Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Aglomeracja Oświęcimska chce zabiegać o pieniądze
Miasto Oświęcim wraz z gminami Oświęcim i Chełmek zawarły porozumienie dotyczące przygotowania „Strategii Innego Instrumentu Terytorialnego Aglomeracji Oświęcimskiej na lata 2021-2027”. Posiadanie takiego dokumentu jest warunkiem ubiegania się o wsparcie finansowe na rozwój potencjału kulturowego i turystycznego jego uczestników.

Takim właśnie projektem wpisanym do strategii AO jest oznakowanie sieci szlaków rowerowych. Rozwiązania w nim zaproponowane negatywnie oceniło Towarzystwo na rzecz Ziemi w Oświęcimiu.

- Wyznakowanie kolejnych szlaków rowerowych w dokumencie nazwanych mylnie „trasami” naszym zdaniem pogłębiłoby tylko istniejący chaos w sieci szlaków rowerowych - uważa Piotr Rymarowicz, prezes Towarzystwa na rzecz Ziemi.

Przypomina aktualnie wytyczone na terenie Oświęcimia i okolic wytyczone:
- - szlaki rowerowe Towarzystwa na rzecz Ziemi, gmin i powiatu oświęcimskiego z 2005 r.,
- - szlak niebieski przez gminę wiejską Oświęcim wytyczony ok. 2018 r.,
- - szlaki "Brzeszcze na rowerach" wytyczone przez gminę Brzeszcze,
- - szlaki "aglomeracyjne" wytyczone przez gminy Oświęcim miejską i wiejską oraz Chełmek w 2023 r. (częściowo już nieprzejezdne w związku z budową S1),
- - szlak Greenways (nieprzejezdny w związku z zamknięciem kładki nad jazem na Wiśle w Gromcu/Dworach Mańkach),
- - miejskie szlaki rowerowe (https://oswiecim.pl/dla-turysty/trasy-turystyczne/).

Szlaki po najbardziej atrakcyjnych miejscach ziemi oświęcimskiej
Towarzystwo zakłada, że władzom gmin uczestniczących w AO nie chodzi o wydawanie pieniędzy na siłę, tylko o przygotowanie profesjonalnych tras rowerowych.

- Dlatego proponujemy wpisanie do Strategii prawdziwej trasy rowerowej wykonanej w standardzie Wiślanej Trasy Rowerowej biegnącej prawym wałem Wisły i Drogi Wodnej Górnej Wisły, łączącej Oświęcim z Zatorem, w tym z Energylandią - wskazuje Piotr Rymarowicz.

Trasa taka łączyłaby gminy miejską i wiejską Oświęcim, Przeciszów i Zator, umożliwiałaby dojazd rowerem z Oświęcimia do Zatora, w tym Energylandii lub z Zatora i Energylandii do Oświęcimia przez najbardziej atrakcyjne tereny ziemi oświęcimskiej.
- Rejon dwóch rezerwatów – „Żaki” i „Przeciszów”, stawy rybne – Stawy Monowskie i Przeręb, ostoja Natura 2000 Dolina Dolnej Skawy, łączyłaby dwa główne ośrodki turystyczne w naszym regionie - wylicza prezes TnZ.

Jak dodaje efektem powstania takiej trasy byłoby powstanie pętli umożliwiającej odbycie atrakcyjnej jedno- lub dwudniowej wycieczki rowerowej Oświęcim – Zator po dwóch stronach Wisły od Oświęcimia przez Bobrek, Gromiec, Mętków, Jankowice, Zator, Przeciszów do Oświęcimia lub w przeciwnym kierunku.
- Co ważne w pełni bezpieczny sposób, bez ryzyka kolizji z samochodami, dostępny dla rodzin z dziećmi - podkreśla Piotr Rymarowicz.
Jest przekonany, że porównanie ruchu rowerowego na istniejących szlakach i na Wiślanej Trasie Rowerowej, potwierdzi słuszność postulatu TnZ.
Pomysł ekologów podoba się wielu miłośnikom rowerowych wycieczek. - To może być hit jeśli chodzi o szlaki rowerowe, porównywalny do innych znanych już w Małopolsce - uważa Kacper Adamczyk z Oświęcimia.
Bądź na bieżąco i obserwuj
- Powiatowy Dzień Strażaka w Oświęcimiu. Były awanse i odznaczenia. Zdjęcia
- Święto studentów w Oświęcimiu. Z bracią studencką bawili się mieszkańcy. Zdjęcia
- Rondo im. Andrzeja Telki wymaga przebudowy. Starosta i prezydent z wizytą u ministra
- Piękne pokazy podczas ogólnopolskiego festiwalu tańca w Oświęcimiu
- Latem o hokeju, czyli Re-Plast Unia Oświęcim przed nowym sezonem 2024/25
- Poślizg na dwóch odcinkach S1. Inwestycja nie może ruszyć
