Prace nad tą uchwałą trwały pod Giewontem od kilku długich lat. Zapisy, które mają regulować kwestie sytuowania reklam i szyldów, a także ogrodzeń, były kilkukrotnie zmieniane. Trzykrotnie przedstawiano je do publicznych konsultacji. Ostatnie odbyły się w połowie ubiegłego roku.
- Pierwsze wyłożenie poskutkowało uwzględnieniem części uwag i tym samym zmianą projektu uchwały, a następnie jego ponownym opiniowaniem i uzgadnianiem przez właściwe, wymagane przepisami organy, jak Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska i Wojewódzki Konserwator Zabytków. Drugie wyłożenie również wywołało te same skutki. Uwagi z trzeciego wyłożenia nie zostały uwzględnione, tym samym projekt uchwały jest przygotowywany do przekazania pod obrady Rady Miasta Zakopane – informuje Bartłomiej Rzepa z Biura Planowania Przestrzennego Urzędu Miasta w Zakopanem.
Burmistrz Leszek Dorula zapowiada, że teraz projekt uchwały zostanie jeszcze raz sprawdzony, a następnie przekazany pod obrady rady miasta.
- Myślę, że do jesieni rada miasta podejmie stanowisko w tej sprawie i uchwała zostanie przyjęta – mówi burmistrz. Wtedy mieszkańcy będą mieli 1,5 roku na dostosowanie się do nowych przepisów.
Według projektowanych zapisów każda reklama w mieście będzie musiała spełniać określone uchwałą normy – m.in. miejsce usytuowania, wielkość etc. I będzie obowiązkowo płatna. Cennik ma zostać przygotowany, gdy nowe przepis zostaną ostatecznie przyjęte przez radę miasta. Reklamy będą dopuszczone na budynkach usługowych, obiektach sportowych czy np. ogródkach gastronomicznych. W przypadku budynków reklamy będą mogły mieć wielkość maks. 6 metrów kwadratowych, przy czym na jednym budynku będą mogły wisieć maksymalnie dwie takie reklamy. Te nie będą mogły zasłonić detalu architektonicznego czy okien. Dopuszczone będą także reklamy na ogrodzeniach budynków o maks. powierzchni 3 metrów kwadratowych. I to będzie opcja płatna.
Za darmo z kolei będą szyldy, czyli tablice reklamowe, które informują o rodzaju prowadzonej działalności w danej nieruchomości. Tu jednak również będą obowiązywały ściśle określone zasady tworzenia takich szyldów. I tak według najważniejszych zapisów szyldy zawieszane na elewacji budynku na parterze będą mogły zająć maks. 5 metrów kwadratowych powierzchni. A np. w witrynie sklepowej szyld może zająć maks. 3 metry kwadratowe, jednak nie więcej niż 20 proc. powierzchni prześwitu witryny.
Zakazane za to mają być największe banery i reklamy na terenach zielonych, niebudowlanych, które najmocniej zabrudzają krajobraz.
W Zakopanem rowerzyści nie mają lekko. Na ścieżce rowerowej ...

- Na dnie Jeziora Czorsztyńskiego leży zatopiona wieś. Tak kiedyś wyglądało to miejsce
- "Bangladesz" na Siwej Polanie. Buda za budą, pamiątki, kiełbaski i lane piwo
- To był kiedyś legendarny budynek na Krupówkach. Dziś w budynku hula wiatr
- Tatry. Legendarny Mnich - marzenie turystów i taterników [NIESAMOWITE ZDJĘCIA]
- Jak wyglądało Zakopane 30 lat temu i jak wygląda teraz? Miasto bardzo się zmieniło
- Tatry. Remonty szlaków idą pełną parą. To ciężka ręczna robota [ZDJĘCIA]