https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaj na Górkę Narodową. Ogrom prac, zdemontowane ekrany akustyczne, ścięte drzewa. Gigantyczna inwestycja [ZDJĘCIA]

Piotr Ogórek
Prace przy budowie linii tramwajowej na Górkę Narodową
Prace przy budowie linii tramwajowej na Górkę Narodową Wojciech Matusik
W połowie lipca ruszyła budowa linii tramwajowej na Górkę Narodową. Pierwsze prace toczą się w rejonie ulicy Opolskiej i widać już ich ogrom, choć to zaledwie przygotowania do właściwych prac. Tymczasem w rejonie ulicy Opolskiej pojawia się coraz więcej sprzętu budowlanego, demontowane są ekrany akustyczne, ścinane są drzewa, pojawia się ciężki sprzęt, dochodzą utrudnieia w ruchu.

FLESZ - Mamy coraz gorszą glebę

Tramwaj z Krowodrzy Górki na Górkę Narodową to jedna ze sztandarowych obietnic prezydenta Jacka Majchrowskiego. Była już o niej mowa w 2010 r. Gdy przygotowania ruszyły, to władze miasta obiecywały, że tramwajem pojedziemy w 2017 r. Trzy lata temu udało się jednak dopiero wyłonić wykonawcę. Prace miały ruszyć w 2018 r., ale ostatecznie dzieje się to dopiero teraz.

Budowa linii tramwajowej na Górkę Narodową będzie kosztować 327 mln zł i potrwa 30 miesięcy. To gigantyczna inwestycja, a jej rozmach widać już teraz, choć to zaledwie przygotowania do właściwych prac. Od poniedziałku 27 lipca część prac związanych z inwestycją przeniosła się w rejon ulicy Nad Sudołem. Obowiązuje tam zakaz parkowania na odcinku od numeru 22 do skrzyżowania z ul. Pleszowską, w godzinach od 7 do 18. Pracom towarzyszy niestety wycinka, co widać na naszych zdjęciach. Widać, że sporo drzew zostało już ściętych. Zdemontowano także okoliczne ekrany akustyczne.

Aktualnie, w związku z toczącymi się pracami, obowiązują następujące utrudnienia:

  • z 3 do 2 pasów zawężona została ul. Opolska na odcinku od ul. Pleszowskiej do ul. Wyki oraz analogicznie w przeciwnym kierunku
  • zamknięte zostały chodniki i ścieżki rowerowe wzdłuż ul. Opolskiej na odcinku od kładki dla pieszych do ul Pleszowskiej
  • wprowadzone zostały buspasy dla KMK na odcinkach od al. 29 Listopada do ul. Pleszowskiej oraz od ul. Mehoffera do ul. Batalionu Skała.

Obecnie wprowadzona organizacja ruchu obowiązuje do czasu rozpoczęcia następnego etapu robót. W miarę postępu prac, należy spodziewać się kolejnych zmian w organizacji ruchu szczególnie w obszarze od ul. Opolskiej na północ.

Wycinka 3,5 tys. drzew

Choć inwestycja jest oczekiwana przez mieszkańców północy Krakowa, to część mieszkańców z niepokojem zwraca uwagę na skalę wycinki drzew, która towarzyszy inwestycji. W tej sprawie napisała do nas jedna z Czytelniczek:

"Kilka dni temu rozpoczęła się wycinka drzew nad potokiem Sudół, pomiędzy ul. Opolską a ul. Nad Sudołem. O ile zupełnie nie dziwi wycinka na trasie inwestycji, o tyle oburzająca jest wycinka drzew sięgająca nawet 200 metrów od inwestycji. Oczywiście inwestor może wycinać wszystko bez decyzji na wycinkę - takie są uroki decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, ale czy na pewno musi? Zaraz pewnie wynajdzie podziemną infrastrukturę, która musi być przebudowana, ale czy na pewno nie da się jej zaprojektować inaczej żeby zachować drzewa?" - zastanawia się Czytelniczka.

Kolejarze z PKP PLK informują, że np. na wysokości ul. Berka Joselewicza trwa przygotowanie konstrukcji pod kolejny tor. Łącznie na estakadach w centrum Krakowa będą cztery tory kolejowe. Wcześniej - na zlikwidowanym już nasypie ziemnym - były tylko dwa.

Kolejarze coraz bardziej zmieniają centrum Krakowa! Postępuj...

W Zarządzie Inwestycji Miejskich informują, że w ramach budowy nowej linii tramwajowej trzeba będzie wyciąć blisko 3,5 tys. roślin liściastych oraz iglastych. - W zamian nasadzona zostanie taka sama liczba drzew. Mimo rozbudowanej infrastruktury tego przedsięwzięcia, aż 2680 sztuk drzew zostanie nasadzonych w granicach inwestycji. Pozostałe drzewa - 797 sztuk - zostaną posadzone na działkach należących do gminy, wskazanych przez Zarząd Zieleni Miejskiej - twierdzi Jan Machowski, rzecznik prasowy ZIM. Dodaje, że budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej to bardzo duża inwestycja, której nie da się zrealizować bez usunięcia drzew.

- Wycinkę ograniczono do niezbędnego minimum: usuwana jest jedynie zieleń kolidującą z projektowanym układem drogowym i tramwajowym, parkingami P+R, a także z sieciami podziemnymi, które niekiedy oddalone są od linii przebiegu tramwaju. Przed wycinką wszystkie drzewa zostały zinwentaryzowane przez ornitologów pod kątem gniazdowania ptaków - wycinane są jedynie te sztuki, które mogą być wycięte zgodnie z obowiązującymi przepisami. Wycinki prowadzone są pod nadzorem ornitologicznym - przekonuje Machowski. Zapowiada, że wśród nowo posadzonych drzew będą przede wszystkim gatunki rodzime - dęby, lipy, klony graby czy sosny o obwodzie pnia na wysokości 100 cm wynoszącym 14-16 cm.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

D
Donat
29 lipca, 17:39, Gość:

Inwestycja zupełnie zbędna . Jak juz to zmaiast tunelu w Opolskiej skrzyzowanie ze swiatłami a tramwaj tylko do Pachonskiego.

"Inwestycja zupełnie zbędna" i nie mam pytań :) Z pewnością bardzo dużo mieszkańców Prądnika Białego podziela Twoje zdanie, wiesz? Nie wiem, gdzie mieszkasz, ale na pewno nigdzie w pobliżu, bo jestem wręcz przekonany, że inaczej byś się wtedy wypowiadał, wiesz? Ta inwestycja jest tutaj zdecydowanie potrzebna, i powie ci to każdy, kto tutaj mieszka i od lat musi zmagać się z bardzo uciążliwymi korkami.

G
Gość

Inwestycja zupełnie zbędna . Jak juz to zmaiast tunelu w Opolskiej skrzyzowanie ze swiatłami a tramwaj tylko do Pachonskiego.

K
Karol

Sam tramwaj do przełkniecia, ale ta droga dla mieszkańców z o ściennych gmin to przekleństwo, dla Krowodrzej Górki. Najpierw trzeba było połączyć ul. Wita Stwosza z dr. Twardego, a nie wpuszczać tych ludzi na osiedle, które zastawią samochodami. Tak jak parking na Bratysławskiej. To dla nich na parkingi wyilizowano już po jednym pasie z ul. dr. Twardego i Wybickiego. Mieszkańcy osiedla Krowodrza Górka ponieśli koszty instalacji bram i szlabanów na miejsca postojowe w miejscu swojego zamieszknia gdyż były blokowane przez przyjeznych i studentów do tego stopnia , że nie było gdzie zaparkować. Parkinki osiedlowe i przysklepowe na Bratysławskiej, Wybickiego, Rusznikarskiej, Krowoderskich Zuchów, Wolasa, są zapełnine autami spoza Krakowa. Bardzo dużo miejsc parkingowych blokują pracownicy Urzędu Skarbowego. Dlatego jestem zwolennikiem natychmiastowego rozszerzenia strefy płatnego parkowania o rejon oś.XXX-lecia.

p
poli

Krakowska, podobnie jak wiele innych mediów, daje się wrobić w nieprawdziwą narrację o tej inwestycji. Nazywacie to „budową linii tramwajowej”, ale przecież dużą częścią inwestycji jest budowa nowego układu drogowego.

Również zdanie „Budowa linii tramwajowej na Górkę Narodową będzie kosztować 327 mln zł” jest nieprawdziwe. Proszę sięgnąć do projektu i podać informację ile kosztuje tramwaj, a ile drogi, parkingi i towarzysząca infra drogowa.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska