https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Remont linii Kraków - Katowice zagrożony

Arkadiusz Maciejowski
fot. archiwum Polskapresse
Modernizacja linii kolejowej z Krakowa do Katowic jest poważnie zagrożona. Do warszawskiego sądu wpłynął wniosek o ogłoszenie upadłości Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury (PNI), wykonującego dużą część prac na tym odcinku. Jednocześnie ekonomiści ostrzegają, że może to być dopiero początek bankructw firm zajmujących się remontami torów.

Przypomnijmy, że gruntowny remont torowiska z Krakowa do Katowic, dzięki któremu pociągi będą mogły pokonywać trasę z prędkością 160 km/godz., zgodnie z pierwotnymi założeniami miał zakończyć się w 2014 roku. Jednak już w maju tego roku Sławomir Nowak, minister transportu, przyznał, że data ta nie będzie dotrzymana ze względu na zmiany wprowadzone do projektu. Zakończenie modernizacji zaczęto szacować więc na czerwiec 2015 r. Teraz jednak i to może okazać się nierealne do spełnienia.

W ogromnych kłopotach finansowych jest bowiem firma PNI, której właścicielem do niedawna były PKP, a potem przejął ją Budimex. Nieoficjalnie wiadomo, że PNI w kilku przetargach zaoferowało bardzo niskie ceny, mając nadzieję, że ewentualne straty nadrobi w przyszłości. Plan firmy jednak nie wypalił.

Dobrą minę do złej gry robią także kolejarze z PKP PLK. - Robimy wszystko, aby inwestycje realizowane przez PNI zostały ukończone w terminie. Firma nadal realizuje podpisane umowy - zapewnia Maciej Dutkiewicz, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

Jeśli sytuacji nie uda się rozwiązać i prace zostaną zatrzymane, kolejarze mogą stracić część dofinansowania unijnego. To z kolei może skutkować tym, że w przyszłości trudniej będzie ubiegać się o kolejne pieniądze z budżetu UE.

Jednocześnie, zdaniem Ireneusza Jabłońskiego z Centrum im. Adama Smitha, upadek PNI może być tylko początkiem fali bankructw w branży kolejowej, podobnie jak miało to miejsce w przypadku firm zajmujących się budową i remontami dróg.

- Mechanizm ich działania jest bardzo podobny. Weźmy pod uwagę, że cały czas problemem jest to, iż w przetargach głównym kryterium jest cena wykonania inwestycji. Firmy godzą się na nierentowne zadania tylko po to, aby cokolwiek robić. Tymczasem niestabilność np. cen paliw czy innych komponentów powoduje, że zaczynają tracić zdolność finansową i upadają - uważa Jabłoński.

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Zbuntowany jezuita. Przed Natankiem był ksiądz Kiersztyn

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 8

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

w
właściciel działki
dlaczego pkp nie płaci właścicielom wywłaszczonych działek wzdłuż linii kolejowej Kraków-Katowice ? Zostałem wywłaszczony ( zabrano mi część działki ) ciągle otrzymuję dokumenty z architektury krakowskiej : że wszczęto postępowanie o pozwolenie na budowę , wstrzymano postępowanie, uzyskano pozwolenie na budowę potem z geodezji krakowskiej o podziale mojej działki ( na dwie z czego części ,jedna już wpisana jako PKP ) teraz z UM Krakowa o zmianę opłaty rocznej ponieważ moja działka jest mniejsza a o gratyfikacji finansowej nikt się ne zająknie. O co tu chodzi ? Czy jest to rozbój w biały dzień ?
e
em
jak to możliwe że 80 km odcinek torów zaplanowano remontować przez 3 lata? tym powinny zainteresować sie służby walczące z korupcją. Oby przyszli Niemcy po "swoje".... koniec złodziei z warszawki
ś
ślązak
pieniadze pójdą na metro które się zapadło na powiśłu
N
Niepolak
szybciej dojezdzam z Londynu do Paryża (2 godz 15 min)
B
Bruno
Widać pierwsze efekty , prac nowego prezesa PLK zatrudnionego przez ministra Nowaka za jedyne 58 tys miesięcznie , ..Ekipa fachowców miała buc, jest ekipa złodziei
P
Polak
Wszystko upda w każdym sektorze.. Mimo to nadal nasze władze mówią dziarsko że jest "dobrze"
a
aaa
to już nawet nie jest żenada:

przybliżony czas przejazdu na trasie Katowice Kraków:
przed wojną (lata 30): 60 minut

rok 2009 94 minuty (osobowy), 96 minut (ekspres) max do 105 minut
rok 2010 100-110 minut
rok 2011 120-140 minut
rok 2012 140-160 minut

trasa ma 77! kilometrów
ŻAL
j
janek
tam bankructwa, wały i upadłości tylko ?
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska