https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tak budowano obecne rondo Mogilskie w Krakowie [ZDJĘCIA]

Piotr Rąpalski
Było jednopoziomowe, wśród drzew, niewielkie, skrzypiały na nim stare tramwaje typu akwarium, wolno przetaczając się po zakrętach. Teraz rondo jest dwupoziomowe, stało się jednym z najważniejszych węzłów komunikacyjnych Krakowa. Mamy zdjęcia z zimy sprzed lat kiedy rondo budowano, zobaczcie.

Rondo Mogilskie to jedno z najważniejszych skrzyżowań i węzłów komunikacyjnych w Krakowie. W latach 2004-2008 przeszło ono gruntowną modernizację. Rondo przebudowano na dwupoziomowe i wyeksponowano ruiny fortu Lubicz. Na poziomie dolnym skrzyżowania znajduje się przesiadkowy węzeł tramwajowy, a także wjazd do tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju.

Przed 2005 rokiem w zachodniej części ówczesnego ronda znajdowały się 2 pomniki przyrody – ponad stuletnie topole czarne. Wyższa miała 26 metrów, niższa – 24. Zostały one ścięte pomimo sprzeciwu Polskiego Klubu Ekologicznego. Powodem była modernizacja skrzyżowania i zły stan drzew stanowiących zagrożenie dla przechodniów. W lutym 2008 r. topole upamiętniono marmurową płytą z napisem „W tym miejscu rosły wiekowe Topole Szafera”.

Historia Ronda Mogilskiego zaczęła się w 1951 roku, kiedy to wytyczono rondo i rozpoczęto rozbiórkę fortu Lubicz. Pozyskany budulec wywieziono do Warszawy celem odbudowy zniszczonego podczas II wojny światowej miasta. Nieprzeszkadzające resztki fortu przysypano kilkunastocentymetrową warstwą ziemi. Do nowo wybudowanego ronda przyłączono 4 arterie: Mogilską, Lubicz, Powstańców Warszawy (obecnie Powstania Warszawskiego) oraz Marchlewskiego (obecnie płk. Beliny-Prażmowskiego). Wzdłuż trzech z nich (z wyjątkiem alei Marchlewskiego) przeprowadzono torowiska tramwajowe. Linia przez ul. Mogilską pod bramę Kombinatu im. Lenina (obecnie im. T. Sendzimira) została otwarta 7 listopada 1952. W 1957 r. do ronda podłączono piątą ulicę – Modrzewskiego (obecnie Lubomirskiego).

Obecne rondo rozbudowywano nie bez kłopotów:

W latach 60. XX wieku nastąpiła budowa linii tramwajowej od Ronda Mogilskiego do Dworca Wschodniego. Została ona następnie zlikwidowana w 1985 roku, z myślą przeniesienia jej pod ziemię. Budowa tunelu pod Dworcem Głównym rozpoczęła się w drugiej połowie lat 90. XX wieku, aczkolwiek front prac dotarł do Ronda Mogilskiego dopiero w 2006 roku. Wówczas również rozpoczęto gruntowną przebudowę ronda, która została ukończona dwa lata później – w 2008 roku. W grudniu tego samego roku również oddano do użytku tunel tramwajowy i wyeksponowano ruiny fortu Lubicz. Koszt tej inwestycji wyniósł ok. 140 mln zł. W 2013 roku na murkach w okolicach przystanków tramwajowych w kierunku al. Powstania Warszawskiego na dolnym poziomie ronda została wykonana mozaika przedstawiająca rysunki Stanisława Wyspiańskiego (głównie kwiaty), oraz jego ostatni autoportret. Nosi ona nazwę „Wyspiański na Rondzie Mogilskim”. W ślad za mozaiką powstało też kilka murali.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

j
jak_zwykle_bez_hejtu
Jedno z najlpeszych rozwiazan komunikacyjnych Krakowa, ktos to naprawde genialnie zaprojektowal ! Szkoda tylko, ze minelo prawie 15 lat, a wladze dalej nie potrafia zrobic tego samego np. z rondem Grzegorzeckim czy druga czescia esrakady nad Wielicka. O wielu innych bublach komunikacyjnych w Krakowie nie wspominajac (np. wyjazd z Rybitw na S7, gdzie przed sama S7 jest zwezenie do 2ch pasow, ktote powoduje kilometrowe korki....chociaz to pewnie jest zgodne z teoria ZIKITu, ze to co 2ma pasami idzie dobrze,, jednym pojdzie lepiej tak jak w lejku (facepalm) !!
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska