Tak ma wyglądać Kraków do 2030 roku [METRO, TRAMWAJE]

Piotr Rąpalski
Władze miasta zaprezentowały projekt studium zagospodarowania przestrzennego Krakowa. To dokument, który określi co i gdzie można budować w mieście co najmniej do roku 2030. Gazeta Krakowska w październiku dotarła do wstępnego projektu, który zakładał 9 nowych linii tramwajowych i dwie linie metra. W trakcie prac grupy ekspertów niektóre zapisy uległy jednak zmianie.

Nasza akcja: Przetestujmy razem nową siatkę połączeń w Krakowie. Przyłącz się!

Część linii tramwajowych została wykreślona, ale pojawiły się też nowe. Z kolei dla podziemnego pociągu planuje się już jedną główną linię z rozgałęziającą się na dwie inne odnogą. Zależnie od tego, czy miasto postawi na metro, czy będzie trzymać się rozbudowy sieci tramwaju plany mogą ulec zmianie. Dokument ma zostać uchwalony do połowy 2013, a wcześniej skonsultowany z mieszkańcami. Kraków musi zaplanować swój rozwój, bo w 2030 roku przewiduje się, że liczba jego mieszkańców skoczy z 760 tys. (1 mln wraz z niezameldowanymi) do 1,2 mld, a liczba miejsc pracy z 400 tys. do 550 tys.

Zobacz także: Plan dla Krakowa. Dwie linie metra i zielone aleje bez aut

Pierwsza, główna, linia metra o długości 15 km miałaby łączyć ulicę Igołomska z Bronowicami. Przystanki: Klasztorna, Plac Centralny, Rondo Kocmyrzowskie, Rondo Maczka, skrzyżowanie Stella Sawickiego - Wiślicka, Dobrego Pasterza, Rondo Barei, Rondo Młyńskie, skrzyżowanie Jana Pawła II i Meissnera, skrzyżowanie Mogilska-Cystersów, Rondo Mogilskie, Dworzec Główny, Basztowa, AGH, Królewska, Armii Krajowej, os. Widok

Druga linia odgałęziałaby się od pierwszej na przystanku AGH pod Alejami Trzech Wieszczów. Biegłaby d Płaszowa i Rybitw. Przystanki: Filharmonia, skrzyżowanie Krakowska-Dietla, Legionów Piłsudskiego, Zabłocie, Dekerta, Nowohucka, Mały Płaszów, Biskupińska, Dworzec Bieżanów. Długość trasy to 10 km.

Trzecia linia odgałęziałaby się od drugiej w Podgórzu. Biegłaby m.in. w okolicy ulicy Brożka, przez Kliny aż od autostrady A4. Jej długość to 8 km.

W projekcie pozostały dwie linie tramwaju z pętli Krowodrza Górka. jednak do Górki Narodowej, druga do ulicy Jasnogórskiej. Projektanci wycofali się natomiast z przedłużania torowiska na ulicy Monte Cassino wzdłuż ulicy Zielińskiego do planowanej trasy Zwierzynieckiej. Wybrali przedłużenie linii z pętli na Salwatorze. Pozostawili natomiast nową trasę z pętli przy ulicy Czerwone Maki na Ruczaju z Opatkowicami, połączenie linii na ulicy Witosa z torowiskiem na Wadowickiej oraz ulic Lipskiej i Wielickiej, gdzie władze planują już budowę torowiska w latach 2014-2020 dzięki funduszom unijnym. We wschodnich terenach Krakowa wybudowane miałoby zostać połączenie Mistrzejowic z al. Jana Pawła II wzdłuż ulicy Meissnera, ale urbaniście dodają niemalże równoległe połączenie wzdłuż Stella-Sawickiego, dochodzące jednak dalej do al. Pokoju. Wycofano się natomiast z bezpośredniego połączenia Bieżanowa z al. Pokoju. Obecna linia do Bieżanowa ma zostać wydłużona do linii kolejowej. W projekcie pozostało jednak wydłużenie linii z pętli Mały Płaszów do trasy S7. Linia do Pleszowa miałby zostać wydłużona do Branic, a ta w północnych częściach Nowej Huty do os. Piastów.

W sprawie połączeń drogowych nie ma wielkich nowości. Projektanci liczą na powstanie tras: Zwierzynieckiej, Pychowickiej, Łagiewnickiej, północnej obwodnicy, dokończenie trasy S7, Ciepłowniczej i Bagrowej. Ta ostania na ominąć zabytkowy park. Wcześniej, pierwszy projektant studium prof. Jan Chmielewski, poprowadził trasę po terenach zielonych co oburzyło mieszkańców. Dwie nowe drogi miejskie miałyby przeciąć obszar Łęgu i połączyć Al. Jana Pawła II w Nowej Hucie nowym Mostem Łęgowskim na Wiśle z ul. Christo-Botewa. Druga droga ul. Nowohucką z ul. Longinusa Podbipięty. Po drugiej stronie torów, które biegną wzdłuż ulicy Wielickiej i Bieżanowskiej miałaby też powstać nowa ulica, która stałaby się drogą dojazdową do Rybitw i połączyć z ul. Półłanki.

W mieście równocześnie ma powstać kolej aglomeracyjna, sieć parkingów park&ride na pętlach tramwajowych i terminale dla busów. Strefa parkowania ma się zamknąć w drugiej obwodnicy z tańszymi sąsiednimi strefami buforowymi. To zresztą przewidują plany miasta już na przyszły rok. Wewnątrz drugiej obwodnicy po usprawnieniu komunikacji miejskiej większość dróg mogłaby się zamienić w zielone aleje z zakazem wjazdu samochodów. Ma też powstać wielka sieć ścieżek rowerowych.

Kraków: przetestujmy razem nową siatkę połączeń! [AKCJA]

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Najnowsze informacje o epidemii koronawirusa

Wideo

Komentarze 16

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

E
Egon

Jasne, metro powinno przebiegać przez działki żeby ludziska nie musieli się z ogórkami po autobusach tarabanić ;-)

E
Egon

Wybudujmy metro za miliardy a następnie jak to jest w zwyczaju sprzedajmy je francuzom albo niemcom...

M
Michał

Postuluję przedłuzenie linii na Cichym Kąciku w stronę Hamernii i Woli Justowskiej i Armii Krajowej.
Tutaj bardzo się tereny rozwijają i myślę, że jak w przysżłości ogródki działkowe zmienią się w mieszkania to będzie to konieczność.

J
Ja

Miasto totalny bankrut, ilość mieszkańców też wzięta z kosmosu a na razie prognozy mówią o wyludnianiu, szkoda słów

e
elegancko

Powiekszy to jeszcze jakos zdzierze ale jeszcze lepiej ze jest legenda. Bez nie wiezdialbym co jest co...

A
Ad

Dobrze, że można te mapy powiększyć.

k
krakusik

Takie bajki są tworzone, aby przykryć rzeczywistość, marną, niestety. Pewnie jeszcze niejeden stadion dla kiboli powstanie i na resztę nie starczy już pieniędzy.

p
pol

bo nic na nich nie ma

p
pol

żenada te plany futurystyczne

M
Mateusz

Czy ktoś wie, gdzie mogę znaleźć te mapy w większym formacie?

K
KRAKUS

Dobry humor nie opuszcza włodarzy miasta.o metrze to ja słyszę od urodzenia,podobnie jak z kanałem ulgi.ile jeszcze milionów zł.pojdzie z naszych podatków na studia,badania,możliwości,ekspertyzy i tak do usr....j śmierci i jak nic nie było to dalej nic nie ma.KONIEC.

V
VMI

Całe Chiny w Krakowie...

o
oczywistą

pomyłkę z ludnością ;) to jestem przekonany, że powstanie co najwyżej obwodnica i może jakieś dwa-trzy nowe kawałki linii tramwajowych, o reszcie można zapomnieć i wsadzić między bajki. A w szczególności metro które za mojego życia w Krakowie nie powstanie na pewno ( a stary to nie jestem). Pan M. tak zarządza miastem, żeby jemu i jego przydupasom było dobrze, a krakowskie barany dalej na niego głosują.
Smutne, ale prawdziwe.

C
Czapel

cyt. "skoczy z 760 tys. (1 mln wraz z niezameldowanymi) do 1,2 mld, a liczba miejsc pracy z 400 tys. do 550 tys." coś tu chyba nie pasuje - Ctrl+C, Ctrl+V

l
luk

spory przyrost jak na niecałe 20lat....szukam chętnych kobiet do rodzenia dzieci;),są jakieś kandydatki ??

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3