Mroczka liderem składu Speedway Kraków na sezon 2025?
W sezonie 2025 żużel w ligowym wydaniu wróci na tor w Nowej Hucie po 6 latach przerwy. Ostatnio w regularnych rozgrywkach występowała tam Speedway Wanda. Speedway Kraków nie jest kontynuatorem jej tradycji, to zupełnie nowy twór.
Działaczom spod Wawelu zapewne nie było łatwo przekonać zawodników do podpisania kontraktu, bo wielu z nich ma jeszcze z tyłu głowy poprzednie niepowodzenie żużla w Krakowie (Speedway Wanda żyła ponad stan, "zasłynęła" długami, a z powodów finansowych po sezonie 2019 przestała istnieć). Na papierze skład jest ciekawy, ale oczywiście wszystko zweryfikuje tor.
Kilka nazwisk to zagadki, bo zakontraktowano zawodników mniej znanych czy ostatnio niejeżdżących w Polsce. Na lidera typowany jest Artur Mroczka. To doświadczony żużlowiec, kibicom w regionie znany jest z Unii Tarnów. Największe sukcesy odnosił w innych klubach, na koncie ma m.in. cztery medale ekstraligi: srebrne ze Stalą Gorzów (2012 r.) i KS Toruń (2016), brązowe ze Stalą (2011) i Unią Tarnów (2015). W poprzednim sezonie zabrakło go na polskich torach (jeździł natomiast w lidze szwedzkiej), teraz wraca i chyba ma coś do udowodnienia.
Speedway Kraków ma w składzie nietypowych żużlowców
Niezła renomę w tarnowskich "Jaskółkach" wyrobił sobie także Matić Ivacić. Choć akurat w poprzednim sezonie Słoweniec przegrał walkę o miejsce w składzie, a po awansie drużyny z KLŻ do 2. Ekstraligi najlepszą opcją była zmiana otoczenia (w Polsce jeździ od 2018 r.). To nadal zawodnik z dużym potencjałem.
Przydać się powinno też doświadczenie Jonasa Jeppesena. Dla Duńczyka, który przyszedł z Polonii Piła, będzie to już siódmy z rzędu sezon w Polsce. Dwa z nich spędził w ekstraligowym Włókniarzu Częstochowa (34 mecze w latach 2021-2022).
Z polskimi klubami związany był też Richard Lawson, ale wiele nie u nas się nie najeździł. W 2018 r. Brytyjczyk zaliczył 7 spotkań w II-ligowym Kolejarzu Opolu. Na sezon 2023 miał kontrakt z Unią Tarnów, lecz nie wystąpił w żadnym meczu. Absolutnym debiutantem na polskich torach będzie natomiast Fin Jesse Mustonen.
"Sensacyjnym" transferem jest Bartosz Szymura. Ponad dekadę temu - jeszcze jako junior - jeździł w Speedway Wandzie, później na lata zniknął z torów. W lidze startował sporadycznie (ostatnio w 2021 r. w jednym meczu Kolejarza Opole), czasem w zawodach indywidualnych, aby zachować licencję. W sezonie 2025 będzie mieć 36 lat i zapał, by wrócić do regularnej jazdy.
Trener Speedway Kraków doskonale zna tor w Nowej Hucie
Uzupełnienia wymaga młodzieżowa i juniorska część składu nowohuckiej ekipy. W roli zawodnika U-24 jeździć ma Dawid Rempała, przydałby się ktoś do rywalizacji o to miejsce w składzie. Wśród juniorów - których w każdym meczu występować ma dwóch - jest na razie tylko Miłosz Duda. W Speedway Kraków zapowiadano, że opcją jest też wypożyczenie zawodnika na tę pozycję.
Trenerem zespołu będzie Adam Weigel. On przez lata związany był ze Speedway Wandą jako kierownik drużyny i trener. Teraz poprowadzi drużynę nowego klubu.
O co krakowianie powalczą? Patrząc na skład na papierze, mogą przymierzać się do walki w play-off o awans, o ile oczywiście nowy klub będzie w stanie udźwignąć to wyzwanie. Działacze zapowiadają, że nie popełnią błędów swoich poprzedników i nie będą żyć ponad stan.
Skład Speedway Kraków na sezon 2025
Matić Ivacić (Chorwacja, 1993)
Jonas Jeppesen (Dania, 1998)
Richard Lawson (Wielka Brytania, 1986)
Artur Mroczka (Polska, 1989)
Jesse Mustonen (Finlandia, 1995)
Bartosz Szymura (Polska 1989)
Dawid Rempała (Polska, 2002) - U24
Miłosz Duda (Polska, 2006) - junior
