Centralny Port Komunikacyjny (CPK) "Solidarność" ma być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym. Do jego obsługi ma powstać 1,6 tysiąca kilometrów nowych linii kolejowych, po których pociągi mają jeździć z prędkością maksymalną 250 km/godz., z parametrami technicznymi umożliwiającymi późniejsze podniesienie tej prędkości. To prawdziwa rewolucja dla polskich kolei.
Węzeł Małopolsko-Śląski w okolicach Olkusza?
Kolejowa części Programu CPK to pajęczyna nowych linii prowadzących z 10 kierunków Polski do CPK i Warszawy. W naszym regionie, a więc na południe od CPK prowadzi „szprycha” nr 7. Zgodnie z planem inwestycji pociągi mają jeździć z lotniska Centralną Magistralą Kolejową, która od Zawiercia zostanie wydłużona na południe regionu.
W poniedziałek rano w Gazecie Wyborczej pojawiła się informacja, że na wysokości Olkusza zostanie zlokalizowana duża stacja przesiadkowa, czyli Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ). Z tego miejsca tory miałyby biec w stronę Katowic, Krakowa, Czechowic-Dziedzic, Jastrzębia Zdroju oraz do granicy z Czechami. A nowy układ połączeń zapewniłby pasażerom szybszą jazdę.
- Na ten moment nie jesteśmy w stanie podać dokładnej lokalizacji portu, ponieważ na decyzję o wyborze tego miejsca składa się wiele elementów. To wszystko zależy od dostępności terenu, analiz ruchowych itp. Mogę powiedzieć jedynie tyle, że rozważamy budowę takiej stacji na obszarze między Olkuszem, Jaworznem a Dąbrową Górniczą - dementuje w rozmowie z nami Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK.
Dworzec PKP w Olkuszu zmieni swoje oblicze dla pasażerów. Do...
Na razie wiadomo, że dzięki WMŚ powstanie równoległy ciąg komunikacyjny będący przedłużeniem CMK na południe, który umożliwili skrócenie czasu przejazdu z Warszawy do Katowic i Krakowa, w obu relacjach do ok. 1,5 godz. Natomiast podróż między Katowicami i Krakowem ma wynosić ok. 35 min.
Według szacunków rządowych wszystkie inwestycje związane z lotniskiem w CPK mają pochłonąć ok. 35 mld zł.
To nie pierwszy taki pomysł
O tym, że przez Olkuszu miałaby przebiegać kolej dużych prędkości pisaliśmy już 2011 roku. Wówczas pojawił się pomysł, aby przez powiat olkuski przebiegała linia, łącząca północną cześć Polski z południową. W tym celu powstało nawet studium projektu oraz wyznaczono przebieg trasy. Zgodnie z którym linia miałaby biec przez wschodnie tereny gminy Wolbrom i zachodnie Trzyciąża. Olkusz zaś miała ominąć od wschodu, tak by tuż za osiedlem Pakuska skręcić na zachód.
Inwestycja jednak nie doszła do skutku, a prace po wykonaniu projektu, a więc w 2012 roku zawieszono do 2030 roku z powodu braku pieniędzy na wykonanie inwestycji.
Pociągiem z Olkusza do Krakowa w 17 minut? Takie plany były osiem lat temu
Spotkanie z ministrem infrastruktury
Dzisiaj o 13.00 na stacji kolejowej w Olkuszu ma się odbyć brefing prasowy z ministrem infrastruktury Andrzej Adamczykiem. Spotkanie ma dotyczyć inwestycji kolejowych dla Olkusza i regionu.
FLESZ - Juwenalia. Skąd się wzięły?
