Dzięki modernizacji torów i zainstalowaniu nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem przejazd od stacji Kraków-Bieżanów do centrum Wieliczki potrwa trzy minuty. - Prędkość przejazdu pociągów zwiększy się do 70 km na godzinę - podkreśla Maciej Dutkiewicz, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.
Przebudowany zostanie również stary wiadukt nad ul. Narutowicza w Wieliczce. - Ma zostać poszerzony i podniesiony, bo jest zbyt niski - wyjaśnia Magdalena Golonka z Urzędu Miasta i Gminy w Wieliczce. - Poza tym po każdej większej ulewie pod wiaduktem tworzy się wielka kałuża. Trudno tamtędy przejechać - dodaje Golonka.
W związku z modernizacją przeprawy w czwartek (22 marca) zostanie wyłączona z ruchu samochodów ul. Narutowicza w Wieliczce na długości około 30 metrów od skrzyżowania z Dembowskiego i Krakowską do wjazdu do Biedronki.
Auta pojadą objazdami. Pojazdy do 3,5 tony mogą jechać przez centrum Wieliczki ulicami Goliana, Powstania Warszawskiego i Dembowskiego aż do ul. Krakowskiej. Natomiast zalecany objazd dla aut do 7 ton będzie prowadził przez Piłsudskiego i Czarnochowską do drogi krajowej nr 4.
Przez centrum pojadą też autobusy aglomeracyjne kursujące dotychczas ul. Narutowicza, a więc: 204, 244, 301, 904. Będą jechały po zmienionej trasie, tak jak linia 304.
Dużych utrudnień mogą się też spodziewać pasażerowie podróżujący koleją. Pociągi do Wieliczki kończą kursy na stacji Kraków Bieżanów. - Będą podstawiane specjalne autobusy komunikacji zastępczej, tak żeby podróżni mogli dotrzeć do Wieliczki - uspokaja Golonka.
Utrudnienia zarówno dla kierowców, jak i dla osób jeżdżących koleją potrwają do 29 kwietnia. Wtedy ma się zakończyć przebudowa wiaduktu. - Później można się spodziewać, że tory zamykane będą tylko w soboty - mówi Maciej Dutkiewicz.
Modernizacja kolei na trasie Kraków-Bieżanów - Wieliczka to koszt około 45 mln zł. Zadanie realizuje PKP. Gmina dokłada ponad 5 mln zł, które przeznaczone będą m.in. na budowę stacji Wieliczka-Bogucice, o co upominali się mieszkańcy ul. Winnickiej, oraz przebudowę stacji już istniejącej Wieliczka-Rynek - zostanie ona przesunięta na drugą stronę ul. Mickiewicza.
Z kolei stacja Wieliczka w okolicy ul. Dembowskiego stanie się głównym punktem przesiadkowym dla podróżnych.
- Wybudujemy tu parkingi, rozbudujemy kasy i infrastrukturę kolejową - wylicza Magdalena Golonka.
Stacja nazywać się będzie Wieliczka Park. Celem gminy jest to, by było to miejsce systemu park & ride (parkuj i jedź). - Chcielibyśmy zachęcić kierowców do pozostawiania aut w Wieliczce i przesiadania się do pociągu - dodaje Golonka.
Cała inwestycja ma się zakończyć do 31 maja, tak aby wszystko było gotowe na mistrzostwa Europyw piłce nożnej Euro 2012.