Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tarnów: remonty wiaduktów dopiero na wiosnę

Andrzej Skórka
Remonty najważniejszych wiaduktów kolejowych w Tarnowie miały rozpocząć się w tym roku. W tej chwili to już nierealne. Modernizacja całej linii kolejowej Kraków - Rzeszów jest zresztą również opóźniona. Co gorsza, PKP-PLK wciąż nie uzgodniły z miastem harmonogramu robót na sześciu kluczowych wiaduktach w mieście. Jedno jest pewne - nawet jeśli roboty rozpoczną się wiosną, potrwają aż do 2015 roku.

Od początku lata trwać powinny roboty przy wiadukcie nad ul. Warsztatową i ul. Wita Stwosza. Jesienią kolejarze mieli się również pojawić na ul. Krakowskiej. Nic z tego. Remont szynowej magistrali E-30 jest opóźniony. Zresztą kolej nie ma nawet w ręku harmonogramu prac na wiaduktach, wynegocjowanego z miastem. - Nie zgodzimy się na zakorkowanie Tarnowa - powtarza od kilku miesięcy Jacek Kułaga, dyrektor Centrum Usług Ogólnomiejskich UMT.

- Miasto jest bardzo twardym partnerem w rozmowach - przyznaje Wiesław Ogłoblin z PKP- -PLK, dyrektor kontraktu na modernizację trasy kolejowej. Główny problem to uzgodnienie organizacji prac w rejonie wiaduktu na ul. Krakowskiej. Utrudnienia dla kierowców mogą tu trwać kilkanaście miesięcy. - Z naszego punktu widzenia najlepszym wyjściem byłoby zamknięcie przejazdu ul. Krakowską - przyznaje Ogłoblin, ale zaraz dodaje. - Zdajemy sobie jednak sprawę z tego, że nie możemy sparaliżować miasta.

Z naszych wcześniejszych ustaleń wynikało, że kolejarze odrzucili możliwość zorganizowania dla korzystających z ul. Krakowskiej tymczasowego przejazdu przez ul. Bartla i rampę kolejową. Proponowali natomiast wprowadzenie pod wiaduktem ruchu wahadłowego. Porozumienia nie osiągnięto, a bez zatwierdzonej organizacji ruchu, robót nie można rozpocząć. PKP-PLK nie zdradza, jaki ma pomysł na wyjście z impasu. - Cały czas pracujemy nad rozwiązaniami, które byłyby najmniej uciążliwe dla mieszkańców - mówi Ogłoblin.

Kolejarze dodają, że to nie kwestia wiaduktów jest powodem opóźnienia całego kontraktu na modernizację trasy Kraków - Rzeszów. Początkowo zakładano, że uda się go zrealizować do końca 2014 r. Teraz mowa o pierwszej połowie 2015 r. To właśnie odcinek Tarnów - Dębica ma być gotowy ostatni.

Wielki kontrakt

PKP-PLK modernizują prawie 140 kilometrów linii kolejowej Kraków - Rzeszów. Po zakończeniu tej inwestycji pociągi osobowe na tej trasie rozwijać mają maksymalną prędkość 160 km/h. Obecnie prace trwają na odcinkach szlaku o długości 70 kilometrów - m.in. między Tarnowem i Wolą Rzędzińską oraz z Biadolin do Bogumiłowic. W ramach modernizacji przebudowywane są również stacje. Koszt całego przedsięwzięcia to 4,6 mld zł. Niemal połowa pochodzi z funduszy unijnych.

Kraków: przetestujmy razem nową siatkę połączeń. Pierwsze zgłoszenia! [AKCJA]

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska