- Do tej pory urząd na ścieżki przeznaczał śmieszne sumy. W tym roku tylko dzięki naszej poprawce udało się zwiększyć tę kwotę do 4,75 mln zł i pozwolić na rozpoczęcie budowy trasy łączącej Nową Hutę ze Śródmieściem - mówi Grzegorz Stawowy, szef klubu PO w Radzie Miasta. Jego zdaniem rocznie z budżetu na ten cel można przeznaczyć 10 mln złotych. Dodatkowe pieniądze mają pochodzić ze środków unijnych. Już teraz wiadomo, że na rozbudowę ścieżek rowerowych w Krakowie i powiecie krakowskim do dyspozycji będzie 160 mln złotych.
Obecnie w Krakowie wybudowanych jest 136 km ścieżek rowerowych. Tempo budowy to 5-7,5 km ścieżek rocznie. Tegoroczny budżet (4,75 mln zł) pozwoli na budowę pięciu nowych odcinków tras o długości nieco ponad 6 km (wymieniliśmy je w ramce obok). Do kwoty tej dochodzi 500 tys. zł przeznaczonych w tym roku na realizację planu tzw. "100 rozwiązań" wypracowanych przez miasto i środowiska rowerowe.
- Budowa tras rowerowych prowadzona jest także przy okazji wszystkich ważniejszych inwestycji - mówi Michał Pyclik, rzecznik Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.- Rowerzyści jeszcze w tym roku pojadą m.in. scieżkami z ronda Mogilskiego do ronda Czyżyńskiego czy wzdłuż ul. Lema.
Na liście ZIKiT-u znajduje się więcej tras, jednak do ich realizacji konieczny jest większy budżet. - Właśnie w tym pomóc może referendum - mówi Marcin Wójcik, oficer rowerowy ZIKiT.
- Dzięki niemu w ciągu kilku lat może udać się zrealizować założenia studium rowerowego. Do opowiedzenia się za budową ścieżek namawiają też środowiska rowerowe. - Mamy okazję odpowiedzieć, czy miasto w tej kwestii powinno pójść w "lewo" czy w "prawo" - mówi Marcin Hyła, prezes stowarzyszenia "Miasta dla rowerów".
Co będzie, jeśli krakowianie w referendum powiedzą "nie" dla większej sumy pieniędzy na ścieżki? - Oznaczać to będzie, że przez kolejne lata będzie to działanie partyzanckie i dalej z budżetu na ten cel będzie przeznaczana znikoma kwota pieniędzy - mówi Stawowy.
Współpraca Dawid Serafin
Samodzielne inwestycje rowerowe planowane na rok 2014
- al. Andersa - od Dunikowskiego do Okulickiego, ok. 620 m.
- al. Pokoju - od ul. Świtezianki do CH Plaza oraz od ronda Dywizjonu 308 do ronda Czyżyńskiego, ok. 2370 m.
- ul. Okulickiego oraz al. Andersa (odcinek ul. Okulickiego od ul. Stella-Sawickiego w kierunku za skrzyżowanie ul. Okulickiego i al. Andersa w kierunku ronda Generała Maczka), ok. 680 m.
- ul. Wielicka - od wjazdu do UMK do cmentarza Podgórskiego, od ul. Wodnej do ul. Prokocimskiej oraz przy ul. Siostrzanej.
- ul. Wadowicka - od ronda Matecznego do ul. J. Brożka oraz ul. Zakopiańska - od ul. J. Brożka do ul. Zbrojarzy, ok. 2180 m
Kontrapasy planowane na rok 2014
- Grochowska,
- Olszańska,
- Racławicka,
- Szlak,
- Michałowskiego,
- Garncarska,
- Szpitalna,
- Senatorska,
- Podzamcze,
- Przy Moście,
- Staromostowa,
- Józefińska,
- Rękawka.
Inwestycje uwzględniające budowę dróg dla rowerów, realizowanew latach 2014-2015
- Rozbudowa linii tramwajowej KST etap IIB wraz z układem drogowym (ul. Lipska-ul. Wielicka).
- Przebudowa linii tramwajowej na odcinku od ronda Mogilskiego do placu Centralnego wraz z systemem sterowania ruchem.
- Budowa ul. Lema wraz przebudową skrzyżowań z al. Jana Pawła II i ul. Meissnera oraz z al. Pokoju.
Inwestycje uwzględniające budowę dróg dla rowerów zaplanowane na kolejne lata
- Budowa trasy zwierzynieckiej i pychowickiej - ścieżka rowerowa pomiędzy węzłem "Ofiar Katynia" a węzłem "Ruczaj" ,
- Budowa trasy łagiewnickiej (wraz z linią tramwajową) - ścieżka rowerowa pomiędzy węzłem "Ruczaj" a węzłem "Łagiewnickim" ,
- Rozbudowa ul. Igołomskiej ,
- Rozbudowa węzła "Mistrzejo-wice" wraz z linią Krakowskiego Szybkiego Tramwaju - ścieżka rowerowa w rejonie węzła "Stella- Sawickiego",
- Budowa linii tramwajowej KST (ul. Meissnera - Mistrzejowice),
- Budowa linii tramwajowej KST (os. Krowodrza Górka - os. Górka Narodowa),
- Budowa linii tramwajowej KST - estakada w ciągu ul. Opolskiej,
- Budowa połączenia węzła "Rybitwy" ze strefami "Wieliczka - Niepołomice",
- Rozbudowa ul. Kocmyrzowskiej,
- Rozbudowa ul. Bunscha i budowa ul. Humboldta,
- Budowa ul. gen. Wittek,
- Rozbudowa al. 29 Listopada (od ul. Opolskiej do granicy miasta)
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+