Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaj do Mistrzejowic. Mieszkańcy poznali plany dotyczące wycinki drzew na linii od ronda Młyńskiego do ronda Barei

Ewa Wacławowicz
Ewa Wacławowicz
Za nami pierwsze spotkanie informacyjne związane z planowaną budową linii tramwajowej do Mistrzejowic. Wykonawca, projektant i urzędnicy spotkali się w poniedziałek, 12 czerwca z mieszkańcami, by przedyskutować kwestię wycinki zieleni na obszarze od ronda Młyńskiego do ronda Barei. Jak mogliśmy usłyszeć jedną z najbardziej poszkodowanych pod kątem wycinki drzew stanie się ul. Lublańska, wzdłuż której pod pień pójdzie około 100 drzewostanów.

Poniedziałkowa dyskusja wokół inwestycji skupiła się na wycince drzew. Uczestniczyło w niej 100 osób.

Dominik Jaśkowiec, radny miasta Krakowa zapytał czy projektanci uwzględniają możliwość korekty decyzji ZRID.

- Całym problemem jest przeskalowanie tej inwestycji. Zbyt duża zajętość terenu powoduje konieczność dużych wycinek. Gdyby zmienić decyzję ZRiD można by było zmniejszyć rozmiar inwestycji, ocalić drzewa i zwiększyć jej "przyjazność" w stosunku do oczekiwań mieszkańców. Projektanci strony społecznej zgłaszali wiele sensownych projektów, które niestety zostały odrzucone przez inwestora - mówił radny

Jak mogliśmy jednak usłyszeć wykonawcy nie przewidują zmiany decyzji ZRID.

Pierwsza z mieszkanek zapytała o to czy Rondo Młyńskie musi być rozbudowywane.

- Rondo Młyńskie co do zasady nie będzie rozbudowywane, jest zmiana w postaci zamiany ronda zwykłego na rondo turbinowe. Ilość pasów będzie zachowana, geometria ronda się nie zmieni. Prace w jego obrębie nie spowodują wycinki drzew - zapewnił przedstawiciel firmt Gülermak.

Pani Magda, mieszkanka domu przy ul. Lublańskiej, zapytała o to, czy konieczna jest wycinka kilku drzew rosnących w sąsiedztwie jej miejsca zamieszkania. - To jest jedyna nasza zapora przed hałasem, a w planach nie ma ekranów akustycznych w tym rejonie - argumentowała mieszkanka. Jak wyjaśniał Paweł Motyka przedstawiciel wykonawcy, w miejscu drzew, z uwagi na bliską odległość od magistrali sieci wodociągowej projektowany jest murek oporowy o wysokości 1,50 m.

- Zakres planowanych w związku z tym robót ziemnych będzie wpływał na kondycję drzew, dlatego planowane są do wycinki. Ponadto planowane są tu przyłącza energetyczne do przystanku podziemnego i nie ma możliwości zmiany lokalizacji tych kabli energetycznych - informował Paweł Motyka.

Inny mieszkaniec Lublańskiej, pan Michał zwrócił uwagę, że na linii od ronda Polsadu do ronda Barei rośnie ponad 100 drzew w różnym wieku i o różnym przekroju, które mogą zostać wycięte ze względu na konflikt z planowaną magistralą techniczną. - Czy rozważane było przesunięcie tych magistrali technicznych pod ciąg pieszo-rowerowy? - pytał mieszkaniec.

- Poprosiliśmy projektanta o analizę wprowadzenia rozwiązania w postaci podniesienia ścieżki rowerowej i chodnika co nam pozwoli ograniczyć odsłonięcie bryły korzeniowej tych drzew m.in. na wysokości ul. Kazimierza Odnowiciela. Niestety w przypadku reszty ulicy Lublańskiej drzewa leżą na drodze planowanej infrastruktury pieszo-rowerowej i chodnika, w związku z czym muszą być usunięte - zaznaczał Paweł Motyka.

Inny mieszkaniec pytał czy zostały już wykonane nasadzenia zastępcze lub kiedy ewentualnie należy się ich spodziewać. Dr Przemysław Szwałko z ZZM poinformował, że część nasadzeń została już dokonana, a kolejnych należy się spodziewać na końcu października i na początku listopada. Większość z nich to drzewa z ulicy Dobrego Pasterza.

Przedstawiciel ZZM zapewnił też, że każde drzewo zostanie poddane osobnej analizie, aczkolwiek do tej pory po wstępnych analizach liczba drzew możliwych do uratowania nie zwiększyła się znacząco.

Spotkania informacyjne potrwają do końca tygodnia

Kolejne cztery spotkania mieszkańców z przedstawicielami wykonawcy, urzędników i przedstawicieli spółek zaangażowanych w opracowanie dokumentacji projektowej odbędą się: 13 czerwca (wtorek), o godz. 17 – dla rejonu ul. Meissnera, po stronie numerów parzystych; 14 czerwca (środa), godz. 17 – dla rejonu ul. Meissnera, po stronie numerów nieparzystych;15 czerwca (czwartek), godz. 17 – dla rejonu od ronda Barei do ul. Dobrego Pasterza oraz 16 czerwca (piątek), godz. 17 – dla rejonu od ul. Dobrego Pasterza do pętli w Mistrzejowicach. Spotkania będą prowadzone w formule online (przez aplikację ZOOM).

Zgodnie z zapisami umowy, pomiędzy miastem a wykonawcą, plac budowy związany z linią tramwajową do Mistrzejowic został oficjalnie przekazany partnerowi prywatnemu – generalnemu wykonawcy firmie Gülermak, w czwartek, 1 czerwca br. Od 2 czerwca wprowadzono I etap tymczasowej organizacji ruchu. Szczegóły na stronie tramwajdomistrzejowic.pl.

Pierwsza tak duża inwestycja w Polsce

Nowa, ok. 4,5-kilometrowa linia Krakowskiego Szybkiego Tramwaju połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema – Meissnera. To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Obejmuje budowę 10 par przystanków, w tym dwóch dwupoziomowych węzłów przesiadkowych przy rondzie Młyńskim i rondzie Polsadu. Projekt przewiduje także m.in. budowę tunelu w rejonie ronda Polsadu, rozbudowę pętli tramwajowej „Mistrzejowice” oraz infrastruktury towarzyszącej.

Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2025 roku. Przedsięwzięcie ma kosztować ponad 1,9 mld zł.

Czy technologie niszczą psychikę dzieci?

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska