Jeszcze przed świętami Bożego Narodzeniua w siedzibie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie odbyło się posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych. Podczas spotkania, w którym udział wzięli przedstawiciele wszystkich samorządów, przez które przebiegać będzie Sądeczanka, omówione zostały wyniki Studium Korytarzowego dla Budowy i Przebudowy Drogi Krajowej nr 75, na odcinku Brzesko-Nowy Sącz.
- Mamy obecnie pięć wariantów przebiegu trasy, z których trzy mają być złożone do opracowania decyzji środowiskowej. Trudno dziś wskazać ten, który będzie preferowany. Jesteśmy na pierwszym etapie projektowania i dzisiaj nie wybieramy żadnego wariantu - poinformował Andrzej Kollbek, zastępca dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie.
Na posiedzeniu przedstawiony został stan zaawansowania prac projektowych oraz omówiono prolemy, z jakimi musiała się zmierzyć firma Halcrow Group z Wielkiej Brytanii, która przygotowuje dokumentację i ma uzyskać prawomocną decyzję środowiskową.
- Biuro projektów wytyczyło i przeanalizowało 26 wariantów korytarzy przebiegów trasy Sądeczanki - podkreślił Tomasz Bernady, koordynator projektu. - Sprawdziliśmy wszystkie możliwości i do dalszych analiz przyjęliśmy pięć wariantów. Priorytetem w naszych analizach jest również minimalny wpływ i oddziaływanie na mieszkańców biorąc pod uwagę punkty stałe, które są niezmienne dla każdego wariantu.
Okazuje się, że największym problemem są: Góra Just, osuwiska oraz wody podziemne.
- Stoimy na krawędzi istotnej decyzji: czy, którędy i za ile. Nie możemy prowadzić wiecznych dyskusji. Pewnych rozwiązań akceptowanych przez część mieszkańców nie da się wprowadzić. Sztuka dla projektantów jest znalezienie kompromisu pomiędzy rozwiązaniami - dodał Bernady.
Nowy harmonogram prac zakłada, że do końca czerwca 2020 r. złożony zostanie wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Wcześniej odbędą się ponowne konsultacje społeczne, tym razem już pięciu wariantów przebiegu trasy. Po uzyskaniu prawomocnej decyzji środowiskowej (2020 r.) planowane jest wyłonienie wykonawcy w trybie zaprojektuj i buduj z terminem zakończenia prac projektowych do 2023 roku. W 2024 roku planowane jest uzyskanie decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowych, a budowa prowadzona będzie w latach 2024-2027.
DZIEJE SIĘ W NOWYM SĄCZU - SPRAWDŹ
FLESZ: Koniec sztucznych ogni na Sylwestra
