Do 20 grudnia 2024 roku Zarząd Transportu Publicznego będzie prowadził konsultacje społeczne dotyczące projektu uchwały Rady Miasta Krakowa w sprawie wprowadzenia strefy czystego transportu (SCT) w Krakowie. Po 10 grudnia 2024 r. mieszkańcy i mieszkanki będą zaproszeni do zgłaszania uwag i rekomendacji do jej zapisów.
Po zakończeniu konsultacji, na początku przyszłego roku projektem uchwały w sprawie SCT zajmą się miejscy radni.
SCT może zostać zniesiona po trzech latach
W czasie pierwszych konsultacji online, przedstawiciel ZTP zdradził, że istnieje zapis, że "jeżeli po trzech latach i trzech kolejnych raportach nie doszłoby do poprawy powietrza strefa SCT mogłaby zostać zniesiona".
Zapis, choć mający inne brzmienie, zawiera m.in. projekt "zmiany ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz ustawy prawo ochrony środowiska", który Ministerstwo Klimatu i Środowiska przekazało do konsultacji we wrześniu br.
Brzmi on tak:
Projekt ustawy zakłada możliwość podjęcia uchwały o zniesieniu strefy czystego transportu, w przypadku, gdy na terenie miasta przez trzech kolejne lata nie zostaną odnotowane przekroczenia dopuszczalnego poziomu zanieczyszczeń w powietrzu.
W nowelizacji ustawy widnieje również zapis mówiący o tym, że samorządy same będą określać zasady funkcjonowania stref czystego transportu, w tym zakres terytorialny oraz że przed wprowadzeniem SCT muszą przeprowadzić konsultacje z mieszkańcami, co jest aktualnie realizowane.
Projekt został uchwalony na posiedzeniu Sejmu RP 21 listopada. Następnie 4 grudnia trafił pod obrady Senatu RP, który nie wniósł poprawek i w dniu 5 grudnia został przekazany do podpisu Prezydentowi RP.
Krakowskie konsultacje
Na pierwszych konsultacjach w Krakowie też było sporo emocji. W czasie dyskusji, z sali padła m.in. sugestia, że w Berlinie przepisy miałyby dopuszczać modyfikację aut, aby te spełniały normy. Niezależnie od tego, czy to prawda, w Krakowie na pewno takie rozwiązanie nie będzie możliwe.
Przedstawiciel ZTP poinformował, że w Polsce nie ma takiej możliwości żeby diagnosta kwestionował zapisy w CEIDG i zmieniał normę euro. Do tego dochodzą specjalne organy rejestrujące i w dodatku żeby taką normę euro zaktualizować trzeba mieć jeden z kilku dokumentów homologacyjnych.
- Nie można przyjść z oświadczeniem, że "mój pojazd spełnia normę emisji". Trzeba przyjść z dokumentem od producenta i posługując się takim dokumentem zmienić tę normę na właściwą - mówił urzędnik
Pan Adam zapytał gdzie będą czujniki mierzące liczbę przejeżdżających pojazdów. - Umieszczanie ich na Dietla i Krasickiego jest niemiarodajne - mówił.
W odpowiedzi na ostatnią kwestię, przedstawiciel ZTP poinformował, że jednostka nie decyduje gdzie te stacje stoją.
- Miasta mogą dla własnych celów robić swoje systemy pomiarów jakości powietrza. Są różne metody, np. detektory elektroniczne, które można ustawić w liczbie nawet kilkudziesięciu, ale co do jakości tych badań są duże wątpliwości, bo czujki są bardzo wrażliwe na warunki atmosferyczne. Nawet gdyby miasto zainwestowało środki w te detektory, wyniki nie miałyby wpływu na decyzję o wprowadzeniu SCT w Krakowie - mówił urzędnik
Ankieta miasta
Oprócz standardowych konsultacji online, do dyspozycji mieszkańców jest również ankieta. Ankieta jest dostępna online do 9 grudnia. Uczestnicy mogą zgłaszać swoje własne uwagi.
W ankiecie zawarto pytania:
Jaki samochód można wg Ciebie określić jako „nowy”? Co dla Ciebie znaczy takie sformułowanie?
Jakie pojazdy Twoim zdaniem najbardziej pogarszają jakość powietrza w mieście? Opisz, podaj przykłady.
Jakiej pracy Twoim zdaniem nie można wykonywać, jeśli nie ma się samochodu (prywatnego lub służbowego)? Podaj przykłady.
Czy znasz rozwiązania z innych stref czystego transportu (LEZ) w Polsce i w Europie, które Twoim zdaniem warto byłoby zastosować w Krakowie?
Komitet proponuje własne konsultacje
Dodatkowo, można wziąć udział również w konsultacjach przeprowadzonych przez Komitet Społeczny „Kraków dla Kierowców”.
- Stworzyliśmy własne konsultacje, w których mieszkańcy przede wszystkim mogą się wypowiedzieć co do zasadności wprowadzenie tzw. strefy czystego transportu, a tego podstawowego pytania brakuje w urzędowym formularzu. W stawianych pytaniach zachowujemy obiektywizm, bowiem zwolennik strefy może dać temu wyraz i zaproponować zakres terytorialny zakazu wjazdu dla starszych pojazdów - komentuje Wojciech Jaskółka, przedstawiciel komitetu. - Ankietę zamkniemy 18 grudnia, a jej wyniki przekażemy do Urzędu Miasta Krakowa - dodaje.
SCT w Krakowie
Przypomnijmy, że pod koniec czerwca Rada Miasta Krakowa zadecydowała o zmianie uchwały o strefie czystego transportu. Chodzi o opóźnienie wejścia jej w życie, aby dać czas na przygotowanie potrzebnych zmian. Pierwszy etap wdrożenia SCT miałby się rozpocząć 1 lipca 2025 r., a nie, jak pierwotnie zakładano, 1 lipca 2024 r.
Do SCT będą mogły wjechać wszystkie pojazdy, które spełnią wymogi zapisane w uchwale. To zarówno samochody z silnikami benzynowymi, diesla, hybrydy czy z instalacjami LPG. Warunkiem wjazdu będzie to, aby silnik spełniał odpowiednią normę emisji spalin.
Więcej o SCT w Krakowie pisaliśmy tutaj:
