https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Szybka kolej pomknie przez Małopolskę? Tak obiecuje premier Mateusz Morawiecki

Małgorzata Gleń
Stanisław Śmierciak/Polska Press
W ramach Programu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) w woj. małopolskim ma zostać wybudowanych 179 km nowych połączeń. Pierwsza z inwestycji obejmie dwie linie – nr 111 i 113, spotykające się na Węźle Małopolsko-Śląskim (WMŚ), zapewniając nowe połączenie Krakowa z Centralną Magistralą Kolejową (CMK), Katowicami i Oświęcimiem. Mają też powstać linie dojazdowe do linii 111 i 113, tzw. szprychy. Dzięki nim szybką koleją pojedziemy też z Tarnowa i Nowego Sącza. To wszystko, to najnowsze zapewnienia rządu.

Premier Mateusz Morawiecki zapewnił wczoraj (29 stycznia), że Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego ma najwyższy priorytet w polskim rządzie. Gigantyczne lotnisko w Baranowie pod Warszawą ma być gotowe już w 2027 roku. Do lotniska pasażerów miałyby dowozić szybkie linie kolejowe.

Według tych planów we wschodniej części województwa powstaną także nowe odcinki linii 73 (Busko Zdrój – Tarnów) oraz nr 96 (Tarnów – Nowy Sącz), stanowiące fragment szprychy nr 7 Warszawa – CPK – Kielce – Tarnów – Krynica. Zgodnie z założeniami inwestora, 73 proc. mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie poniżej godziny dotrzeć do stacji pociągów dużych prędkości.

W całej Polsce ma być 10 dużych "szprych" z 1,6 tys. km zupełnie nowych linii kolejowych.

Szybka kolej pomknie przez Małopolskę? Tak obiecuje premier Mateusz Morawiecki
Fot Arkadiusz Gola / Polskapresse

Nowa linia, miała by powstać od Krakowa do Olkusza i dalej na Śląsk do WMŚ.

Zobaczcie mapy:

– Widzimy możliwość wykorzystania linii kolejowej budowanej w ramach WMŚ do obsługi regionalnej relacji Kraków – Olkusz. Zapewni to czas przejazdu ekspresem regionalnym w granicach 30 minut. Dziś podróż samochodem lub popularnym w tej relacji busem trwa niemal dwa razy tyle – zapowiada Michał Jasiak z PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Jak informuje CPK.pl budowa nowych linii pozwoli skrócić czas przejazdu. Np. z Krakowa do Warszawy ma się dojechać w 1 godz. 50 min. (zamiast obecnych 2 godz. 15 min.), do CPK – w 1 godz. 35 min., do Katowic – 35 min. (teraz najkrótszy czas to – 1 godz. 35 min.), a do Bielsko-Białej w 1 godz. (zamiast 2 godz. 45 min.).

Szybka kolej pomknie przez Małopolskę? Tak obiecuje premier Mateusz Morawiecki
Materiały CPK

Z tych planów cieszą się w Olkuszu. - To jest wiadomość roku 2020 r. - pisze na swoim profilu Facebookowym, Łukasz Kmita, radny miejski z Olkusza. - Czas przejazdu Olkusz - Kraków 20 minut, Wolbrom-Kraków 40 min. Trzymamy kciuki za powstanie tego połączenia - dodaje.

Warto zerknąć na mapy. Nowa linia kolejowa 113 przetnie podolkuskie wsie: Żuradę, Witeradów, Osiek i Zimnodół. Będzie też przebiegała bardzo blisko Chrzanowa.

Port WMŚ będzie gdzieś między Bukownem, Sławkowem a Jaworznem.

TUTAJ więcej o Centralnym Porcie Komunikacyjnym

WIDEO: Krótki wywiad

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 21

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Nikt ci tyle nie obieca co PISuar przed wyborami a po wyborach następuje błoga cisza :) Ale polski prosty wiejski elektorat nie jest w stanie tego zrozumieć :)

G
Gość
31 stycznia, 11:01, Tomala1979:

A kto będzie korzystał z tego lotniska? Z Krakowa do Eindhoven Ryanair lub Wizz Air od 10 EUR. Lot trwa 1,5 godz. Potem można lecieć dalej w świat za o wiele mniejsze pieniądze niż Lotem. Podobnie sytuacja ma się ze Wrocławiem, Poznaniem czy Szczecinem. Bilet PKP do Warszawy jest droższy, aniżeli tanie linie lotnicze do miast europejskich. Wolna konkurencja wykończyła też wielu państwowych przewoźników lotniczych. PIS utrzymuje LOT za wszelką cenę, chociaż każdy wie, że to deficytowy interes. Nic co państwowe nie ma szans na przynoszenie zysku ponieważ twardogłowi nie są przedsiębiorcami tylko populistami. Wystarczy spojrzeć na lotnisku ilu pasażerów ma LOT a ile osób czeka na bramce chociażby Ryanair. Problem polega na tym, iż zamiast kapitalistów, wciąż mamy w Polsce rządy narodowych socjalistów (PIS) lub jak wcześniej nie do końca uczciwych socjaldemokratów z PO. Nigdy nie mieliśmy w Polsce prawdziwych kapitalistów i takich przywódców jak Ronald Reagan czy Margaret Thatcher.

pan się zatrzymał mentalnie na tym 1979 , w kraju się żyje , prosze nie udawać kosmopolity i nie jarać sie tym , że wszędzie jest pan kochany , tak ktoś zagranicą patrzy i słucha i nie wierzy jak można tak własny kraj deprecjonować , zakochany pan jesteś w kolorowej mentalności instagrama , sile i odwadze przemierzania przestworzy ,rodem z mentalności ubera , gdzie koszty nie występują !!

G
Gość
30 stycznia, 21:48, Niedowiarek:

Brzmi to atrakcyjnie - ale czy w obecnych polskich "układach" to jest możliwe?

w pańskich ?

t
toja
31 stycznia, 12:01, Tomala1979:

A kto będzie korzystał z tego lotniska? Z Krakowa do Eindhoven Ryanair lub Wizz Air od 10 EUR. Lot trwa 1,5 godz. Potem można lecieć dalej w świat za o wiele mniejsze pieniądze niż Lotem. Podobnie sytuacja ma się ze Wrocławiem, Poznaniem czy Szczecinem. Bilet PKP do Warszawy jest droższy, aniżeli tanie linie lotnicze do miast europejskich. Wolna konkurencja wykończyła też wielu państwowych przewoźników lotniczych. PIS utrzymuje LOT za wszelką cenę, chociaż każdy wie, że to deficytowy interes. Nic co państwowe nie ma szans na przynoszenie zysku ponieważ twardogłowi nie są przedsiębiorcami tylko populistami. Wystarczy spojrzeć na lotnisku ilu pasażerów ma LOT a ile osób czeka na bramce chociażby Ryanair. Problem polega na tym, iż zamiast kapitalistów, wciąż mamy w Polsce rządy narodowych socjalistów (PIS) lub jak wcześniej nie do końca uczciwych socjaldemokratów z PO. Nigdy nie mieliśmy w Polsce prawdziwych kapitalistów i takich przywódców jak Ronald Reagan czy Margaret Thatcher.

Dla lecących do NY z Krakowa. Wizz Air 6 kwietnia Kraków - Reykjavik za 89 zł. Następnie AA z Reykjavik do Nowego Jorku od 100$ w zależności od tego, jak wiele czasu chcemy spędzić w Islandii.

Dziękujemy Panie Kaczyński za świetne pomysły. Podejrzewam, że gdybym miał swój samolot rządowy, też nie znałbym realiów podróżowania. Póki co bilet intercity Kraków-Warszawa jest droższy niż podróż z Krakowa do stolicy Islandii.

T
Tomala1979

A kto będzie korzystał z tego lotniska? Z Krakowa do Eindhoven Ryanair lub Wizz Air od 10 EUR. Lot trwa 1,5 godz. Potem można lecieć dalej w świat za o wiele mniejsze pieniądze niż Lotem. Podobnie sytuacja ma się ze Wrocławiem, Poznaniem czy Szczecinem. Bilet PKP do Warszawy jest droższy, aniżeli tanie linie lotnicze do miast europejskich. Wolna konkurencja wykończyła też wielu państwowych przewoźników lotniczych. PIS utrzymuje LOT za wszelką cenę, chociaż każdy wie, że to deficytowy interes. Nic co państwowe nie ma szans na przynoszenie zysku ponieważ twardogłowi nie są przedsiębiorcami tylko populistami. Wystarczy spojrzeć na lotnisku ilu pasażerów ma LOT a ile osób czeka na bramce chociażby Ryanair. Problem polega na tym, iż zamiast kapitalistów, wciąż mamy w Polsce rządy narodowych socjalistów (PIS) lub jak wcześniej nie do końca uczciwych socjaldemokratów z PO. Nigdy nie mieliśmy w Polsce prawdziwych kapitalistów i takich przywódców jak Ronald Reagan czy Margaret Thatcher.

P
Patryk

Szczerze nie mogę się już doczekać, żeby zobaczyć nowe lotnisko. Innowacja, nowe lotnisko, nowa, rozwinięta kolej. Myślę, że jest to jeden z lepszych pomysłów rządu. Trzymam kciuki.

M
Magdalena

Uważam, że to doskonałe rozwiązanie. Nie dość, że będziemy mieć korzyści z samego CPK to jeszcze bardziej rozwinie się kolej. Według mnie brawo

N
Niedowiarek

Brzmi to atrakcyjnie - ale czy w obecnych polskich "układach" to jest możliwe?

f
franz
30 stycznia, 18:01, Pug:

Kolejny dobry projekt, który ma na celu poprawę jakości życia wielu ludzi. Brawo panie premierze, takie inicjatywy lubimy!

Masz brązowy nos, klakierze.

G
Gość

Ha ha??? ten, to potrafi obiecywać?

G
Gość
30 stycznia, 14:59, AdamKrakowski:

Po wyjściu Polski z UE liczba podróżnych się zmniejszy bo trzeba będzie wizy do krajów Europy zachodniej wiec nowe lotnisko nie będzie potrzebne. Zresztą a nawet gdyby było to PIS i tak nic nie zbuduje co najwyżej powołają dyrektorów z pensja 50 tys. /miesiąc.

Norwegia, Szwajcaria czy nawet Ukraina nie są w UE i wiz nie potrzebują. Kwestia podpisania umowy. Wiec nie bredź.

P
Precz z UE
30 stycznia, 14:59, AdamKrakowski:

Po wyjściu Polski z UE liczba podróżnych się zmniejszy bo trzeba będzie wizy do krajów Europy zachodniej wiec nowe lotnisko nie będzie potrzebne. Zresztą a nawet gdyby było to PIS i tak nic nie zbuduje co najwyżej powołają dyrektorów z pensja 50 tys. /miesiąc.

My tą waszą UE mamy w dup....

G
Gość
30 stycznia, 14:59, AdamKrakowski:

Po wyjściu Polski z UE liczba podróżnych się zmniejszy bo trzeba będzie wizy do krajów Europy zachodniej wiec nowe lotnisko nie będzie potrzebne. Zresztą a nawet gdyby było to PIS i tak nic nie zbuduje co najwyżej powołają dyrektorów z pensja 50 tys. /miesiąc.

fałszywego tonu boleści nie da sie ukryć ?, najlepiej to by było sprzedać zagranicy , prawda

G
Gość
30 stycznia, 18:04, Czesław:

Świetny plan. Mam nadzieję, że pan premier tego przypilnuje. To świetna szansa dla regionu na duży rozwój.

pan chce schlebić czy wykpić ?

C
Czesław

Świetny plan. Mam nadzieję, że pan premier tego przypilnuje. To świetna szansa dla regionu na duży rozwój.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska