https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

To będzie największe wyzwanie dla nowego prezydenta Krakowa. Trasy Pychowicka i Zwierzyniecka mają przebiegać głównie w tunelach

Piotr Tymczak
Wideo
od 16 lat
W przyszłym roku ma być gotowa północna obwodnica Krakowa i ring autostradowy, ale wciąż niedomknięta jest III obwodnica. W ramach akcji "Po pierwsze komunikacja!" przedstawiamy najnowsze plany budowy tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej. Miasto utrzymuje spółkę przygotowującą budowę tych dróg, ale na realizację inwestycji brakuje pieniędzy. Ich znalezienie będzie jednym z największych wyzwań dla nowego prezydenta Krakowa, który ma zostać wybrany wiosną przyszłego roku.

Od początku grudnia w ramach akcji "Po pierwsze komunikacja!" wraz z ekspertami, przedstawicielami władz miasta i mieszkańcami zastanawiamy się, jakie działania pomogłyby w usprawnieniu transportu w Krakowie i regionie. Jednym z najczęściej wymienianych rozwiązań są trasy Pychowicka i Zwierzyniecka, potrzebne do domknięcia III obwodnicy Krakowa od strony zachodnio-północnej.

- Jeżeli powstałyby trasy Pychowicka i Zwierzyniecka, to przejęłyby ruch tranzytowy z Alej Trzech Wieszczów. Na razie mamy na nich wąski korytarz, w nim tysiące samochodów i ogromne zanieczyszczenie powietrza - komentuje prof. Andrzej Szarata, rektor Politechniki Krakowskiej.

Na rondzie Grzegórzeckim często tramwaje i autobusy nie mogą liczyć na bezkolizyjny przejazd, bowiem zatrzymują je światła, które przepuszczają samochody.

Kraków. Rondo Grzegórzeckie do przebudowy. W urzędzie widzą ...

Trasy Pychowicka i Zwierzyniecka od lat są jedynie w planach. - Trwają intensywne prace związane z przygotowaniem dokumentacji potrzebnej do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tych dróg. Prace skupiają się na wykonywaniu badań geologicznych. Ich wyniki będą kluczowe - mówi Krzysztof Migdał z zarządu spółki Trasa Łagiewnicka.

Ta miejska spółka wybudowała już Trasę Łagiewnicką od skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej do ul. Grota-Roweckiego.
W wyniku konsultacji społecznych ustalono, że dwie kolejne drogi mają zostać maksymalnie schowane pod ziemią, stąd tak ważne są badania geologiczne. Trasa Pychowicka rozpoczynałaby się tunelem pod ul. Grota-Roweckiego. Później byłby krótki odcinek odsłonięty i zjazd do tunelu, który prowadziłby wzdłuż ul. Sodowej, pod Wisłą i kończył się wyjazdem w nową ul. Księcia Józefa. W dalszym przebiegu zaczynałaby się Trasa Zwierzyniecka z tunelem pod wzgórzem św. Bronisławy. Podziemny przejazd byłby prowadzony do ul. Balickiej, ale z wyjazdem w rejonie ul. Armii Krajowej.

Plan jest taki, by do końca 2024 r. została pozyskana decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych, łącznie dla obu planowanych tras. Gdyby później od razu przystąpiono do projektu, a później budowy to do zakończenia całego przedsięwzięcia mogłoby dojść w 2032 r. Tak może się stać, jeżeli miasto znajdzie pieniądze na wykonanie nowych tras. Wśród możliwych źródeł dofinansowania wymieniane są środki z budżetu centralnego czy Unii Europejskiej. To będzie jedno z głównych wyzwań dla nowego prezydenta Krakowa, który ma zostać wybrany wiosną 2024 r.

Pierwotnie szacowano, że na nowe trasy potrzeba ok. 2 mld zł, ale poprowadzenie Trasy Pychowickiej głównie w tunelu będzie oznaczać większe koszty.

- W zależności od tego, czy w Wieloletniej Prognozie Finansowej będzie możliwość wskazania źródeł finansowania inwestycji, będą podejmowane kolejne decyzje - mówi Krzysztof Migdał.

Jeżeli tylko znajdą się pieniądze, to Kraków ma w planach budowę wielu nowych połączeń tramwajowych.

Kraków rozważa budowę drugiej podziemnej nitki premetra. Na ...

Budowa tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej pozwoliłaby na przeniesienie ruchu tranzytowego z zakorkowanych obecnie Alej Trzech Wieszczów. - Ostatni remont mostu Dębnickiego pokazał, że bez budowy tych tras nie jest możliwe ograniczanie ruchu w centrum Krakowa - zaznacza Krzysztof Migdał.

W ramach planowanej budowy tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej planowana jest też linia tramwajowa z Salwatora do Przegorzał.

FLESZ - Jakie auta sprzedają się w Polsce najlepiej?

od 16 lat

Komentarze 9

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

R
Rocco S
12 grudnia, 14:36, Zbigniew Rusek:

Te trasy są potrzebne, ale powinny być połączone z ul. Armiikrajowej bezkolizyjnym węzłem, a nie sygnalizacją świetlną światła to korki i wystawanie autobusów na niekończacym się czerwonym sygnale). Powinno sie budować przejścia podziemne i kładki - likwidować ruch pieszy z ruchliwych jezdni, właszcza z tych, po których kursuja autobusy miejskie. Nie do przyjęcia jest to, gdy autobus komunikacji miejskiej staje przed zebrą!!!

I to chciałem przeczytać mordo !

Z
Zbigniew Rusek
Te trasy są potrzebne, ale powinny być połączone z ul. Armiikrajowej bezkolizyjnym węzłem, a nie sygnalizacją świetlną światła to korki i wystawanie autobusów na niekończacym się czerwonym sygnale). Powinno sie budować przejścia podziemne i kładki - likwidować ruch pieszy z ruchliwych jezdni, właszcza z tych, po których kursuja autobusy miejskie. Nie do przyjęcia jest to, gdy autobus komunikacji miejskiej staje przed zebrą!!!
A
Adam
12 grudnia, 8:41, Adam:

Wszystkie 3 trasy to mądrze przemyślana koncepcja. Alternatywy nie ma a samochodów będzie przybywać lawinowo.

12 grudnia, 11:14, Krakus:

Jeżeli nie zmieni się strategia UE to za 10 lat samochód będzie luksusem ,więc zamiast budować trasy należy te pieniądze których nie ma spożytkować na budowę metra.

Wybudujemy i trasy, i metro (siedem linii na początek). Nie będziemy się tu szczypać ani ograniczać.

K
Krakus
12 grudnia, 8:41, Adam:

Wszystkie 3 trasy to mądrze przemyślana koncepcja. Alternatywy nie ma a samochodów będzie przybywać lawinowo.

Jeżeli nie zmieni się strategia UE to za 10 lat samochód będzie luksusem ,więc zamiast budować trasy należy te pieniądze których nie ma spożytkować na budowę metra.

P
Proste
12 grudnia, 07:58, Krakus:

Co trzeba zrobić żeby załapać się do takiej miejskiej spółki która zajmuje się przygotowaniem budowy tras na które nie ma pieniędzy ? Jestem żywo zainteresowany.

Trzeba mieć „znajomości i poparcie”. Tylko tyle i aż tyle.

A że na trasy nie ma pieniędzy? To nie ma znaczenia! Mamy przecież miejską telewizję, która nie ma za bardzo co pokazywać — a przecież „jest i działa”. I zapewnia stały dochód tym, którzy w niej „pracują” — co najważniejsze.

R
Rocco
Zbyszku Rusku! Gdzie cię k..wa wcięło? Bez Ciebie i twoich autobusów to forum nie ma blasku:/
G
Grzegorz
Dzień dobry

Oprócz budowy nowych linii tramwajowych, wypadałoby pomyśleć o nowej zajezdni dla tych pojazdów.
A
Adam
Wszystkie 3 trasy to mądrze przemyślana koncepcja. Alternatywy nie ma a samochodów będzie przybywać lawinowo.
K
Krakus
Co trzeba zrobić żeby załapać się do takiej miejskiej spółki która zajmuje się przygotowaniem budowy tras na które nie ma pieniędzy ? Jestem żywo zainteresowany.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska