- Takim autobusem nie podróżował jeszcze nikt w Polsce. To mieszkańcy Krakowa jako pierwsi będą mogli wsiąść do całkowicie nowego modelu autobusu wodorowego marki Mercedes, o nazwie e-Citaro Fuel-Cell. To już czwarta generacja autobusu wodorowego Mercedesa - informuje MPK w Krakowie.
Pojazd będzie testowany przez MPK do 8 stycznia 2025 roku. Od 13 grudnia od godzin popołudniowych kursuje na linii nr 143 (Podgórze SKA – Kokotów SKA), ale będzie go można zobaczyć także na innych liniach takich jak 128, 148 i 300.
Autobus wyposażony w największą baterię
Jak informuje producent, zeroemisyjny autobus e-Citaro Fuel-Cell jest wyposażony w największą baterię trakcyjną spośród wszystkich autobusów wodorowych dostępnych obecnie na rynku, o pojemności do 300kWh.
Dodatkowo mieści w zbiorniku do 30 kg wodoru. To wszystko sprawia, że na jednym tankowaniu i ładowaniu baterii może przejechać minimum 400 km. To spokojnie wystarczy do całodniowej obsługi regularnej linii, bez konieczności zjazdu do zajezdni.
Pojazd przystosowany do pracy w trzech trybach
Autobus może zostać zaprogramowany do pracy w trzech trybach:
Jazda tylko z wykorzystaniem wodoru (bez zasilania z energii elektrycznej);
Maksymalny zasięg – każdy rodzaj zasilania, zarówno wodór jak i energia elektryczna są wykorzystywane w maksymalnym stopniu;
Tryb inteligentny – program uwzględnia specyfikę konkretnej trasy przejazdu i tak ustawia zasilanie, aby był najbardziej ekonomiczny (wykorzystanie w pierwszej kolejności tańszej energii elektrycznej).
Kierowcę wspierają inteligentne systemy
Testowany autobus ma długość 12 m i może w nim jednocześnie podróżować 68 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących.
W środku autobusu nie zabrakło wyposażenia, które ma zapewnić komfort przejazdu – jest niska podłoga, platforma dla osób poruszających się na wózkach oraz klimatyzacja.
Inteligentne systemy mają także na celu wsparcie kierowcy, szczególnie w zakresie bezpiecznego prowadzenia. Autobus jest m.in. wyposażony w pakiet GRS-B – pięć radarów wspieranych przez kamerę sprawia, że system rozpoznaje możliwość kolizji autobusu z samochodami, rowerzystami, a także pieszymi i to nawet w sytuacji, gdy pieszy idzie chodnikiem i dopiero skręca na przejście.
Pasażerowie na pewno zwrócą uwagę na wygląd autobusu, na fotelach jest elegancki skaj, a na ścianach motywy związane z wodorem.
Przetarg na 42 nowe zeroemisyjne pojazdy
To już kolejne testy autobusu zasilanego wodorem prowadzone przez MPK w Krakowie. Po raz pierwszy są to testy pojazdu marki Mercedes na regularnej linii. Autobus będzie stacjonował w zajezdni Płaszów i tam też będzie tankowany.
Przypomnijmy, że MPK w Krakowie ogłosiło 3 grudnia przetarg na dostawę kolejnych zeroemisyjnych autobusów. Krakowski przewoźnik zamawia w sumie 42 takie pojazdy, z czego 10 to autobusy zasilane wodorem, a 32 to autobusy elektryczne. Tym samym, po ponad 2 latach testów, do floty MPK na stałe dołączą autobusy wodorowe.
