Sok pomidorowy – właściwości, kalorie, składniki odżywcze [PORADNIK]

mad
Sok pomidorowy to samo zdrowie.
Sok pomidorowy to samo zdrowie. pixabay.com
Czy wiecie, że pomidory w ponad 90 procentach składają się z wody? A szklanka soku pomidorowego ma tylko 26 kalorii? Pomidory zawierają za to wiele składników odżywczych. Ale nie łączmy ich na przykład z… ogórkami.

Pomidory charakteryzują się wysoką zawartością substancji odżywczych. Wraz z końcem sezonu letniego, kiedy ich dostępność jest ograniczona wcale nie trzeba z nich rezygnować. Warto sięgać po niskoprzetworzone produkty z nich powstałe, np. soki, które podobnie jak pomidory są źródłem wielu składników wspomagających prawidłowe funkcjonowanie organizmu. O właściwości soku pomidorowego zapytaliśmy dr hab. Dariusza Włodarka ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

Witaminy i składniki mineralne

Sok pomidorowy zawiera m.in potas, który pomaga we właściwym funkcjonowaniu mięśni i układu nerwowego oraz wspiera utrzymanie odpowiedniego ciśnienia krwi. 100 ml soku pomidorowego dostarcza 260 mg potasu, co stanowi 13 proc. referencyjnej wartości dziennego spożycia tego składnika mineralnego.
Sok ten wyróżnia się także wysoką zawartością folianów oraz witamin, w tym np.: B6, która m.in. pomaga we właściwym funkcjonowaniu układu nerwowego oraz wspiera produkcję czerwonych krwinek.
Ponadto pomidory w ponad 90 proc. składają się z wody, dlatego są uważane za produkty niskokaloryczne. Szklanka soku pomidorowego zawiera tylko 26 kcal – przy czym taką liczbę kalorii można spalić podczas kilkuminutowego szybkiego spaceru.

Cenny składnik soku pomidorowego – likopen!

Zarówno pomidory jak i soki pomidorowe są produktami bogatymi w cenny dla zdrowia karetonoid – likopen, który jest jednym z najsilniejszych przeciwutleniaczy – wyróżnia się działaniem antynowotworowym, jak potwierdzają badania, wysokie spożycie likopenu może wpływać zapobiegawczo na ryzyko zachorowania m.in. na raka szyjki macicy i prostaty.
Sok z pomidorów obniża także ciśnienie krwi oraz wspomaga krążenie.
Warto wspomnieć, że pod wpływem obróbki termicznej zwiększa się biodostępność likopenu, dlatego na przykład w pasteryzowanych sokach pomidorowych jego aktywność wzrasta 2-3-krotnie.

Właściwe połączenie pomidorów

Aby to, co w dobre w pomidorach i w sokach pomidorowych w pełni mogło korzystnie wpływać na nasz organizm ważne jest także to, z jakimi innymi produktami je łączymy. Na przykład, nie każdy wie, że jeśli zjemy pomidora z ogórkiem, to nie dostarczymy organizmowi całej witaminy C zawartej w pomidorze. Dlaczego? Bowiem, ogórek, mimo tego, że jest źródłem wielu cennych substancji odżywczych, to zawiera również silnie działający enzym (askorbinazę), który utlenia kwas askorbinowy, niszczący witaminę C.

Już jedna łyżeczka soku z surowego ogórka wystarczy, aby zniszczyć witaminę C zawartą w kilku litrach soku pomidorowego!

Dlatego warto jeść ogórki, ale pamiętać o nie łączeniu ich z pomidorami.
Aby zminimalizować utratę witamin zawartych w pomidorach, warto skropić je odrobiną oliwy z oliwek, która działa ochronnie na witaminę C i dodatkowo zwiększa wchłanianie z nich likopenu.

Szklanka soku pomidorowego na zdrowie

Warto podkreślić, że szklanka soku, także tego pomidorowego (około 200 ml) może stanowić jedną z 5 porcji warzyw lub owoców, które powinniśmy spożywać każdego dnia. Soki bez względu na ich rodzaj, pochodzą z warzyw i owoców, dlatego tak jak te produkty stanowią, cenne źródło witamin, mikro- i makroelementów, a także substancji wspierających działania antyoksydacyjne.
Spożywanie soków ma istotny wpływ na zdrowie i samopoczucie – zawarte w nich witaminy, sole mineralne i inne fitoskładniki regulują procesy zachodzące w organizmie, odgrywają istotną rolę w profilaktyce wielu chorób, a także wzmacniają odporność organizmu.
W opublikowanej przez Instytut Żywności i Żywienia, Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, podstawę stanowią warzywa i owoce, a jedną ich porcją może być właśnie szklanka soku, także soku pomidorowego.

Zobacz też:
TOP 7 pomysłów na zdrowe koktajle naszych Czytelników

Źródło: Dzień Dobry TVN

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

f
fredda

Pomidorowy sok jest bardzo zdrowy, smaczny, bardzo lubię sok pomidorowy tymbark, dodaję trochę chilli bo lubię nieco pikantny :)

K
Karinka

Polecam soki pomidorowe, zawierają likopen i potas, po nich mam lepsze samopoczucie. Testowaliśmy wiele gotowych soków pomidorowych i mogę polecić tylko te z Tarczyna, są najlepsze.

Dodaj ogłoszenie