w Krakowie i powiecie krakowskim do dyspozycji będzie 160 mln złotych.

Obecnie w Krakowie wybudowanych jest 136 km ścieżek rowerowych. Tempo budowy to 5-7,5 km ścieżek rocznie. Tegoroczny budżet (4,75 mln zł) pozwoli na budowę pięciu nowych odcinków tras o długości nieco ponad 6 km (wymieniliśmy je w ramce obok). Do kwoty tej dochodzi 500 tys. zł przeznaczonych w tym roku na realizację planu tzw. "100 rozwiązań" wypracowanych przez miasto i środowiska rowerowe.

- Budowa tras rowerowych prowadzona jest także przy okazji wszystkich ważniejszych inwestycji - mówi Michał Pyclik, rzecznik Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.- Rowerzyści jeszcze w tym roku pojadą m.in. scieżkami z ronda Mogilskiego do ronda Czyżyńskiego czy wzdłuż ul. Lema.

Na liście ZIKiT-u znajduje się więcej tras, jednak do ich realizacji konieczny jest większy budżet. - Właśnie w tym pomóc może referendum - mówi Marcin Wójcik, oficer rowerowy ZIKiT.

- Dzięki niemu w ciągu kilku lat może udać się zrealizować założenia studium rowerowego. Do opowiedzenia się za budową ścieżek namawiają też środowiska rowerowe. - Mamy okazję odpowiedzieć, czy miasto w tej kwestii powinno pójść w "lewo" czy w "prawo" - mówi Marcin Hyła, prezes stowarzyszenia "Miasta dla rowerów".

Co będzie, jeśli krakowianie w referendum powiedzą "nie" dla większej sumy pieniędzy na ścieżki? - Oznaczać to będzie, że przez kolejne lata będzie to działanie partyzanckie i dalej z budżetu na ten cel będzie przeznaczana znikoma kwota pieniędzy - mówi Stawowy.

Współpraca Dawid Serafin

Samodzielne inwestycje rowerowe planowane na rok 2014

  • al. Andersa - od Dunikowskiego do Okulickiego, ok. 620 m.
  • al. Pokoju - od ul. Świtezianki do CH Plaza oraz od ronda Dywizjonu 308 do ronda Czyżyńskiego, ok. 2370 m.
  • ul. Okulickiego oraz al. Andersa (odcinek ul. Okulickiego od ul. Stella-Sawickiego w kierunku za skrzyżowanie ul. Okulickiego i al. Andersa w kierunku ronda Generała Maczka), ok. 680 m.
  • ul. Wielicka - od wjazdu do UMK do cmentarza Podgórskiego, od ul. Wodnej do ul. Prokocimskiej oraz przy ul. Siostrzanej.
  • ul. Wadowicka - od ronda Matecznego do ul. J. Brożka oraz ul. Zakopiańska - od ul. J. Brożka do ul. Zbrojarzy, ok. 2180 m

Kontrapasy planowane na rok 2014

  • Grochowska,
  • Olszańska,
  • Racławicka,
  • Szlak,
  • Michałowskiego,
  • Garncarska,
  • Szpitalna,
  • Senatorska,
  • Podzamcze,
  • Przy Moście,
  • Staromostowa,
  • Józefińska,
  • Rękawka.

Inwestycje uwzględniające budowę dróg dla rowerów, realizowanew latach 2014-2015

  • Rozbudowa linii tramwajowej KST etap IIB wraz z układem drogowym (ul. Lipska-ul. Wielicka).
  • Przebudowa linii tramwajowej na odcinku od ronda Mogilskiego do placu Centralnego wraz z systemem sterowania ruchem.
  • Budowa ul. Lema wraz przebudową skrzyżowań z al. Jana Pawła II i ul. Meissnera oraz z al. Pokoju.

Inwestycje uwzględniające budowę dróg dla rowerów zaplanowane na kolejne lata

  • Budowa trasy zwierzynieckiej i pychowickiej - ścieżka rowerowa pomiędzy węzłem "Ofiar Katynia" a węzłem "Ruczaj" ,
  • Budowa trasy łagiewnickiej (wraz z linią tramwajową) - ścieżka rowerowa pomiędzy węzłem "Ruczaj" a węzłem "Łagiewnickim" ,
  • Rozbudowa ul. Igołomskiej ,
  • Rozbudowa węzła "Mistrzejo-wice" wraz z linią Krakowskiego Szybkiego Tramwaju - ścieżka rowerowa w rejonie węzła "Stella- Sawickiego",
  • Budowa linii tramwajowej KST (ul. Meissnera - Mistrzejowice),
  • Budowa linii tramwajowej KST (os. Krowodrza Górka - os. Górka Narodowa),
  • Budowa linii tramwajowej KST - estakada w ciągu ul. Opolskiej,
  • Budowa połączenia węzła "Rybitwy" ze strefami "Wieliczka - Niepołomice",
  • Rozbudowa ul. Kocmyrzowskiej,
  • Rozbudowa ul. Bunscha i budowa ul. Humboldta,
  • Budowa ul. gen. Wittek,
  • Rozbudowa al. 29 Listopada (od ul. Opolskiej do granicy miasta)

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska