Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rowerzyści i kierowcy spierają się o Krakowską

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
W ramach przebudowy ul. Krakowskiej mają powstać przystanki wiedeńskie
W ramach przebudowy ul. Krakowskiej mają powstać przystanki wiedeńskie Wizualizacja: Biuro Projektowe Altrans
Kazimierz. Posiadacze jednośladów walczą o to, by ulica była jednokierunkowa. Kierowcy chcą mieć dwa pasy i przejazd do Wawelu

Jeden pas ruchu dla samochodów (w jednym kierunku), wydzielone torowisko dla tramwajów i dwukierunkowa droga dla rowerów - takie są postulaty Stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów w związku z planami przebudowy ul. Krakowskiej.

- Ta inwestycja jest okazją do wprowadzenia zmian, które są zgodne z polityką miasta, zakładającą priorytety dla komunikacji zbiorowej, pieszej i rowerowej - podkreśla Marcin Dumnicki, prezes Stowarzyszenia KMR. Podaje przykład, że ul. Starowiślna (na odcinku Westerplatte - Dietla) funkcjonuje w podobnym do proponowanego przez rowerzystów kształcie. Tramwaje nie są blokowane, jest możliwość dojazdu autem i parkowania (w tym realizowania dostaw), ruch rowerowy odbywa się bez przeszkód. Na wspomnianym odcinku ul. Starowiślnej jeden kierunek obowiązuję od Poczty Głównej w stronę Podgórza.

Stowarzyszenie KMR proponuje, aby podobne rozwiązania wprowadzić też w ramach planowanej przebudowy ul. Starowiślnej na odcinku od ul. Dietla w kierunku Podgórza. W związku z tym, zdaniem prezesa Marcina Dumnickiego, na ul. Krakowskiej powinno się jeździć w przeciwną stronę niż na ul. Starowiślnej, a więc z Podgórza w kierunku Wawelu.

- Potrzebne jest też wydzielenie torowiska na całej ulicy Krakowskiej, aby nie było konfliktu tramwajów z rowerzystami i autami - zaznacza prezes Marcin Dumnicki.

Zdaniem rowerzystów wprowadzeniu ruchu jednokierunkowego pozwoliłoby na zamienienie jednej z jezdni w drogę dla rowerów.

Warunki proponowane przez rowerzystów nie podobają się krakowskim kierowcom. - To jest jeden wielki nonsens. Jak można próbować zatkać jedyną ulice, którą można teraz najdogodniej przejechać z Podgórza do centrum? Ratujmy ulicę Krakowską i tę część miasta przed całkowitym paraliżem komunikacyjnym! - apeluje Bogusław Habzda, mieszkaniec i kierowca. Jego zdaniem dla rowerzystów powinien być przejazd bocznymi ulicami, np. z kładki Bernatka w ul. Mostową i dalej ul. Bożego Ciała.

Bogusław Habzda nie wyobraża sobie również, aby z ulicy Krakowskiej nie było przejazdu na wprost w ul. Stradomską. A takie założenie zaproponował Stanisław Albricht, projektant przebudowy ulicy Krakowskiej.

- Na tej drodze musi zostać ograniczony ruch, ponieważ jest konieczność obniżenia tam hałasu komunikacyjnego. Osiągniemy to, wprowadzając zakaz przejazdu na wprost w ulicę Stradomską oraz ograniczając prędkość do 30 km/h - wyjaśnia Stanisław Albricht.

Dodaje, że z ul. Krakowskiej będzie można skręcić w prawo w ul. Dietla, a później wjechać np. w ul. św. Sebastiana i dalej przejechać pod Wawel albo w stronę Poczty Głównej.

Stanisław Albricht odnosi się też do postulatów rowerzystów. Przypomina, że w przypadku planowanych inwestycji jest audyt rowerowy. - Projekt przebudowy ulicy Krakowskiej przeszedł przez ten audyt bez żadnych uwag - podkreśla Stanisław Albricht. Przyznaje, że byłaby techniczna możliwość wprowadzenia ruchu jednokierunkowego na ul. Krakowskiej. Zwraca jednak uwagę, że to wiązałoby się z ograniczeniem miejsc parkingowych o połowę. - Obecnie jest ich tam około 40, a byłoby 20 - wylicza Stanisław Albricht. Objaśnia również, że przy ruchu jednokierunkowym, w przypadku takiej ulicy z torowiskiem jak Krakowska, miejsca postojowe można wyznaczyć tylko po jednej stronie.

Rowerzyści sugerują, że można byłoby zaoszczędzić teren dla parkujących poprzez wprowadzenie postoju prostopadłego albo ukośnego. - To nie jest możliwe. Na takiej ulicy, ze względu na bezpieczeństwo ruchu, nie można wyjeżdżać tyłem, tylko przodem, a na to pozwala parkowanie równoległe do chodnika - mówi Stanisław Albricht.

Według niego nie ma potrzeby tworzenia na całej długości ul. Krakowskiej separatorów oddzielających torowisko od jezdni, skoro ruch będzie tam uspokojony i ma być wystarczająco miejsca dla wszystkich jego uczestników.

Podczas prowadzonych niedawno konsultacji dotyczących przebudowy ul. Krakowskiej mieszkańcy wiele uwag mieli do tego, że zieleń zaplanowano w donicach, a ich zdaniem drzewa i krzewy powinny być zasadzone w ziemi. Stanisław Albricht tłumaczy, że nie jest to jednak możliwe, bowiem pod ulicą poprowadzone są różne rury, kable. Jeżeli jednak znajdą się miejsca tam, gdzie pod spodem nie będzie instalacji, to drzewa zostaną posadzone w ziemi.

Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu informuje, że po konsultacjach uwagi krakowian zostaną rozpatrzone i do końca roku zapadną decyzję, które mogą być ewentualnie uwzględnione.

- Potrzebny jest złoty środek. Trzeba wziąć pod uwagę sugestie rowerzystów, pieszych, kierowców i starać się pogodzić ich interesy - komentuje Tomasz Daros, przewodniczący Rady Dzielnicy I Stare Miasto.

W przyszłym roku ma powstać ostateczny projekt przebudowy ul. Krakowskiej, a prace są planowane na 2018 rok.

Zmiany na Krakowskiej
Projekt przebudowy ulicy Krakowskiej przewiduje:

  • poszerzenie chodników,
  • stworzenie zatok parkingowych dla samochodów,
  • wprowadzenie kwietników z zielenią,
  • wprowadzenie przystanków wiedeńskich dla tramwajów,
  • tylko na części ul. Krakowskiej ma pozostać wspólny przejazd po torach dla tramwajów i samochodów. Pasy dla aut mają być wydzielone przed mostem Piłsudskiego (od ul. Węgłowej do ul. Rybaki) i przed skrzyżowaniem z ul. Dietla (od ul. Józefa do ul. Dietla).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Rowerzyści i kierowcy spierają się o Krakowską - Dziennik Polski

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska