https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Takim autobusem nie podróżował jeszcze nikt w Polsce. Na ulice Krakowa wyjechał pojazd z pięcioma radarami

Piotr Tymczak
Mieszkańcy Krakowa jako pierwsi w Polsce mogą podróżować całkowicie nowym modelem autobusu wodorowego.
Mieszkańcy Krakowa jako pierwsi w Polsce mogą podróżować całkowicie nowym modelem autobusu wodorowego. MPK Kraków
Mieszkańcy Krakowa jako pierwsi w Polsce mogą podróżować całkowicie nowym modelem autobusu wodorowego marki Mercedes o nazwie e-Citaro Fuel-Cell. Testy rozpoczęły się13 grudnia i potrwają do 8 stycznia 2025 roku.

- Takim autobusem nie podróżował jeszcze nikt w Polsce. To mieszkańcy Krakowa jako pierwsi będą mogli wsiąść do całkowicie nowego modelu autobusu wodorowego marki Mercedes, o nazwie e-Citaro Fuel-Cell. To już czwarta generacja autobusu wodorowego Mercedesa - informuje MPK w Krakowie.

Pojazd będzie testowany przez MPK do 8 stycznia 2025 roku. Od 13 grudnia od godzin popołudniowych kursuje na linii nr 143 (Podgórze SKA – Kokotów SKA), ale będzie go można zobaczyć także na innych liniach takich jak 128, 148 i 300.

Autobus wyposażony w największą baterię

Jak informuje producent, zeroemisyjny autobus e-Citaro Fuel-Cell jest wyposażony w największą baterię trakcyjną spośród wszystkich autobusów wodorowych dostępnych obecnie na rynku, o pojemności do 300kWh.

Dodatkowo mieści w zbiorniku do 30 kg wodoru. To wszystko sprawia, że na jednym tankowaniu i ładowaniu baterii może przejechać minimum 400 km. To spokojnie wystarczy do całodniowej obsługi regularnej linii, bez konieczności zjazdu do zajezdni.

Pojazd przystosowany do pracy w trzech trybach

Autobus może zostać zaprogramowany do pracy w trzech trybach:

  • Jazda tylko z wykorzystaniem wodoru (bez zasilania z energii elektrycznej);

  • Maksymalny zasięg – każdy rodzaj zasilania, zarówno wodór jak i energia elektryczna są wykorzystywane w maksymalnym stopniu;

  • Tryb inteligentny – program uwzględnia specyfikę konkretnej trasy przejazdu i tak ustawia zasilanie, aby był najbardziej ekonomiczny (wykorzystanie w pierwszej kolejności tańszej energii elektrycznej).

Kierowcę wspierają inteligentne systemy

Testowany autobus ma długość 12 m i może w nim jednocześnie podróżować 68 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących.

W środku autobusu nie zabrakło wyposażenia, które ma zapewnić komfort przejazdu – jest niska podłoga, platforma dla osób poruszających się na wózkach oraz klimatyzacja.

Inteligentne systemy mają także na celu wsparcie kierowcy, szczególnie w zakresie bezpiecznego prowadzenia. Autobus jest m.in. wyposażony w pakiet GRS-B – pięć radarów wspieranych przez kamerę sprawia, że system rozpoznaje możliwość kolizji autobusu z samochodami, rowerzystami, a także pieszymi i to nawet w sytuacji, gdy pieszy idzie chodnikiem i dopiero skręca na przejście.

Pasażerowie na pewno zwrócą uwagę na wygląd autobusu, na fotelach jest elegancki skaj, a na ścianach motywy związane z wodorem.

Przetarg na 42 nowe zeroemisyjne pojazdy

To już kolejne testy autobusu zasilanego wodorem prowadzone przez MPK w Krakowie. Po raz pierwszy są to testy pojazdu marki Mercedes na regularnej linii. Autobus będzie stacjonował w zajezdni Płaszów i tam też będzie tankowany.

Przypomnijmy, że MPK w Krakowie ogłosiło 3 grudnia przetarg na dostawę kolejnych zeroemisyjnych autobusów. Krakowski przewoźnik zamawia w sumie 42 takie pojazdy, z czego 10 to autobusy zasilane wodorem, a 32 to autobusy elektryczne. Tym samym, po ponad 2 latach testów, do floty MPK na stałe dołączą autobusy wodorowe.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska