Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tadeusz Płatek: Czym się różni polski serial sensacyjny od amerykańskiego

Tadeusz Płatek
"Widz się zawsze kocha w nagłych akcji zwrotach" - jak mawiał klasyk. Różnica jest taka, że amerykańskie zwroty są sensacyjne i występują niespodziewanie, polskie natomiast histeryczne i zawsze na końcu odcinka.

Seriale amerykańskie mają rytm, który wciąga - taki rytm, powiedzmy, jazzowy albo rockandrollowy. W wersji polskiej rytm jest przeszczepiony z festiwalu Warszawska Jesień - albo nic się nie dzieje, albo dzieje się za dużo naraz.

Efekt jest jednakowy, to znaczy go nie ma i wszyscy śpią. W serialach amerykańskich, skoro już przy tym jesteśmy, jest świetna muzyka, w polskich cięcie kosztów zaczyna się najczęściej właśnie od niej i w roli głównej mamy syntezator, który udaje orkiestrę.

Jedynym wyjątkiem jest mistrz Krzesimir Dębski. Dlatego w świecie filmowym uważa się, że by zostać w Polsce kompozytorem muzyki filmowej, wystarczy mieć do niego numer telefonu.

Polskie seriale sensacyjne są pozbawione poczucia humoru, co powszechnie uważa się za tzw. koloryt lokalny. Oglądając amerykański serial myślimy o tym, co siedzi w głowie głównego bohatera. Oglądając serial polski zastanawiamy się, kto jest głównym bohaterem i czemu wszyscy robią dziwne miny.

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska