https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Sądecczyzna i Tarnów będą mieć lotniska

Iwona Kamieńska
Projekt budowy lotniska na starosądeckim Kamieńcu poparły władze 43 gmin i 3 powiatów
Projekt budowy lotniska na starosądeckim Kamieńcu poparły władze 43 gmin i 3 powiatów Stanisław Śmierciak
- Wątpliwości zniknęły. Jestem przekonany, że w marcu sejmik województwa przyjmie strategię rozwoju Małopolski, która zakłada budowę lotnisk w Starym Sączu, Tarnowie i Nowym Targu - powiedział nam wczoraj Leszek Zegzda, radny sejmiku i prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej.

Projekt strategii zawierającej budowę tych lotnisk jest gotów od października. Gmina Stary Sącz ma już gotowe studium wykonalności inwestycji i plan zagospodarowania przestrzennego dla większości terenu, na którym projektuje lotniczą infrastrukturę. Jedną z ostatnich formalności na tym etapie będzie uchwalenie w najbliższych dniach takiego samego planu dla fragmentu ziemi koniecznego do wydłużenia pasa startowego z 1400 m do około dwóch kilometrów, a później wykup gruntów od prywatnych właścicieli. To w większości nieużytki i pola uprawne. Na terenie przyszłego lotniska nie ma budynków mieszkalnych, więc nikogo nie trzeba przesiedlać. Pobliskie ujęcia wody pitnej mają zostać przeniesione w inne miejsce. Przeprowadzka czeka także linię wysokiego napięcia prowadzącą przez starosądecki Kamieniec i maszt z nadajnikiem telefonii komórkowej.

Czytaj także: Stary Sącz zmienił wizerunek za pieniądze Unii

Dlaczego wątpliwości zniknęły? Samorządowcy podpatrzyli sąsiadów. Po drugiej stronie granicy w słowackim Popradzie - znacznie mniejszym ośrodku niż Stary i Nowy Sącz - jest lotnisko, które świetnie funkcjonuje.

- Słowacy mają 35 lotnisk i pięć milionów ludzi, a my zaledwie kilkanaście i 40-milionowy naród - podkreśla burmistrz Starego Sącza Marian Cycoń. - Komunikacja powietrzna w niedalekiej przyszłości będzie dynamicznie rozwijać się nie tylko z uwagi na rosnącą popularność lotów pasażerskich. Również dlatego, że biznesmeni będą kupowali własne samoloty - dodaje radny Zegzda.

Koszt budowy portu lotniczego w Starym Sączu skalkulowano na 199 mln zł. - Zawsze warto mieć skalę porównawczą. Kilometr autostrady kosztuje 30 milionów złotych, a to oznacza, że nasze lotnisko kosztuje raptem tyle, ile sześciokilometrowy jej odcinek - wylicza burmistrz Marian Cycoń. Projektowane starosądeckie lotnisko doczekało się ostatnio pracy dyplomowej, napisanej przez studenta Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej Michała Maśkę.

Z wyliczeń, które zawiera ta praca i gminne studium wykonalności, dowiadujemy się, że szacowany "przerób" lotniska osiągnie rocznie 333 300 pasażerów. Warunki terenowe i pogodowe dla Kamieńca powinny zapewnić małemu airportowi tzw. wskaźnik używalności sięgający aż 99,75 procent. To oznacza, że ani przeszkody terenowe, ani wiatry nie powinny utrudnić lądowań i startów przez okrągły rok.

Według Zegzdy, pieniądze na starosądeckie lotnisko powinny w dużej części pochodzić z unijnych dotacji na lata 2014 - 2020. Burmistrz Cycoń szuka zabezpieczenia finansowego także u prywatnych inwestorów. Jako jeden z pierwszych zainteresowanie wkładem w budowę lotniska i jego późniejszym użytkowaniem wyraził Krzysztof Brzeski, właściciel stacji narciarskiej Wierchomla-Muszyna. Dziś dowozi autokarami gości z lotniska w słowackim Popradzie.

Wybierz małopolską miss internetu. Zobacz zdjęcia pięknych dziewczyn!
Polecamy w serwisie kryminalnamalopolska.pl: Podrobili 17 tys. ton paliwa, staną przed sądem

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 34

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

T
TARNOW
MIASTA KTORE MAJĄ PONAD 100000 LUDNOSCI NIE MAJĄCE LOTNISK TRACĄ KOMUNIKACJE ZE SWIATEM ORAZ Z LUDZMI CO MOGĄ NAPEDZIC GOSPODARKE TEGO MIASTA
B
BubaNs
Po pierwsze hałas i zaraz wkroczą zieloni Po drugie przebudowa dróg dojazdowych i lini kolejowych (teraz już są korki)! Po trzecie nie potrzebna nam druga łososina jak okaże się ze lotnisko będzie nie wypałem! Lepiej teren by przeznaczyli pod zabudowe bloków mieszkalnych albo fabryk! Bo znowu będzie tak jak w tym przyslowiu mądry polak po szkodzie!
m
mk
oj chyba nie, bo lotnisko ma byc od strony Dunajca jak sie jedzie na gołkowiece po prawej a nie od strony poradu zatem z ołtarzem nie koliduje
c
coto
@MK: a na spotkaniu kilka late temu w sprawie lotniska (odbylo sie w budynku optimusa) byla cala wierchuszka (owczesna): politycy malopolscy i sadeccy oraz nasi najbogatsi wodzowie, wiec pewnie to im umozliwi sie inwestycje w ten cud gospodarczy SS.

Fakt faktem, nie ma odpowiedzi nt. kwestii oltarza pod SS, ktory musialby chyba zostac obudowany terminalem pasazerskim...i moze sie okazac, ze inwestycja padnie wlasnie przez ten pproblemm.
m
mk
Niestety nie umiesciło mi duzego wpisu, a drugi raz m sie nie chce pisać :)

Panie Tadeuszu dobrze ze pan wierzy ale interesów w biznesie nie robi sie na podstawie wiary tylko kalkulacji ekonomicznej. Dobrze ze Pan nie dysponuje publicznymi pieniądzmi bo bym sie bał o nie :) Inwestor tez żaden z Pana nie będzie ale jak Pan przekona Korala albo innego bogacza do tej inwestycji to bardzo proszę. Niech inwestują. Jak to przyniesie zyski to nawet publicznie Panu pogratuluje :)

Dla mnie własnie głowny problem z budowa lotniska w Ss to brak oferty turystyczniej. Tak duzo o tym pisałem ale przepadło niestety :(
c
coto
A moze caly ten temat to podpgotowka naszych politykierow do wyborow w 2011? Jezeli my, postronni, mamy powazne argumenty przeciw, to i branza tez sie zastanowi.
No chyba, ze jeden polityk obiecal drugiem grant unijny na to podsadeckie (a w rzeczywistosci, staro-sadeckie) lotnisko?

mk: jestem zwolennikiem kolei do krk, ale tez wiem o problemach w ta budowa i opowiesciach o klinczu ziemskim, tzn wykupionych dzialkach po ktorych miala isc kolej w pierwszym planie, a po zmianie planu wlasciciele blokuja inne rozwiazania, chcac (jednak) wzbogacic sie. Moze sie okazac, ze lotnisko bedzie prostsze wlasnosciowo do zbudowania (kupno kilku dzialek pod SS).
Osobiscie wole Balice.

Argumenty o bogactwie (a raczej biedzie) naszego spoleczenstwa poruszane wczesniej sa oczywiscie sluszne, a kontrargument o rozwoju turystyki dzieki SS-lotnisko mozna kontr-kontr-argumentowac ubostwem infrastruktury turystycznej w okolicy (wlacznie z Krynica).

tak czy inaczej, zaczynam myslec o kaczce politykierskiej, czyli podbudowie jakiejs kampanii na 2011.
T
Tadeusz
Tylko bez sarkazmow, prosze. Nie wiem ile bedzie kosztowac utrzymanie stadionu, ale wiem na pewno, ze to nie moje zmartwienie, tylko zarzadu stadionow. Plany sa i pozostana zawsze planami i mozna kalkulowac dowolnie, w zaleznosci od tego, co kto chce udowodnic lub przedstawic. Wiedzialem, ze ktos tak wyrachowany nie dolozy sojego grosza do niepewnej inwestycji, ale ja tak. Potrzebna jest jeszcze wiara, ktorej Panu brak. Nie wszystko, co wydaje sie byc oplacalne jest oplacalne i odwrotnie. W p.s. jest Kogut, ale to tak na marginesie. Zycze powodzenia iwiecej optymizmu w Nowym Roku . Pozdrawiam.
m
mk
Czytając Pana wypowiedz można nabawić sie oczopląsu :)

PO pierwsze, na jakiej odstawie Pan twierdzi ze ja przyznaje, komus dotacje albo i nie? Ja o czymś takim nie pisałem. To ze sie zajmuje funduszami nie znaczy ze je przyznaje, bo moge je własnie rozliczać :) Czyli właśnie pomagam beneficjentom funduszy tłumaczyc sie z wydanych pieniędzy unijnych :) Ale jak widac każdy czyta to co che :D

Po drugie mieszkam w warszawie i właśnie tutaj moi znajomi narzekają ze sie buduje dwa stadiony ,które jak przewidują ekonomiści bedzie trudno utrzymac po ME. Legia bedzie miała swoj stadion, a na narodowym beda koncerty? Co ile? i czy wystarczana pokrycie kosztów utrzymania?. Słyszałem ze miesięcznie koszt wyniesie 10 mln, w takim razie sie pytam ile koncertów trzeba w miesiacu zorganizowac zeby zarobic na koszty utrzymania stadionu?
Ale oczywiscie Pan Tadeusz sie cieszy i duma go rozpiera ze mamy stadiony.

"Roxet" przylecialo wlasnym samolotem i gdzies musieli wyladowac” rozzbawiłem sie tym zdaniem. Czyli mamy budowac lotniska zeby roxet miało raz na 10 lat gdzie wyladować?

Powtarzam po raz kolejny aby jakas inwestycja sie opłacała musza byc skalkulowane koszty i przychody. Nie buduje sie lotniska po to zeby kilku narciarzy miało blizej na wierchomle albo zeby roxet miało gdzie wyladowac. Musi byc okreslony pułap przewozu ludzi w roku alby pokryc koszty prowadzenia takeigo lotniska i jego ewentualny zysk.

Co do zdania „Kto powiedzial, ze Unia musi wylozyc pieniadze na cokolwiek. Dlaczego nie mona tego zrobic za moje za Pana i za wszystkich innych pieniadze czegos co w przyszlosci przyniesie wymierne korzysci?” to własnie o tym pisze ze sie nei zgadzam na to zeby z moich podatków szły pieniadze na watpliwe inwestycje. Nie rozumeim dlaczego po raz kolejny musze to powtarzać.
Jesli nie chce pan zeby unia pokryła koszty to po raz kolejny gratuluje zdrowego rozsądku. W planie budowy tego lotniska glowny ciezar finasowania inwestycji własnie spocznie na unii. Samodzielnie naszego samarzadu nie stacna finansowanei takiej inwestycji. Nie rozumiem skad ten pomysł budowania lotniska bez UE?

Ps zupełnie rozumiem skąd cytat: "liliputem, ktory nie potrafi piac"??????? Fora sie panu pomyliły czy co?
do T
p
prorok
Jeden Włodarz chciał zapory wodnej to po wyborach popłynął, a ci co chcą lotniska to polecą ... ale ze stołków przy najbliższej okazji.
T
Tadeusz
Do mk. Prosze nie zaslaniac sie "liliputem, ktory nie potrafi piac". Kto powiedzial, ze Unia musi wylozyc pieniadze na cokolwiek. Dlaczego nie mona tego zrobic za moje, za Pana i za wszystkich innych pieniadze czegos co w przyszlosci przyniesie wymierne korzysci? Jezeli Unia da na ten cel pieniadze, to dobrze. Kiedy dojdzie do rozpatrywania dotacji na ten cel, to lepiej by bylo, gdyby Pan na ten czas glosowania, o ta dotacje, wzial sobie dluzsze wolne. Uwaza Pan, ze latwiej byloby dac stare, wojskowe lotnisko w W-wie na jakies wesole miasteczko niz przeznaczyc ten plac na miejskie lotnisko? Prosze sobie wyobraic, ze w Geteborgu tez sa dwa lotniska: Landvätter i Ärlöv, 70 km od Geteborga jest rowniez male lotnisko. W Sztokholmie rowniez: Arlanda 50 km od miasta i Bromma w centrum miasta praktycznie, wlasnie dla malych samolotow. Jezeli Pan tak bardzo chce, to bede przytaczal przyklady, gdzi sa takie male lotniska i spelniaja swoja wymierna funkcje. Pana argumenty sa wylacznie na "nie". Powiem tak, ze panstwo nie posiada wlasnych, przez siebie wypracowanych pieniedzy i dlatego wszystko na co przeznacza, to za nasze - podatnikow pieniadze. Tak juz jest. Najwazniejszym dla mnie argumentem dla budowy lotniska kolo Nowego Sacza jest chociazby ubiegly rok, a dokladnie ubiegloroczna powodz, kiedy to trudno bylo dostac sie w nasz region. Poza tym region jest w fazie rozwojowej i to powinno Panu wystarczyc. Np. "Roxet" przylecialo wlasnym samolotem i gdzies musieli wyladowac. Dla Komisji Europejskiej nawet stocznia w Gdansku i Szczecinie nie byla rentowna, ale w tych dwu przypadkach zgadzam sie z Unia, a co dopiero inne inwestycje. Prosze wiec nie mowic o Unii. Trzeba rozwazyc wszystkie argumenty za i przeciw, tylko potrzeby i korzysci z takiego przedsiewziecia, a nie zakladac juz z gory, ze cos takiego nie jest potrzebne i upierac sie przy tym , tylko dlatego, ze Pan zajmuje sie funduszami unijnymi. W przeciwienstwie do Pana ja jestem za tym, zeby wybudowano lotnisko w Nowym Saczu i wiecej. Jezeli zostana rozpisane konwertible na to lotnisko, to na pewno sam tez ich czesc wykupie i w ten sposob popre dzialania miasta. Ludzie dzela sie na tych, ktorzy maja wyobraznie i na tych, ktorzy tego daru nie posiadaja, ale jedno jest pewne, ze ci drudzy pozniej pierwsi sa do korzystania z tych dobrodziejstw. Dla Pana wszystkie pomysly, jak widze, sa mrzonkami. Ciekawi mnie teraz jedna rzecz. Ile wnioskow, Pan osobiscie poparl, a ile nie ? Ile wnioskow Pan nie poparl i ile z nich otrzymalo dotacje i dzisiaj prosperuja lub spelniaja swoja funkcje? Ktore z nie popartych przez Pana wnioskow zostaly zrealizowane i sluza spoleczenstwu? Jezeli panstwo stac na to, zeby 1% z naszych podatkow przeznaczac na cele dobroczynne, to dlaczego nie przeznaczac rowniez 1% na lotniska i drogi dodatkowo? Kiedys mowiono podobnie o budowie trasy kolejowej w Tarnowa do Nowego Sacza, ale to bylo dawno i tego nikt juz nie pamieta. We Wloszczowej teraz zatrzymuje sie pociag i ten pomysl spelnia swoja funkcje, a tez bylo wiele krzyku. W Polsce tak juz jest, ze nic nie jest "teraz" potrzebne i wszystko trzeba robic na przyslowiowa sile. Stadiony tez nie byly potrzebne, ale kiedy w Polsce beda rozgrywane mecze, to nagle wszyscy przejrzeli i chca stadiony. Tak jest ze wszystkim. Jeszcze nie bylo tak, zeby cokolwiek powstawalo bez bolu. Jedne rzeczy sa tylko, ktore otrzymuja natychmiastowa aprobate, to budowanie kosciolow i swiatyn. Wystarczy, ze ktos rzuci haslo i natychmiast tego chca. Dziwne, ale prawdziwe.
m
mk
witam :)
poruszyłeś ciakawy argument, tzn budowa nowej kolei miedzy ns a krakowem.
Jak wiem w Polsce brakuje pieniędzy na inwestycje, w takim razie musimy sie zastanowić czego nam bardziej brakuje, kolejki czy lotniska a moze autostrady? Bo jak wiesz na wszystko nas nie stać.
Zgodze się z Toba ze potrzebne jest szybkie polaczenie kolejowe ns z krk ale paradoksalnie takie połączenie podważa potrzebe budowy lotniska w ss.
Jesli w 45 minut bedzie ktos w stanie z sacza dotrzec na balice to po co mu lotnisko pod nosem? Ss na pewno nie bedzie w stanie przebic oferty balic,a 45 minut sprawi ze bede na lotnisku z ktorego bede mogł dotrzec do prawie kazdego miejsca na świecie bez przesiadki.
Zgodze się ze jest potrzeba budowy takiego lotniska w przypadku przepełnienia Balic. Jak słusznie zauważyłeś nowy pas startowy poprawi przepustowość, ale z drugiej strony w zeszłym roku LOT odwołał loty z krk do chicago. Dodatkowo z czasie kryzysu Ryanair tez ograniczył swoje loty z krk ( czy je ostatnio przywrócił tego nie wiem). Zatem Balice maja jeszcze dużo do zaoferowania i nieprędko wyczerpią swoje mozliwosci rozwoju.
Jesli juz mowimy o podlondynskich lotniskach to tak: spoleczesno brytyjskie jest duzo bardziej zamozne niz polskie co wiadomo nie od dzis. Zatem siła nabywcza brytyskiejgo funta jest na tyle atrakcyjna ze wiele osób stac na wycieczki zagraniczne. zwykłego pracownika fizycznego stać na podróz do portugalskiego Faro czy na Cypr. Jesli lotnisko w ss miałoby pełnic podobna funkcje do balic jak podlondynskie do heathrow to przecietny pracownik Fakro albo wisnioskiego musiałby latac w okresie wakacyjnym na zagraniczne wakacje zeby lotnisko w ss sie opłaciło.
j
jaaa
!!!!!
c
coto
pamietajmy, ze balice uzyskaly zgode na drugi pas wiec przepustowosc sie poprawi.

z moich doswiadczen z lotniskami londynskimi: kazde jest inaczej sprofilowane (linie lotniczne, lotniska partnerskie, pasazerowie, kierunki).
ale najwaznjejszje jest ich pelna integracja z siecia komunikacji londynu. I moze od tego zacznimy w maloplsce: pojedynczy pociag na balice juz niedlugo nie wystarczy, a sacz potrzebuje bardziej szybkiej kolejki podmiejskiej (jakie ma warszawa). przejazd krk-ns w 45 minut koleja, zamienia nowy sacz w dzielnice krakowa i WTEDY lotnisko moze miec szanse tak jak maja okolo-londynskie lotniska, tzn jako uzupelnienie balic lub lekko-odmienna oferta niz balic-ka na ktora moga siue skusic pewne linie lotnicze.

dobra dyskujsa, ktorych malo na forach. milego 2011
m
mk
Wciąż czekam na argumenty, bo jeśli Pan ich nadal nie ma to może pomogę i podam swój przeciwko. Bedzie zatem łatwiej panu sie odnieść do moich argumentów skoro nie umie Pan przytoczyć swoich na obronę swojej tezy.

Komisja Europejska orzekła, ze nei da pieniędzy na lotnisko w Kielcach ponieważ NIE MA EKONOMICZNYCH i GOSPODARCZYCH podstaw do wspierania budowy lotniska w odległosci 2000 km od Balic i Okęcia. Dodatkowo w promieniu 200 km znajduje się juz lotnisko w Łodzi kttre jest rozbudowywane i kolejne planowane w Lublinie. Zatem w promieniu 200 km sa cztery lotniska w tym dwa duże.
Nie bez powodów przytaczam ten argument ponieważ zawodowo zajmuje się funduszami unijnymi przeznaczonymi na infrastukturew Polsce. Nie jestem ekspertem w dziedzinie lotnictwa zatem chętnie wysłuchałbym arbumentów przemawiających za budowa lotniska w SS. Byc moze Pan Tadeusz jest mądrzejszy od Komisji Europejskiej i udowodni ze skoro 200 km od Balic nie warto budować lotniska to 100 km od Balic mozna i jest ono potrzebne.

Nie rozumie Pan wciaz najważniejszego ze budowa takiego lotniska za publiczne pieniądze to budowa lotniska za moje, pana i nasze pieniądze, bo to by płacimy podatki. Nie zamierzam po to pracować, żeby płacic za lotnisko którego jedynym beneficjentem bedzie stacja narciarska w wierchomli ale zakompleksiony Pan Tadeusz, ktoremu marzy sie lottnisko na sadeczyźnie. Nie zamierzam tez płacić na utrzymanie tego lotniska, jesli sie okarze ze przynosi ono straty.
Pan Tadeusz jak widze nie ma nic przeciwko temu zatem proponowałbym zeby oddał pan swoje wynagrodzenie od razu rządowi. Pewnie i tak racjonalniej on wykorzysta Pana pieniądze niż on sam.

Mrzonki o lotnisko przypominają mrzonki o budowie super polączenia kolejowego miedzy nowym saczem i krakowem. Przez kilka lat senator Kogut mobilizował tym swoj elektorat i teraz podobnie ma sie rzecz z lotniskami. Przez kilka najblizszych lat politycy beda nas mamic widzja lotniska i na tym zbierac głosy.
Najsmutniejsze jest własniei to ze sa ludzie którzy daja sie na to nabierać i nawet nie umieją uzasadnić swojch urojeń. A jakieś spostrzeżenia ze jak bedzie lotnisko to ktoś bedzie miał prace jest doprawdy śmieszne. Rownie dobrze moze Pan iśc do prezydenta Nowaka i poprosic o łopate. Bedzie Pan kopał rowy na Plantach a nastepnie zakopie ten row. Bedzi epraca ? Bedzie. Tylko czy taka praca ma sens i jest ekonomicznie uzasadniona?
m
mk
Pierwsze słysze zeby Stanstead, Gatwick czy Luton były w granicach Londynu.
To sa lotniska rezerwowe dla Heathrow, latają nimi przede wszystkim czartery i tanie linie lotnicze. Z Heathrow odlatuje lub ląduje co minute samolot, jesli uważasz ze Balice sa przepełnione i dlatego nalezy wybudowac lotnisko w starym saczu, tarniwie i n. targu to gratuluje zdrowego rozsądku.
Dyskusja z Toba nie ma sensu bo to przypomina mowienie do sciany.

Czekam zatem w punktach na merytoryczne argumenty uzasadniające wybudowanie lotnisk w ss, trn i nt w przeciwnym razie uwazam temat za zakonczony.

ps
Podany cytat swoich slow jak dla mnie świadczy o kompletnym braku logiki i inteligencji:

Twoje slowa "Załóżmy, że do Krakowa przybędzie duży samolot z pasażerami udającymi się w różne strony np. Zakopane, Tarnów, Nowy Sącz, czy Krynica. Nie będą musieli brać taksówki do Krakowa i jechać dalej pociągiem, czy autobusem, ale na miejscu przesiądą się do małego samolotu i polecą już do docelowego miasta"

Szkoda zatem ze w poście powyżej nie dokonczyłeś tego cytatu z przesiadkami tylko sprytnie urwałeś, cytat : "Załóżmy, że do Krakowa przybędzie duży samolot z pasażerami udającymi się w różne strony np. Zakopane, Tarnów, Nowy Sącz, czy Krynica", a nie z calego swiata". I kto tu nie umie czytać ze zrozumieniem?? :)

i przypominam argumenty a nie "załozenia" albo wybujała wyobrażnia przemawiające za UZASADNIONYM EKONOMICZNE planem wybudowania lotniska w trn, ss i nt.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska