- W bieżącym sezonie będziemy obchodzić jubileusz osiemdziesięciolecia Teatru Groteska. Jest to dla nas nie tylko powód do dumy, ale też możliwość przypomnienia najważniejszych momentów z życia krakowskiej sceny lalkowej. a było ich naprawdę wiele. To właśnie Groteska jako pierwsza w kraju wprowadziła do spektaklu maskę w formie nowoczesnego, a równocześnie komponującego się ze sztuką lalkarską środka wyrazu. To także tu w powojennej Polsce zaczął kwitnąć nurt teatru lalkowego dla dorosłych - zapowiada jubileuszowy sezon Karol Suszczyński, dyrektor Teatru Groteska.
Zanim jednak na scenie przy ul. Skarbowej zagości we wrześniu przyszłego roku jubileuszowy spektakl "Powrót Cyrku Tarabumba" - w nawiązaniu do pierwszego przedstawienia, na jakie w 1945 roku zaprosili krakowską publiczność założyciele Teatru Groteska Zofia i Władysław Jaremowie "Cyrku Tarabumba" teatr zaprosi na pięć premier repertuarowych oraz spektakle będące kooprodukcjami, a także czytania performatywne i znany doskonale publiczności Kod Mistrzów.
Na otwarcie sezonu Teatr Groteska zaprosi na dwa przedstawienia zrealizowane w kooprodukcji z Fundacją Sztukarnia: "Bajdurki krakowskie" (3 września) dla najmłodszych i "Maszkarony" (9 września) dla dorosłej publiczności.
- Oba przedstawienia odnoszą się do dziedzictwa Krakowa. W "Bajdurkach" ożywają symbole miasta, które opowiadają o tym, jak się czują, z jakimi emocjami się mierzą, pojawiają się regionalizmy i gwara krakowska wzbogacjące spektakl. "Maszkarony" to opowieść o kondycji młodzieży i dorosłych, dla której pretekstem są postaciach zamieszkujące gzymsy krakowskich kamienic - wyjaśnia Dorota Kaczor z Fundacji Sztukarnia, a także reżyserka obu przedstawień.
13 września Groteska zaprosi na prapremierę sztuki Andrzeja Błażewicza "Dziewczyna w ogniu". To, jak wyjaśniają twórcy, nasycona symboliką i osadzona w konwencji realizmu magicznego opowieść o poszukiwaniu tożsamości i odkrywaniu wewnętrznej siły. Sztuka jest zeszłorocznym zwycięzcą Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu.
Wisława Szymborska podróżująca po literackich światach takich postaci jak Sławomir Mrożek, Stanisław Lem czy Halina Poświatowska będzie bohaterką listopadowej premiery przy Skarbowej - "Gdzie gubią się zdania" autorstwa Michał Kaźmierczak z olsztyńskiego Teatru Lalek, a wyreżyserowany przez Karolinę Przystupę.
W nowym roku do repertuaru Groteski trafi adaptacja opowiadania "Stary człowiek i morze" Ernesta Hemingwaya zatytułowana "Dnia 85", jeden z najważniejszych polskich dramatów lalkowych dla młodych widzów - "Tymoteusz Rymcimcim" Jana Wilkowskiego oraz "Śmieszny staruszek" - monodram w wykonaniu Krzysztofa Grygiela.
Karol Suszczyński zapowiada kontynuację cyklu, który pojawił się w poprzednim sezonie, czyli czytania performatywne nowych sztuk, które w Grotesce będą gościć co drugi miesiąc.
Co miesiąc będą się odbywać także doskonale znane publiczności spotkania w ramach Kodu Mistrzów. W związku z 80-leciem teatru gościć będą w cyklu m.in. osoby związane w przeszłości z Teatrem Groteska.
W repertuarze nie zabraknie także spektakli goszczących na afiszu teatru prze Skarbowej od dawna i uwielbianych przez publiczność, takich jak "Calineczka", "Kot w butach", "Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek". Na finał sezonu tradycyjnie odbędzie się dwudniowa Wielka Parada Smoków.
- Przede wszystkim kontynuuję ideę, by w każdym roku wprowadzić nowy repertuar dla każdej grupy wiekowej - tak był ułożony zeszłoroczny repertuar, w tym roku nie będzie jedynie nowej premiery dla najnajów, będą za t dwie premiery dla najmłodszych. Klamrą spinająca wydarzenia będzie prapremiera "Powrotu Cyrku Tarabumba" Marty Głuśniowskiej planowana na wrzesień przyszłego roku. To jest główne nawiązanie do historii i tradycji tego teatru, ponieważ "Cyrk Tarabumba" otwierał działalność Teatru Groteska, na 40-lecie wystawiony został "Cyrk Bumstarara" - zapowiada Karol Suszczyński.
Miniony sezon - pierwszy z Karolem Suszczyńskim za sterami - Teatr Groteska zamknął sześcioma premierowymi tytułami. W sumie przy Skarbowej zagrano 430 spektakli, które zobaczyło blisko 82 tys. widzów. Nowością była wystawa i cztery czytania performatywne, a także pierwszy w historii teatru spektakl dla najmłodszej publiczności, czyli najnajów.
