https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Referendum w Krakowie. Takie trasy rowerowe chce zbudować miasto

Marcin Karkosza
Ścieżka rowerowa na ul. Bora-Komorowskiego
Ścieżka rowerowa na ul. Bora-Komorowskiego Fot. Adam Wojnar
Za niespełna dwa tygodnie krakowianie mają podjąć decyzję, czy miasto powinno wydawać więcej na ścieżki rowerowe. Jeśli odpowiedzą się "za", w mieście w ciągu 5-10 lat zrealizowane ma zostać studium rowerowe. Obecnie zapisanych w nim do budowy jest 19 tras rowerowych o długości 223 km.

- Do tej pory urząd na ścieżki przeznaczał śmieszne sumy. W tym roku tylko dzięki naszej poprawce udało się zwiększyć tę kwotę do 4,75 mln zł i pozwolić na rozpoczęcie budowy trasy łączącej Nową Hutę ze Śródmieściem - mówi Grzegorz Stawowy, szef klubu PO w Radzie Miasta. Jego zdaniem rocznie z budżetu na ten cel można przeznaczyć 10 mln złotych. Dodatkowe pieniądze mają pochodzić ze środków unijnych. Już teraz wiadomo, że na rozbudowę ścieżek rowerowych w Krakowie i powiecie krakowskim do dyspozycji będzie 160 mln złotych.

Obecnie w Krakowie wybudowanych jest 136 km ścieżek rowerowych. Tempo budowy to 5-7,5 km ścieżek rocznie. Tegoroczny budżet (4,75 mln zł) pozwoli na budowę pięciu nowych odcinków tras o długości nieco ponad 6 km (wymieniliśmy je w ramce obok). Do kwoty tej dochodzi 500 tys. zł przeznaczonych w tym roku na realizację planu tzw. "100 rozwiązań" wypracowanych przez miasto i środowiska rowerowe.

- Budowa tras rowerowych prowadzona jest także przy okazji wszystkich ważniejszych inwestycji - mówi Michał Pyclik, rzecznik Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.- Rowerzyści jeszcze w tym roku pojadą m.in. scieżkami z ronda Mogilskiego do ronda Czyżyńskiego czy wzdłuż ul. Lema.

Na liście ZIKiT-u znajduje się więcej tras, jednak do ich realizacji konieczny jest większy budżet. - Właśnie w tym pomóc może referendum - mówi Marcin Wójcik, oficer rowerowy ZIKiT.

- Dzięki niemu w ciągu kilku lat może udać się zrealizować założenia studium rowerowego. Do opowiedzenia się za budową ścieżek namawiają też środowiska rowerowe. - Mamy okazję odpowiedzieć, czy miasto w tej kwestii powinno pójść w "lewo" czy w "prawo" - mówi Marcin Hyła, prezes stowarzyszenia "Miasta dla rowerów".

Co będzie, jeśli krakowianie w referendum powiedzą "nie" dla większej sumy pieniędzy na ścieżki? - Oznaczać to będzie, że przez kolejne lata będzie to działanie partyzanckie i dalej z budżetu na ten cel będzie przeznaczana znikoma kwota pieniędzy - mówi Stawowy.

Współpraca Dawid Serafin

Samodzielne inwestycje rowerowe planowane na rok 2014

  • al. Andersa - od Dunikowskiego do Okulickiego, ok. 620 m.
  • al. Pokoju - od ul. Świtezianki do CH Plaza oraz od ronda Dywizjonu 308 do ronda Czyżyńskiego, ok. 2370 m.
  • ul. Okulickiego oraz al. Andersa (odcinek ul. Okulickiego od ul. Stella-Sawickiego w kierunku za skrzyżowanie ul. Okulickiego i al. Andersa w kierunku ronda Generała Maczka), ok. 680 m.
  • ul. Wielicka - od wjazdu do UMK do cmentarza Podgórskiego, od ul. Wodnej do ul. Prokocimskiej oraz przy ul. Siostrzanej.
  • ul. Wadowicka - od ronda Matecznego do ul. J. Brożka oraz ul. Zakopiańska - od ul. J. Brożka do ul. Zbrojarzy, ok. 2180 m

Kontrapasy planowane na rok 2014

  • Grochowska,
  • Olszańska,
  • Racławicka,
  • Szlak,
  • Michałowskiego,
  • Garncarska,
  • Szpitalna,
  • Senatorska,
  • Podzamcze,
  • Przy Moście,
  • Staromostowa,
  • Józefińska,
  • Rękawka.

Inwestycje uwzględniające budowę dróg dla rowerów, realizowanew latach 2014-2015

  • Rozbudowa linii tramwajowej KST etap IIB wraz z układem drogowym (ul. Lipska-ul. Wielicka).
  • Przebudowa linii tramwajowej na odcinku od ronda Mogilskiego do placu Centralnego wraz z systemem sterowania ruchem.
  • Budowa ul. Lema wraz przebudową skrzyżowań z al. Jana Pawła II i ul. Meissnera oraz z al. Pokoju.

Inwestycje uwzględniające budowę dróg dla rowerów zaplanowane na kolejne lata

  • Budowa trasy zwierzynieckiej i pychowickiej - ścieżka rowerowa pomiędzy węzłem "Ofiar Katynia" a węzłem "Ruczaj" ,
  • Budowa trasy łagiewnickiej (wraz z linią tramwajową) - ścieżka rowerowa pomiędzy węzłem "Ruczaj" a węzłem "Łagiewnickim" ,
  • Rozbudowa ul. Igołomskiej ,
  • Rozbudowa węzła "Mistrzejo-wice" wraz z linią Krakowskiego Szybkiego Tramwaju - ścieżka rowerowa w rejonie węzła "Stella- Sawickiego",
  • Budowa linii tramwajowej KST (ul. Meissnera - Mistrzejowice),
  • Budowa linii tramwajowej KST (os. Krowodrza Górka - os. Górka Narodowa),
  • Budowa linii tramwajowej KST - estakada w ciągu ul. Opolskiej,
  • Budowa połączenia węzła "Rybitwy" ze strefami "Wieliczka - Niepołomice",
  • Rozbudowa ul. Kocmyrzowskiej,
  • Rozbudowa ul. Bunscha i budowa ul. Humboldta,
  • Budowa ul. gen. Wittek,
  • Rozbudowa al. 29 Listopada (od ul. Opolskiej do granicy miasta)

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 11

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

g
gniewko_syn_ryba
;)
s
s.
Obwodnica jest głównie dla przyjezdnych, a to miejscowi najbardziej korkują miasto.

Wczoraj Kraków kompletnie utknął w korkach. Przejazd Opolską od Huty na Bronowice, normalnie pod 15 minut albo mniej, zajmował dobrze ponad godzinę. Nie było wypadków czy innych nieprzewidzianych zatorów.

Dlaczego? Bo deszcz sprawił, że rowerzyści przesiedli się do samochodów. I miasto utknęło.
Problem korków zniknąłby zupełnie gdyby 1/4 kierowców przesiadła się na rowery.
s
s.
Polska, Polska. A to Polska właśnie.

Niektórzy rowerzyści ruch prawostronny po ścieżkach rowerowych traktują tak... bardzo opcjonalnie. Nawet gdy z przeciwka nadjeżdża inny rowerzysta trzymając się właściwej strony. Miałem już sytuacje mijania się "po angielsku" i raz nawet zostałem sklęty za to, że nie chciałem zjechać na lewą stronę ścieżki rowerowej, żeby panu "jadącemu po angielsku" zrobić miejsce.
b
b
"Budowa trasy zwierzynieckiej i pychowickiej - ścieżka rowerowa pomiędzy węzłem "Ofiar Katynia" a węzłem "Ruczaj" - nieprawda. w tunelu nie będzie ścieżki rowerowej
K
Kristoff
Popatrzcie sobie na uwagi rowerzystów do projektów na stronie zikit, przecież ci ludzie są całkowicie oderwani od rzeczywistości. Jeśli te pomysły są realizowane w praktyce to nie dziwię się że to tyle kosztuje.
g
gniewko_syn_ryba
...
g
gosc
Rowerzyści w przeciwieństwie do kierowców to w większości mieszkańcy miasta a nie przyjezdni, a podatek drogowy leci do warszawy.
K
Krakus
MY RODOWICI KRAKOWIANIE POPIERAMY 3 X TAK !!!
g
gosc
1) Najgłupsze i też niebezpieczne są kontrapasy. Ktt wpadł na tak idiotyczny pomysł, dlaczego to w ogóle jest realizowane. Rozwiązanie wbrew logice ruchu drogowego

2) Jak wybudowanie 6 km śmiesznej ścieżki moze kosztować niecałe 5 mln zł ?!! Dom w stanie surowym mozna zbudowac za 200 tys.
No ale jak musi zarobić królik i znajomi królika, i znajomi znajomych to musi kosztować
b
bikemen
po to by zaraz je rozwalić jak na Wieczystej. Zamiast budować przy takich ulicach, gdzie jazda rowerem to zabawa dla kaskaderów.
?
Od kogo ściągacie kasę na podatek drogowy, od właścicieli samochodów czy rowerzystów ? Gdzie obwodnica Krakowa ?
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska