Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tak ma wyglądać Kraków do 2030 roku [METRO, TRAMWAJE]

Piotr Rąpalski
Kraków. Wariant z metrem
Kraków. Wariant z metrem
Władze miasta zaprezentowały projekt studium zagospodarowania przestrzennego Krakowa. To dokument, który określi co i gdzie można budować w mieście co najmniej do roku 2030. Gazeta Krakowska w październiku dotarła do wstępnego projektu, który zakładał 9 nowych linii tramwajowych i dwie linie metra. W trakcie prac grupy ekspertów niektóre zapisy uległy jednak zmianie.

Nasza akcja: Przetestujmy razem nową siatkę połączeń w Krakowie. Przyłącz się!

Część linii tramwajowych została wykreślona, ale pojawiły się też nowe. Z kolei dla podziemnego pociągu planuje się już jedną główną linię z rozgałęziającą się na dwie inne odnogą. Zależnie od tego, czy miasto postawi na metro, czy będzie trzymać się rozbudowy sieci tramwaju plany mogą ulec zmianie. Dokument ma zostać uchwalony do połowy 2013, a wcześniej skonsultowany z mieszkańcami. Kraków musi zaplanować swój rozwój, bo w 2030 roku przewiduje się, że liczba jego mieszkańców skoczy z 760 tys. (1 mln wraz z niezameldowanymi) do 1,2 mld, a liczba miejsc pracy z 400 tys. do 550 tys.

Zobacz także: Plan dla Krakowa. Dwie linie metra i zielone aleje bez aut

Pierwsza, główna, linia metra o długości 15 km miałaby łączyć ulicę Igołomska z Bronowicami. Przystanki: Klasztorna, Plac Centralny, Rondo Kocmyrzowskie, Rondo Maczka, skrzyżowanie Stella Sawickiego - Wiślicka, Dobrego Pasterza, Rondo Barei, Rondo Młyńskie, skrzyżowanie Jana Pawła II i Meissnera, skrzyżowanie Mogilska-Cystersów, Rondo Mogilskie, Dworzec Główny, Basztowa, AGH, Królewska, Armii Krajowej, os. Widok

Druga linia odgałęziałaby się od pierwszej na przystanku AGH pod Alejami Trzech Wieszczów. Biegłaby d Płaszowa i Rybitw. Przystanki: Filharmonia, skrzyżowanie Krakowska-Dietla, Legionów Piłsudskiego, Zabłocie, Dekerta, Nowohucka, Mały Płaszów, Biskupińska, Dworzec Bieżanów. Długość trasy to 10 km.

Trzecia linia odgałęziałaby się od drugiej w Podgórzu. Biegłaby m.in. w okolicy ulicy Brożka, przez Kliny aż od autostrady A4. Jej długość to 8 km.

W projekcie pozostały dwie linie tramwaju z pętli Krowodrza Górka. jednak do Górki Narodowej, druga do ulicy Jasnogórskiej. Projektanci wycofali się natomiast z przedłużania torowiska na ulicy Monte Cassino wzdłuż ulicy Zielińskiego do planowanej trasy Zwierzynieckiej. Wybrali przedłużenie linii z pętli na Salwatorze. Pozostawili natomiast nową trasę z pętli przy ulicy Czerwone Maki na Ruczaju z Opatkowicami, połączenie linii na ulicy Witosa z torowiskiem na Wadowickiej oraz ulic Lipskiej i Wielickiej, gdzie władze planują już budowę torowiska w latach 2014-2020 dzięki funduszom unijnym. We wschodnich terenach Krakowa wybudowane miałoby zostać połączenie Mistrzejowic z al. Jana Pawła II wzdłuż ulicy Meissnera, ale urbaniście dodają niemalże równoległe połączenie wzdłuż Stella-Sawickiego, dochodzące jednak dalej do al. Pokoju. Wycofano się natomiast z bezpośredniego połączenia Bieżanowa z al. Pokoju. Obecna linia do Bieżanowa ma zostać wydłużona do linii kolejowej. W projekcie pozostało jednak wydłużenie linii z pętli Mały Płaszów do trasy S7. Linia do Pleszowa miałby zostać wydłużona do Branic, a ta w północnych częściach Nowej Huty do os. Piastów.

W sprawie połączeń drogowych nie ma wielkich nowości. Projektanci liczą na powstanie tras: Zwierzynieckiej, Pychowickiej, Łagiewnickiej, północnej obwodnicy, dokończenie trasy S7, Ciepłowniczej i Bagrowej. Ta ostania na ominąć zabytkowy park. Wcześniej, pierwszy projektant studium prof. Jan Chmielewski, poprowadził trasę po terenach zielonych co oburzyło mieszkańców. Dwie nowe drogi miejskie miałyby przeciąć obszar Łęgu i połączyć Al. Jana Pawła II w Nowej Hucie nowym Mostem Łęgowskim na Wiśle z ul. Christo-Botewa. Druga droga ul. Nowohucką z ul. Longinusa Podbipięty. Po drugiej stronie torów, które biegną wzdłuż ulicy Wielickiej i Bieżanowskiej miałaby też powstać nowa ulica, która stałaby się drogą dojazdową do Rybitw i połączyć z ul. Półłanki.

W mieście równocześnie ma powstać kolej aglomeracyjna, sieć parkingów park&ride na pętlach tramwajowych i terminale dla busów. Strefa parkowania ma się zamknąć w drugiej obwodnicy z tańszymi sąsiednimi strefami buforowymi. To zresztą przewidują plany miasta już na przyszły rok. Wewnątrz drugiej obwodnicy po usprawnieniu komunikacji miejskiej większość dróg mogłaby się zamienić w zielone aleje z zakazem wjazdu samochodów. Ma też powstać wielka sieć ścieżek rowerowych.

Kraków: przetestujmy razem nową siatkę połączeń! [AKCJA]

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska