https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

To skrzyżowanie w Nowym Sączu musi być przebudowane!

Stanisław Śmierciak
Czwartkowy wypadek obok placu budowy galerii - jeden z wielu w tym miejscu
Czwartkowy wypadek obok placu budowy galerii - jeden z wielu w tym miejscu Stanisław Śmierciak
Skrzyżowanie ulic Lwowskiej, Barskiej i Krańcowej ma wśród sądeczan zasłużenie fatalną reputację. Wkrótce ruch w tym miejscu dodatkowo nasili się, bo dobiega końca budowa galerii handlowej Trzy Korony. Na radykalne przebudowanie skrzyżowania nie ma jednak szans.

W czwartek wieczorem kolejny wypadek znów zablokował feralne skrzyżowanie. W ulewnym deszczu, kierujący audi 38-letni mieszkaniec Librantowej, wymusił pierwszeństwo i jego wóz zderzył się z osobowym roverem prowadzonym przez 37-letnią mieszkankę Nowego Sącza. Ucierpiała pasażerka rovera. Wypadek długo utrudniał innym kierowcom przejazd przez skrzyżowanie.
O skrzyżowaniu Lwowska, Barska, Krańcowa chyba najgłośniej było przed laty, kiedy kierowanymi przez siebie samochodami zderzyli się ówczesny prezydent Nowego Sącza Andrzej Czerwiński oraz jeden ze znanych sądeckich inżynierów.

Było niemal postanowione, że skrzyżowanie zostanie przebudowane, jednak nic się nie zmieniło. Zmian w organizacji ruchu nie wprowadzono również po tym, gdy na środku skrzyżowania wywrócił się na dach fiat, w którym ojciec wiózł małe dziecko. Listę złych zdarzeń można wydłużać, ale to niczego nie zmieni. Niedawno w wypadku uczestniczył tutaj nawet autobus komunikacji miejskiej. Szczęśliwie żaden z jego pasażerów nie ucierpiał.

Szansą radykalnej poprawy bezpieczeństwa jadących i przechodniów na skrzyżowaniu ulic Lwowskiej, Barskiej i Krańcowej miało być zbudowanie tam małego ronda.

Remontując kilka lat temu ul. Lwowską całkowicie pominięto skrzyżowanie z Barską i Krańcową oraz znaczne odcinki samej ul. Lwowskiej po obydwu stronach skrzyżowania. Argumentowano, że równa nowa nawierzchnia zostanie wykonana w tym miejscu przy okazji już zaplanowanej przebudowy skrzyżowania. Proponowano wówczas rozwiązanie, w którym rondo miało być usytuowane centralnie, lecz przesunięte na zieleńce po obydwu stronach ul. Barskiej.

- Na budowę ronda nie wyraził zgody konserwator zabytków - mówi Grzegorz Mirek, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Nowym Sączu. - Swoją decyzję motywował tym, że musi być chroniony nieprzerwany prosty przebieg ulicy Lwowskiej.

Zdaniem konserwatora zabytków ten układ urbanistyczny jest tradycyjny i zapewnia widok na centrum miasta ze znacznej odległości. Prosty odcinek ul. Lwowskiej prowadzi aż od cmentarza Gołąbkowickiego.

- Za kilka miesięcy zacznie działać galeria handlowa i ruszą do niej strumienie aut - mówi sądecki radny Artur Czernecki. - Jeżeli skrzyżowanie nie zostanie przebudowane będzie dramat!

Kwadratura koła
Podinspektor Andrzej Krok, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Miejskiej Komendy Policji w Nowym Sączu:

To skrzyżowanie pozostaje bez szans na radykalną poprawę sytuacji. Bezpieczeństwo można poprawić budując z każdej strony oddzielne pasy dla jadących prosto oraz skręcających w prawo i lewo. Przeprogramować sygnalizację można i w obecnym kształcie skrzyżowania, ale w tym przypadku poprawa bezpieczeństwa utrudni płynność ruchu, czyli jeszcze bardziej zakorkuje ten rejon miasta.

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Niebieskie kozy i owce z napisami "MO" I "JP" [ZDJĘCIA]

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

c
coto
kumple wladzy postawili sobie galerie. wpierw byla mala, potem zalatwili by ja powiekszyc. teraz ani oni ani wladza nie dbaja o ruch i bezpieczesntwo, bo obie grupy nie beda z galerii korzystac. toz to zabawka dla mas, a nie wlodarzy miasta i preznych biznesmenow z koziej wolki.
lepszynowysacz.wordpress.com
m
m
A ja przyjeżdżam do Sącza kilka razy w roku i widzę, ze głównym problemem jest brak świateł kierunkowych, wyłącznie do skrętu w lewo. Mieszkam na Śląsku gdzie przy skrzyżowaniach o dużym ruchu jest to normą i wcale nie blokuje ruchu. Korki powstają wtedy gdy w lewo może skręcić na jednej zmianie świateł tylko 1 samochód i to najczęściej już na czerwonym. Obecnie w Sączu na większości skrzyżowań legalny skręt w lewo, czyli bez wymuszania pierwszeństwa jest praktycznie niemożliwy. A ronda są dobrym pomysłem przy mniej obciążonych skrzyżowaniach.
t
tpa
A w NS nic sie nie da zrobi, nic nie funkcjonuje dla mieszkańców ? Władza jest zadowolona i tylko nasuwa sie pytanie dlaczego mieszkańcy tak gderają i kupują te auta zamiast jeździć miejskimi autobusami.
M
Murzynek Bambo
Znow Kreteni ustalaja reguly.
No coz...przezylismy najazd szwedzki przezyjemy i kretedzki.
k
kierowca
A nie należało o tym pomyśleć przed udzieleniem zgody na budowę galerii? Czy ktokolwiek miał wątpliwości, czym to się skończy?
Podstawową kwestią jaka winna być rozstrzygnięta przed decyzją o zgodzie na budowę takiego molocha winno być wcześniejsze jednoznaczne rozwiązanie układu komunikacyjnego, a jak to jest niemożliwe z jakichkolwiek przyczyn - nie wolno dopuszczać do budowy obiektów generujących ogromny ruch kołowy, szczególnie tam, gdzie bez tego jest źle.
Dziękujemy Panu Prezydentowi - to w dużej mierze jego "sukces".
PS. Czemu nie zaprojektowano ronda w osi Lwowskiej? Galeria byłaby za mała?
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska